سوال از احمدی نژاد حرام نیست، وظیفه است

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» پاسخ به شکایت علیه مطهری

پس از آن که هفته گذشته علی مطهری نماینده تهران و سرسخت ترین اصولگرای منتقد احمدی نژاد در مجلس، برای چندمین بار متوالی بر طرح سوال از احمدی نژاد پافشاری کرد و برخی نمایندگان اصولگرا و حامیان تندرو دولت علیه وی از طریق شکایت و فضاسازی های معمول برای وی خط و نشان کشیدند، دیروز هیات داوری فراکسیون اصولگرایان با اعلام نظر خود، طرح سوال از احمدی نژاد را حق هر نماینده مجلس دانست و اعلام کرد که هیچ قدرتی نمی تواند مانع سوال از رئیس جمهور شود.

در حالی که تنش بین دولت و مجلس بر سر مسائل مختلف مطرح در مجلس رو به افزایش است و از سوی دیگر نیز در جلسه صبح دیروز مجلس طرح افزایش اختیارات معاونت برنامه ریزی احمدی نژاد رای نیاورد، کش و قوس ها بر سر طرح سوال از احمدی نژاد و افزایش اختیارات وی ادامه دارد.

این بار اما بر خلاف نظر نمایندگان هوادار احمدی نژاد که طرح سوال از احمدی نژاد را بر خلاف قانون اساسی، مخالفت با اصولگرایی و نظام قلمداد کرده بودند، بخش عمده ای از اصولگرایان، اصلاح طلبان و منتقدین دولت طرح سوال از احمدی نژاد را قانونی و حق هر نماینده ای دانستند و مخالف با طرح سوال از احمدی نژاد را توهین به قانون اساسی و مجلس توصیف کردند.

در همین ارتباط روز گذشته رئیس هیات داوری فراکسیون اصولگرایان که مامور رسیدگی به شکایت ده تن از نمایندگان هوادار احمدی نژاد از مطهری بود، ضمن رد شکایت هواداران احمدی نژاد در مجلس اعلام کرد:طرح سوال از رئیس جمهور حق نماینده است و اقدام آقای مطهری خروج از اصولگرایی

خبر آن لاین به نقل از حجت الاسلام حسین ابراهیمی نوشته: دوستان شکایت کننده مدعی بودند چون آقای مطهری در مجلس به دنبال امضا گرفتن از نمایندگان است به نظر می رسد این روند در نهایت به نفع نظام نیست و آنها مدعی بودند این خلاف اصولگرایی است.

او همچنین با اشاره به این که مطهری خود نیز در نشست هیات داوری فراکسیون اصولگرایان شرکت کرده، افزوده:در آن جلسه جناب آقای مطهری هم تشریف آوردند و شکوائیه دوستانی که معترض بودند قرائت شد و بحث های مختلفی صورت گرفت که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که طرح سوال آقای مطهری از رئیس جمهور خروج از اصولگرایی نیست و مخالف با اصول اصولگرایی هم نیست. نماینده طبق قانون حق دارد از رئیس جمهور سوال کند و هیچ قدرتی نمی تواند او را از انجام وظایفش باز دارد.

شکایت حامیان احمدی نژاد در مجلس از علی مطهری پس از آن صورت گرفت که اواخر هفته گذشته از یک سو نمایندگان و منابع خبری حامی احمدی نژاد، مدعی شده بودند که شمار امضاء کنندگان طرح شکایت از احمدی نژاد بسیار پائین تر از حدنصاب است و از سوی دیگر نیز با بیان این که مطهری با عبور از مبانی اصولگرائی از اصلاح طلبان مجلس نیز امضاء گرفته است و خود را به دروازه خروجی نظام نزدیک کرده است، به جو سازی های کاذب علیه مساله طرح سوال از احمدی نژاد دامن زده بودند.

این ادعا ها بلافاصله با واکنش مطهری مواجه شد. وی هفته گذشته اعلام کرده بود که امضاها جمع شده برای طرح سوال از احمدی نژاد از حدنصاب گذشته و نمایندگان امضاء کننده پس از ثبات نسبی در اجرای هدفمند کردن یارانه ها، سوال از احمدی نژاد را پیگیری خواهند کرد.

از سوی دیگر و در ادامه بحث و جدل ها پیرامون طرح سوال از احمدی نژاد، دیروز داریوش قنبری سنگوی فراکسیون اقلیت اصلاح طلب مجلس نیز در گفتگویی با هفته نامه طنین غرب ایلام مخالفت با سوال از احمدی نژاد را توهین به قانون اساسی دانست.

وی با اشاره به این که خود موافق طرح سوال از احمدی نژاد است، بیان کرده:تعدادی از نمایندگان مجلس این بحث را دنبال می کنند و موافق با سوال از رئیس جمهور هستم و در صورت نیاز معتقدم باید وظایف نمایندگی را به نحو احسن انجام دهم. سوال از رئیس جمهور در قانون اساسی لحاظ شده و جزو یکی از وظایف مهم نمایندگان محسوب می شود اما این موضوع از جانب برخی افراد طوری مطرخ می شود که انگار فعل حرامی در حال انجام است.

نماینده اصلاح طلب مردم ایلام در ادامه تصریح کرده است: مطرح کردن چنین مباحثی که چرا رئیس جمهور نتوانست در مواردی که توانایی بیشتر از حد انتظار را داشته است، به صورت عالی عملی کند که به نفع کشور و مردم باشد. متاسفانه به دلیل عدم استفاده حق سوال نمایندگان گویی این کار جزو امتیازات مجلس محسوب نمی شود.

سخنگوی اقلیت اصلاح طلب مجلس در رابطه با نمایندگان حامی احمدی نژاد که طرح سوال از وی را به بهانه ها و عناوین مختلف برنمی تابند نیز بیان داشته: افرادی که طرح این بحث را نادرست تلقی می کنند در واقع توهین به دستاوردهای انقلاب را در ذهن می پرورانند زیرا قانون اساسی یکی از دستاوردهای مهم انقلاب مردم ایران است و در قانون اساسی سوال از رئیس جمهور جزو وظایف نمایندگان ذکر شده است. اگر از چنین اختیاراتی استفاده درست انجام نگیرد این کار به معنای عدم انجام وظایف نمایندگی است. سوال از رئیس جمهور شفاف سازی می کند که ضعف های موجود ناشی از مسائل مدیریتی است یا جرو نبود امکانات کافی تلقی می شود. البته این کار باعث اقناع شدن افکار عمومی می گردد.

تدوین طرح سوال از احمدی نژاد در مجلس هشتم تاکنون حداقل چهار با مطرح شده و هر بار نیز علی مطهری طراح مساله بوده؛در مواردی چون:اعلام دوستی با مردم اسرائیل از سوی مشایی، پافشاری بر بقای مشایی در پست معاونت احمد نژاد برخلاف نظر آیت الله خامنه ای، طرح عفاف و حجاب و مساله هدفمند کردن یارانه ها.

محمود احمدی نژاد در مقابل هیچ یک از موارد ذکر شده خود را ملزم به پاسخگویی ندانسته و از سوی دیگر نیز برخلاف قانون اساسی حامیان احمدی نژاد در یک سال و نیم گذشته با عناوین مختلف مانع از طرح سوال از احمدی نژاد شده اند. با این همه علی مطهری و بسیاری از اصولگرایان منتقد و اصلاح طلبان مجلس طرح سوال از احمدی نژاد را وظیفه قانونی خود و اجرای قانون اساسی می دانند و بر آن تاکید می ورزند.

علی مطهری در یک سال و نیم گذشته و در پس حوادث پس از انتخابات نه تنها از منتقدان سرسخت احمدی نژاد بوده و اقدام به طرح سوال از وی کرده، بلکه در واکنش به حامیان احمدی نژاد در مجلس که خواستار محاکمه میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز شده بودند، خواستار محاکمه احمدی نژاد از سوی دستگاه قضائی شده بود. مطهری آن هنگام به بعد به شدت مورد خشم برخی از اصولگرایان و حامیان احمدی نژاد قرار گرفته و علاوه بر این که چندین بار در مجلس به وی بی احترامی شد، در چند مورد مهم تهدید به پیگردهای قضائی گردید.