سایت سپاه خطا کرد یا...؟

نویسنده
نیما فرح آبادی

» پس لرزه های خبر یک انفجار دیگر

سایت متعلق به اداره سیاسی سپاه پاسداران در خبری که پس از ساعتی آن را از روی خروجی خود حذف کرد، مدعی شد همزمان با ترور دو استاد مرتبط با برنامه هسته ای ایران، انفجار دیگری در شهرک شهید محلاتی تهران رخ داده و چند زخمی به جا گذاشته است.

شهرک شهید محلاتی در شمال شرقی تهران، محل سکونت بسیاری از نیروها و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خانواده آنها است.

دو استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی ایران که هر دوی آنها از محققان ارشد مرتبط با برنامه هسته ای ایران بودند، صبح روز دوشنبه در دو عملیات جداگانه مورد سوءقصد قرار گرفتند.

در این عملیات، دکتر مجید شهریاری به قتل رسید اما استاد دیگر به نام فریدون عباسی دوانی که همراه با همسرش مورد سوءقصد قرار گرفته بود، مجروح شد که با انتقال به بیمارستان بهبود یافت.

“جوان آنلاین” سایت متعلق به اداره سیاسی سپاه  در خبری که صبح دوشنبه آن را منتشر کرد، نوشت که صبح امروز در ادامه تلاش “جریان نفاق” برای ایجاد ناامنی در کشور، یک خودرو پژو 206 نیز در شهرک محلاتی تهران منفجر شد.

این سایت در ادامه خبر خود، حادثه فوق را یک “اقدام تروریستی” توصیف کرده بود که بر اثر آن دو نفر کشته شده و خساراتی نیز به بار آمده است.

جوان آنلاین محل دقیق این انفجار را “ابتدای شهرک محلاتی تهران، روبروی داروخانه لشکرک” عنوان کرده بود.

سایت متعلق به اداره سیاسی سپاه در پایان این خبر وعده داده بود که “اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد” اما پس از ساعتی به جای ارسال اخبار تکمیلی، اقدام به حذف آن از خروجی خود نمود.

این در حالی بود که خبرگزاری فارس که خود از رسانه های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، ساعتی بعد به نقل از فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر وقوع این انفجار را تکذیب کرد.

سردار حسین ساجدی نیا به این خبرگزاری گفت که “هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر وقوع انفجار در شهرک شهید محلاتی به دست ما نرسیده است.”

 

گمانه زنی های تازه

انتشار خبر وقوع انفجار سوم در شهرک محلاتی تهران توسط سایت متعلق به اداره سیاسی سپاه باعث شد تا برخی منتقدان حکومت ایران گمانه زنی هایی را درباره نقش این نهاد امنیتی – نظامی در ترور دو دانشمند دیگر مطرح بکنند.

تعدادی از وبلاگ ها و وبسایت های خبری وابسته به جریان اپوزسیون جمهوری اسلامی، مدعی شده اند که انتشار این خبر و سپس حذف و تکذیب آن، نشاندهنده دست داشتن یا دستکم اطلاع واحدهای امنیتی سپاه پاسداران از این عملیات ها بوده است.

دو حادثه تروریستی صبح روز دوشنبه در تهران، موجب شد که شمار فیزیکدانان مرتبط با برنامه هسته ای ایران که تاکنون به قتل رسیده اند، به سه نفر افزایش یابد.

در دی ماه سال گذشته نیز یک فیزیکدان دیگر ایرانی به نام مسعود علی محمدی، بر اثر انفجار بمبی در یک موتورسیکلت پارک شده به قتل رسید.

در آن هنگام رسانه های حامی حکومت ایران از جمله صدا و سیما، مسعود علی محمدی را مدافع دولت و قتل او را نتیجه “اقدام تروریستی عناصر ضد انقلاب و استکبار” دانستند اما در مقابل، رسانه های نزدیک به اصلاح طلبان و جنبش سبز با انتشار برخی اسناد نوشتند که وی جزو حامیان میرحسین موسوی در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

 

“حربه ناکارآمد ترور”

بر اساس گزارش منابع خبری داخل ایران، روز دوشنبه 8 آذر، بین ساعت 7 و 8 بامداد به وقت محلی، افراد ناشناس مجید شهریاری و فریدون عباسی، استادان فیزیک دانشگاه شهید بهشتی در شمال تهران را که عازم محل کار خود در دانشگاه بودند هدف سوء قصد قرار دادند.

به گزارش رادیو دولتی ایران، عملیات سوء قصد به جان این دو استاد دانشگاه در خیابان ارتش و خیابان ولنجک میدان دانشگاه شهید بهشتی روی داد.

این رادیو در گزارشی در مورد حادثه روز دوشنبه گفته است که “عوامل مزدور صهیونیستی” این دو استاد فیزیک و عضو هیات علمی دانشگاه را که همراه خانواده، عازم محل کار خود در دانشگاه شهید بهشتی بودند مورد سوء قصد قرار دادند و خبرگزاری فارس در خبری تحت عنوان “آمریکا و رژیم صهیونیستی امروز دو استاد دانشگاه را ترور کردند” گزارش کرده که افراد موتور سوار با چسباندن یک وسیله انفجاری به اتومبیل پژوی 405 مجید شهریاری او را به قتل رساندند.

در گزارش دیگری در خبرگزاری فارس به نقل از شاهدان عینی آمده است که مهاجمان سرنشین دو دستگاه موتور سیکلت بودند و بمبی را به سوی اتومبیل مجید شهریاری پرتاب کردند و از محل گریختند.

این گزارش افزوده است که در نزدیکی همین محل، افراد موتورسوار با استفاده از همین روش، اتومبیل پژو 206 فریدون عباسی دوانی را منفجر کردند اما موفق به قتل او نشدند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت سوء قصد به جان این دو فیزیکدان ایرانی را بر عهده نگرفته اما صدا و سیمای ایران گفته است که “دشمنان” جمهوری اسلامی که متوجه بی تاثیر بودن تحریم های اقتصادی شده اند، “همچون گذشته از حربه ناکارآمد ترور استفاده کرده اند.”

به گزارش بی بی سی، قطعنامه شماره 1747 شورای امنیت، از فردی به نام فریدون عباسی دوانی با عنوان “دانشمند ارشد وزارت دفاع و مرتبط با انستیتو فیزیک کاربردی” ایران نام برده و او را مشمول تحریم قرار داده و به نوشته سایت الف، متعلق به احمد توکلی، نماینده مجلس، آقای عباسی عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین است که به علت مشغله کاری در وزارت دفاع، به این دانشگاه کمتر رفت و آمد داشته است اما در پرونده کاری او، ریاست بر دانشکده فیزیک این دانشگاه به چشم می خورد.