ما همه مجید توکلی هستیم

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» واکنش هوشمندانه صدها مرد ایرانی با روسری و مقنعه:

بعد از انتشار عکس های مجید توکلی، دانشجوی بازداشت شده ایرانی با مقنعه و روسری از سوی خبرگزاری فارس، صدها مرد ایرانی در حمایت از این فعال دانشجویی با به سر کردن مقنعه و روسری، عکس های با حجاب زنانه خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند.

نیروهای امنیتی، مجید توکلی را که به گفته بسیاری از دانشجویان “نماد مقاومت جنبش دانشجویی” است، پس از سخنرانی در روز 16 آذر، بازداشت کردند و خبرگزاری های وابسته به حکومت و در راس آنها ایرنا و فارس، با انتشار عکس هایی از او با حجاب زنانه مدعی شدند که “این دانشجو با پوشیدن لباس زنانه قصد فرار داشته است”.

از همان آغاز، گروهی بر این باور بودند که این تصاویر جعلی است و در عین حال گروهی دیگر معتقد بودند که نیروهای امنیتی پس از بازداشت مجید توکلی، وی را با اجبار وادار به پوشیدن لباس زنانه کرده اند.

در این میان، برخی از چهره ها، با انتشار فراخوانی در شبکه های اجتماعی، از مردهای ایرانی درخواست کردند تا در اعتراض به این اقدام نیروهای امنیتی و رسانه های حامی دولت، و نیز در اعتراض به نوع نگاه محافظه کاران حاکم به پوشش زنانه، عکس های خود را با روسری و مقنعه منتشر کنند.

در این فراخوان تاکید شده که انتشار چنین تصاویری از مجید توکلی، با هدف “ فشار بر جنبش دانشجویی و حرکت سبز مردم ایران” و نیز عملی در راستای” تحقیر زنان ایرانی” بوده است.

آرش عاشوری نیا، عکاس جوان ایرانی یکی از کسانی بود که نخستین بار این ایده را در صفحه فیس بوک و نیز گوگل ریدر خود مطرح کرد.

آرش عاشوری نیا در گفتگو با روز درباره این ایده که در عرض چند روز به یک کمپین بزرگ مبدل شد چنین می گوید” اتفاقی که افتاد این بود که توی گوگل ریدر و توی فیس بوک نوشتم که کدام یک از آقایان حاضر است عکسی با روسری بگیرد و برایم بفرستد؟ همین شد که سیل عکسها آغاز شد! دوستان بسیاری هم کمک کردند. هم مسیح علی نژاد که ایده روسری سر کردن مردان در دفاع از آزادی حجاب رو نوشته بود و هم دوستانی که گروهی رو در فیس بوک تشکیل دادند و به تبلیغ و جمع آوری این عکسها کمک کردند”.

این عکاس ایرانی در آخر می گوید “افراد مختلف با تفکر مختلف با این حرکت همراه شدند. فکر میکنم ایده خیلی مهم نبوده بلکه استقبالی که از این ایده شد خیلی جذاب بود و خودم شگفت زده شدم. نشان میده که مردم ما قصد کوتاه اومدن از حق و حقوق خودشون رو ندارند و امیدوارانه به حرکت خودشون ادامه میدهند”.

تا کنون بیش از 450 مرد ایرانی که در بیان آنها شماری از وبلاگ نویسان، روزنامه نگاران و فعالان مدنی هم دیده می شوند، با روسری و مقنعه عکس گرفته اند و برای صفحه حمایت از مجید توکلی در فیس بوک فرستاده اند.

در همین حال، مسیح علی نژاد روزنامه نگار ایرانی که پس از انتشار تصاویر مجید توکلی هم در وبلاگش و هم در فیس بوک یادداشتی نوشته بود  که در شبکه های اجتماعی مورد استقبال قرار گرفت، درگفتگو با روز در مورد اهمیت این کمپین چنین می گوید: “اولین باری که خبرگزاریهای حامی دولت عکس های مجید توکلی را منتشر کردند، طبیعی است که روحیه جنبش دانشجویی و بالطبع جنبش سبز هم به خاطر این کار غیر اخلاقی بشود.برای همین من بیشتر از زاویه یک خبرنگار این موضوع را مطرح کردم و نه از زاویه یک فعال سیاسی و فکر می کردم حالا که ما رسانه نداریم، بهتر است که من از طریق فیس بوک، یک دعوت کوچکی از مردان بکنم که بیایند و همراهی بکنند تا این کار خبرگزاری رسمی دولتی را مورد انتقاد قرار دهند”.

مسیح علی نژاد در ادامه، همانطور که در یادداشتش هم نوشته، تاکید می کند: “این یک موضوع جدیدی نیست که یک نفر با اجبار با روسری و چادر ظاهر می شود. 30 سال است که در ایران، زنانی که باور به پوشش اجباری ندارند، با همین شکل و شمایل ظاهر می شوند. بنابر این چقدر خوب خواهد بود که این اتفاق یک نمادی بشود و در آن مردهای ایرانی به پوشش اجباری اعتراض بکنند”.

مسیح که  امیدوار است این حرکت،  پیامی نمادین برای سیاستمداران داشته باشد، جمله ای را تکرار می کند که در چند روز اخیر، بسیاری آن را مطرح می کنند “مجید با این لباس نه تنها تحقیر نشد، بلکه تکثیر شد”.