مرگ منابع مطلع در جمهوری اسلامی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» شاهد معامله 7800 میلیارد تومانی از دنیا رفت

دادستان تهران اعلام کرد که براساس اظهار نظررسمی پزشکی قانونی، علت مرگ مجید سلیمانی پور و همسرش شهین برون، نشت گاز بوده است. مجید سلیمانی پور، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت “توسعه اعتماد مبین” متعلق به سپاه پاسداران بود که بعد از انتخابات در بزرگ ترین معامله تاریخ بورس ایران به ارزش 7800 میلیارد تومان،  پنجاه به علاوه یک درصد  سهام شرکت مخابرات ایران را خریداری کرد.

این خرید، تبدیل به یکی از بحث انگیزترین معاملات اقتصادی بعد از انقلاب شد و حتی برخی از مقام های مسوول، آن را به خاطر عدم رعایت ضوابط قانونی مزایده و وجود نداشتن رقابت واقعی بر سر تصاحب شرکت مخابرات، غیرقانونی دانستند.  تنها رقیب شرکت توسعه اعتماد مبین در تملک شرکت مخابرات، شرکت سرمایه‌گذاری “مهر اقتصاد ایرانیان” بود که آن هم وابسته به سپاه پاسداران بود.

 

مرگ بهر اثر نشت گاز؟

عباس جعفری دولت آبادی گفته است که پس از معاینه خانم شهید برون که 49 سال داشت مشخص شد که وی فوت کرده و همسرش مجید سلیمانی پور نیز به بیمارستان شهید چمران منتقل شده و سپس در گذشته است.

دادستان تهران با بیان اینکه پزشکی قانونی در مورد نتایج تحقیقات سم شناسی نیز متعاقبا اظهارنظر خواهد کرد افزود: “محل موتورخانه منزل متوفیان که نشت گاز ناشی نیز ناشی از همین محل بوده، طبق دستور بازپرس پرونده پلمپ شده است.”

اظهارات دادستان تهران در حالی صورت گرفت که سیدمسعود میری، مدیر روابط عمومی شرکت توسعه اعتماد مبین در گفتگو با روزنامه اعتماد، فوت آقای سلیمانمی پور در بیمارستان را تکذیب کرد و اظهار داشت که وی و همسرش هر دو با هم فوت کرده اند.

او در حالی خبر از کشف اجساد توسط پسر آقای سلیمانی پور داد که به گفته خودش، پسر مدیر عامل شرکت توسعه اعتماد مبین نیز با والدین اش در یک ساختمان زندگی می کرده است. اما اینکه چگونه بر اثر نشت گاز، زوج سلیمانی پور فوت کرده اند اما پسر آنها که در همان منزل خوابیده بوده نه تنها زنده مانده بلکه هیچ اثری از نشت گاز حس نکرده، سوالی است که تاکنون بی پاسخ مانده. تنها توضیح میری در این زمینه حکایت از آن دارد که به گفته وی، پسر آقای سلیمانی پور در یک اتاق دیگر خوابیده بوده.

مجید سلیمانی پور، جانشین فرمانده دانشگاه امام حسین (وابسته به سپاه پاسداران)، عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی این دانشگاه، و مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین (تشکیل شده از سه شرکت متعلق به بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام) بود. بر اساس گزارش روزنامه اعتماد، آقای سلیمانی پور 12 روز قبل، یعنی نهم آذرماه در مجمع عمومی شرکت مخابرات، وعده تبدیل مخابرات به یک اپراتور بزرگ در جهان برای سال 1400 را داده بود و  درباره شرکت خود نیز گفته بود با تمام مسوولان نظام در تعامل بالا هستیم اما در کار اقتصادی حریم خود را داریم.

مقامات قضایی در حالی از ادامه تحقیقات درباره فوت آقای سلیمانی پور و همسرش سخن می گویند که در سال های گذشته، تردیدهای زیادی در مورد علت مرگ بسیاری از منابع مطللع از پرونده های حساس وجود داشته است.  شاید از همین رو است که خیلی ها معتقدند در قتل این چهره ها ، حکومت ایران دست دارد.

 

“خودکشی” سعید امامی

شاید سعید امامی (اسلامی) مهم ترین چهره ای بود که اغلب ناظران، علت اعلام شده از سوی حکومت در خصوص مرگ او را نپذیرفتند و باور داشتند که برای جلوگیری از سخن گفتن و به میان کشیده شدن پای مقامات بالاتر در پرونده قتل های زنجیره ای ، سعید امامی را کشته اند.

معاون وزارت اطلاعات در زمان مسوولیت علی فلاحیان، از متهمان اصلی قتل های زنجیره ای بود که اعلام شد در زندان با داروی نظافت خودکشی کرده است. همان زمان وکلای خانواده های مقتولان قتل های زنجیره ای اعلام کردند که در داروی نظافتی که در ایران مصرف می شود هیچ نوع ماده سمی کشنده وجود ندارد. مهدی کروبی، رئیس مجلس ششم نیز اعلام کرد که “سعید امامی خودکشی شده است”.

مرگ سعید امامی تا بدان حد مشکوک بود که در جناح اصولگرا نیز ترددیدهای بسیاری برانگیخت. روح الله حسینیان، نماینده فعلی مجلس و از حامیان افراطی محمود احمدی نژاد، همان زمان اعلام کرد که سعید امامی به قتل رسیده و قربانی آمران و عاملان واقعی قتل های زنجیره ای شده است.

 

مرگ فرمانده نیروی زمینی سپاه در سانحه هوایی

احمد کاظمی، فرمانده نیروی زمینی سپاه در دوران جنگ، سعید مهتدی،‌ فرمانده‌ لشکر 27 محمدرسول‌الله‌،  سعید سلیمانی‌ معاون‌ عملیات‌، حنیف‌ مسوول‌ اطلاعات‌، رشادی‌ معاون‌ نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ و یزدانی‌ فرمانده‌ یگان‌ توپخانه این نیرو، در یک سانحه مشکوک در سال 85 کشته شدند.

خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام ارشد سپاه، علت اصلی سقوط هواپیما را تمام شدن بنزین هواپیما دانست اما ستاد کل‌ نیروهای‌ مسلح‌ در یک‌ اطلاعیه‌ رسمی‌ نقص فنی‌ در هر دو موتور هواپیما را دلیل‌ سقوط‌ هواپیمای‌ حامل‌ فرمانده‌ نیروی‌ زمینی‌ سپاه‌ عنوان‌ کرد.

بدین ترتیب، مجموعه‌ای از اظهارات‌ متناقض‌ و متفاوت‌ از سوی‌ مسوولان‌ در اختیار رسانه‌های‌ خبری‌ قرار گرفت‌ و منابع‌ مطلع‌ هر کدام‌ اطلاعات‌ متفاوتی‌ از دلایل‌ سقوط‌ هواپیما اعلام‌ کردند و هرگز مشخص نشد علت اصلی سانحه چه بوده است.

تردیدها در مورد مرگ این فرمانده سپاه وقتی بالا گرفت که عباس پالیزدار، دبیر اسبق کمیته تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضاییه، در سخنرانی جنجالی خود در اردیبهشت 78 در دانشگاه همدان، سانحه سقوط هواپیمای احمد کاظمی و حتی سانحه مشابه سقوط هواپیمای رحمان دادمان وزیر راه دولت خاتمی را عمدی دانست. وی اظهار داشت: “ در مورد هواپیمای شهید کاظمی این پرونده را من بررسی نکرده ام، اما طبق آنچه از ‏شواهد پیداست، می توان ماجرا را عمدی دانست و دست یکی از سران وقت سپاه در آن دخیل بود. ما دو سقوط ‏هواپیما داشتیم… در مورد دادمان ماجرا عمدی بود، پرونده هزار ‏صفحه ای این را می گوید.”

 

مرگ مشکوک اعضای گروه “مهدویت”

در پی ترور ناموفق علی رازینی رییس کل دادگستری تهران در سال 77 ، این عمل به گروه ناشناخته ای به نام “مهدویت” نسبت داده شد.  در آن هنگام نیز، ترور در پرده ای از ابهام باقی ماند و سرانجام گفته شد که غلامرضا عاملی متهم به حمله به رازینی پس از ترور به امارات متحده عربی رفته بوده، اما به خاطر پشیمانی، به میل و اراده خود از امارات متحده عربی به سفارت جمهوری اسلامی ایران “پناهنده شده” تا در ایران محاکمه شود.

پس از آن بود که در آبان 79 خبر رسید غلامرضا عاملی در خواب با ضربات چاقوی یک زندانی دیگر به شدت مجروح و به بهداری زندان منتقل شده است و در پی این سوء قصد، دادگاه ضارب به گونه ای مخفیانه و غیر علنی برگزار شد. سپس، سید محمد حسینی میلانی، روحانی مشهدی که به اتهام دادن فتوای قتل علی رازینی به غلامرضا عاملی از چهار سال پیش در زندان به سر می برد نیز، همچون خود عاملی، در زندان با خطر جانی مواجه شد. خبر ایسنا در اسفند 81  در این زمینه حکایت داشت که حادثه، یک “بیماری قلبی” بوده، اما در پی عمل جراحی، به “مشکل ریوی” و آن گاه “مرگ” منجر شده است.

 

خبر گاردین در مورد مسوول شبکه وزارت کشور

حدود یک هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، روزنامهٔ گاردین خبر از “مرگ مشکوک” فردی داد که گفته می شد آمار “واقعی” نتایج انتخابات را – که حاکی از شکست احمدی نژاد بود - افشا کرده بود.

به نوشته این روزنامه این فرد “محمد عسگری” نام داشت، اگرچه بعدها منابع داخلی نام صحیح وی را “محمد مهدی اصغری” ذکر کردند. وی مسئولیت امنیت شبکه وزارت کشور را به عهده داشت و طبق اخبار تایید نشده خبر داده بود که نرم افزار مورد استفاده برای شمارش آرا طوری دستکاری شده بود که نتایج استانها را تغییر دهد.

گاردین در گزارش خود ادآوری می کرد که این شخص ۲۷ خرداد در تهران در اثر یک سانحه مشکوک رانندگی درگذشته است.

 

پزشک کهریزک

در جدید ترین نمونه باید به قتل مشکوک دکتر رامین پوراندرجانی، پزشک کهریزک اشاره کرد. جنازه  این پزشک وظیفه 19 آبان ماه در خوابگاه محل خدمتش کشف شد.

علت مرگ این پزشک جوان نیز، خودشکی اعلام شد. هرچند که خانواده و دوستان او اعلام کردند که رامین هرگز امکان نداشت دست به کشتن خود بزند. این پزشک جوان دو روز قبل از کشته شدن محسن روح الامینی، او را معاینه کرده بود و می توانست درباره بازداشتگاه کهریزک ، اطلاعاتی موثق به افکار عمومی بدهد.

در پی درگذشت او، سایت های نزدیک به اصلاح طلبان خبر از بازداشت وی توسط نیروی انتظامی قبل از مرگش دادند. به نوشته این سایت ها، رامین پوراندرجانی بعد از بازداشت توسط نیروی انتظامی، بارها به دوستان نزدیک خود گفته بود که احتمال قتل وی به علت اطلاع از جنایت‌های کهریزک وجود دارد. او همچنین گفته بود که برای شهادت دروغ در مورد آنچه در کهریزک رخ داده است تحت فشار است و بنابر اظهارات خانواده اش، او قصد داشت در دادگاه علیه مجرمان کهریزک شهادت دهد.

با فوت رامین پوراندرجانی، نام وی نیز به فهرست افرادی اضافه شد که درباره دلایل مرگ آنها هرگز پاسخی قانع کننده از سوی حکومت داده نشده و سرنوشت آنها همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است.