اجازه تصرف مجلس خبرگان را نمی‌دهیم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» خط و نشان احمد جنتی برای اصلاح طلبان

چند هفته پس از انتشار اخبار مختلفی درباره تدارک اصلاح‌طلبان و حامیان دولت برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان٬ احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان٬ گفته است که برنامه‌ریزی برای “تصرف” مجلس خبرگان٬ وظیفه شورای نگهبان را سنگین‌تر می‌کند.

دبیر شورای نگهبان در جمع اعضای ناظران شورای نگهبان در مشهد٬ گفت که انتخابات مجلس خبرگان “بسیار مهم” است٬ زیرا “عده‌ای از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تصرف” آن هستند٬ به همین دلیل اعضای شوای نگهبان “نیازمند یک بیداری و بصیرت” هستند تا نسوولیت این شورا را “به خوبی” اجرا کنند.

جنتی با اشاره به بحث‌هایی که درباره تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ مطرح شد و اعتراض‌های پس از آن٬ با اشاره به این‌که “سنگر شورای نگهبان نفوذناپذیر” است٬ چنین وظیفه اعضای این شورا را شرح داد: “در حال حاضر ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر ناظر شورای نگهبان در سراسر کشور با روشنگری و بصیرت فعالیت می‌کنند تا اگر دوباره مانند زمان فتنه افرادی قصد ابراز تقلب در انتخابات را داشتند دیگر جوانان حرف آنها را باور نکنند”.

 وی همچنین اضافه کرد: “تنها نهادی که در باره رهبری می‌تواند تصمیم بگیرد خبرگان است و در طول تاریخ اگر رهبر شرایط خود را از دست بدهد این مجلس خبرگان است که می‌تواند رهبر را عزل و قدرت وی را محدود کند. بنابراین در حال حاضر که عده‌ای می‌خواهند با نفوذ به مجلس خبرگان این سنگر را فتح کنند وظیفه شورای نگهبان سنگین تر می‌شود”.

این در حالی است که پیش از این آیت الله جنتی در دی ماه سال جاری در جمع تعدادی از نخبگان رشت با اشاره به تلاش جریان های سیاسی تندرو برای فتح مجلس خبرگان گفته بود: «بعضی‌ها برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی دارند طراحی می‌کنند و نقشه می‌کشند، باید مراقب بود که به اهداف شوم خود نرسند.»

سخنان جنتی پس از آن بیان می‌شود که طی ماه‌‌های گذشته برخی رسانه‌ها خبر از آن داده بودند که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت٬ برای پیروزی در انتخابات مجلس خبرگان٬ برنامه‌ریزی کرده‌اند.

خبر آن‌لاین - متعلق به حسین انتظامی٬ معاون وزارت ارشاد دولت حسن روحانی و نزدیک به علی لاریجانی - اسفندماه گذشته٬ در گزارشی٬ انتخابات مجلس خبرگان را “میدان جدید زورآزمایی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان” توصیف کرده و با اشاره به این‌که “اصلاح‌طلبان که این روزها استراتژی «فتح سنگر به سنگر» را دستور کار خود قرار داده‌اند، برنامه‌ریزی جدی برای تصاحب صندلی‌های سبز بهارستان و مجلس خبرگان را از مدت‌ها پیش آغاز کرده‌اند”٬ نوشته بود: “آماده‌سازی چهره‌های سفید و کم حاشیه از یک سو و فضاسازی برای بازگرداندن صندلی ریاست مجلس خبرگان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را شاید بتوان مشخص‌ترین استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس خبرگان دانست”.

خبر آن‌لاین نوشته بود که هاشمی‌رفسنجانی اما قصد دارد حسن روحانی و سیدحسن خمینی را برای ورود به انتخابات مجلس خبرگان راضی کند٬ تلاشی که گفته می‌شود اصلاح‌طلبان نیز برای راضی کردن سیدحسن خمینی برای حضور در انتخابات٬ آغاز کرده‌اند.

انتشار چنین گزارش‌هایی اما با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد. رجانیوز٬ وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری٬ چنین این حرکت اصلاح‌طلبان را توصیف کرد: “رویکرد خطرناک برخی جریانات سیاسی برای تقلیل انتخابات مهم خبرگان در دعواهای نازل سیاسی و گروهی، موضوع مهمی است که به نظر می‌رسد برخورد و واکنش جدی فعالین سیاسی در جناح‌های مختلف سیاسی را لازم داشته باشد”.

این وب‌سایت اصول‌گرا به نقل قولی از آیت‌الله خامنه‌ای نیز اشاره کرده بود. رهبر جمهوری‌اسلامی پیش از این پیرامون انتخابات مجلس خبرگان چنین سخن گفته بود: “مجلس خبرگان، میدان قدرت نیست بلکه میدان معنویت، کار برای خدا و حفظ اصول اساسی انقلاب است و همه اعضای مجلس خبرگان از جمله هیأت رئیسه محترم باید با توجه به این نکات مهم، مراقب گفتار و عملکرد خود باشند و تبلیغات خصمانه دشمنان را هوشیارانه خنثی کنند… مجلس خبرگان مجلسی پاکیزه و عرصه اتحاد کلمه است و به علت وظایف بسیار سنگین خود در موضوع رهبری، اصولاً نمی تواند عرصه دعوا و جنگ قدرت باشد اما برخی رسانه های داخلی در یکی دو ماه اخیر، با تبلیغات دروغ دشمنان همراهی کردند که به آنها اخطار می کنم به حریم مجلس خبرگان نزدیک نشوند و این گونه بازی ها را در مسائل و مباحث دیگر دنبال کنند”.