وعده حداد عادل؛ مجلس نهم را ولایی می کنم

نویسنده
شیرین کریمی

» ابراز وفاداری به خامنه ای

چهار روز مانده به آغاز کار مجلس نهم، خبرگزاری فارس در مصاحبه ای با حداد عادل که به رپرتاژ آگهی شبیه است، زمینه چینی برای حضور وی در راس مجلس نهم را آشکار ترکرد.این مصاحبه یک روز پس از آن انجام شد که فرزند آیت الله مرتضی مطهری از نقش سپاه در انتصاب برخی نمایندگان مجلس نهم سخن گفته بود. اخباری که در خصوص آرای حداد عادل در شعبه های رای گیری تهران منتشر شده است،این نامزد ریاست مجلس را یکی از مخاطبان اتهامات علی مطهری معرفی می کند.

خبرگزاری فارس دیروز یکی از طولانی ترین مصاحبه های خود را با پدر همسر مجتبی خامنه ای ـ فرزند رهبر جمهوری اسلامی ـ انجام داد؛مصاحبه ای که در آغاز مجلس نهم و درگیری رقابت ها برای ریاست این مجلس معنادار تلقی شده است.

مصاحبه کننده این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران در پرسشی که علنا از علاقه فارس به انتخاب مجدد حداد عادل به ریاست مجلس نهم حکایت دارد، مجلس هفتم را “یکی از بهترین مجالس” معرفی کرده و از تمجید و تقدیر آیت الله علی خامنه ای نسبت به آن سخن گفته است. فارس همچنین از فامیل سببی آیت الله خامنه ای که ریاست مجلس هفتم را بر عهده داشته خواسته است خاطره ای بگوید. رئیس مجلس هفتم هم در جواب گفته است: “ مجلس هفتم شاید تنها دوره‌ای از این هشت مجلس بعد از انقلاب بود که در مدت 4 سال، در آن زد و خورد و کتک‌‌کاری در صحن مجلس صورت نگرفت، این یک ملاک است و بنده به این مسئله افتخار می‌کنم.”

 

رویکرد مجلس ولایی

حداد عادل که با علی لاریجانی، رئیس کنونی مجلس برای تصدی کرسی ریاست مجلس نهم در جدال است، برای ابراز وفاداری خود به آیت الله خامنه ای گفته است: “بنده دو رویکرد کلی دارم که اگر مسئولیت مجلس نهم را پیدا کنم سعی خواهم کرد در مسیر این دو رویکرد حرکت کنم؛ اولین رویکرد هماهنگی هرچه بیشتر مجلس با رهنمودها و مطالبات مقام معظم رهبری است و تلاشم این است مجلس نهم یک مجلس ولایی باشد…. رویکرد دوم هم این است که ما سعی کنیم مجلس حول محور «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» یک محیط با نشاط و سرشار از کار و تلاش باشد.”

“تولید ملی” شعاری است که رهبر جمهوری اسلامی برای سال 91 برگزیده است.

فارس سپس از حداد عادل پیرامون نحوه رقابت وی با علی لاریجانی پرسیده است و وی پاسخ داده: “بنده سعی می‌کنم در انتخابات رئیس ‌مجلس نهم شخصاً از تخریب آقای لاریجانی خودداری کنم و به کسانی هم که با بنده کار می‌کنند و دوستانم مرتب توصیه می‌کنم که دیگران را تخریب نکنند چرا که معتقدم چه بنده رئیس مجلس نهم بشوم چه آقای لاریجانی بالاخره هر دو نفر ما در مجلس نهم می‌خواهیم با یکدیگر کار کنیم و نباید رقابت ما شکل دشمنی به خود گیرد که فردا دوستی را ناممکن کند . “

 

پایان تاریخ مصرف وحدت

علی رغم این اظهارات سایت هایی همچون رجانیوز و جهان نیوز که مخالف سر سخت ریاست دوباره لاریجانی هستند در هفته های اخیر حملات شدیدی به وی کرده اند. رجانیوز که به دولت نزدیک است دیروز با انتشار گزارشی با عنوان “ تاریخ مصرف وحدت برای حامیان لاریجانی تمام شد” نوشت: “تشکیل فراکسیون فراگیر از آنجایی برای حامیان ریاست لاریجانی مبهم و شک برانگیز است که مشخص نیست در پی آن آیا اعضا بر ریاست وی نیز توافق خواهند کرد یا خیر؟! و این در حالی است که با تشتت و تعدد فراکسیون ها احتمال رای آوری لاریجانی قوت خواهد گرفت.”

 سایت جهان نیوز  هم اخیرا با انتشار خبری از حمایت اکثریت منتخبان مجلس نهم از ریاست حداد عادل خبر داده بود.

مخالفان لاریجانی وی را از “ساکتین فتنه” معرفی می کنند و معتقدند وی به اندازه حداد عادل علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی ـ رهبران سیاسی جنبش سبز ـ موضع گیری نکرده است.

 

نزاع حدادعادل با جنبش سبز

حدادعادل 26 بهمن سال 89 یک روز پیش از خیزش صدها هزارنفر از شهروندان مخالف دولت در خیابان های کشور پشت تریبون پارلمان اصولگرایان رفت و رهبران جنبش مخالفان را با “ادرار کنندگان در چاه زمزم” مقایسه کرد. وی گفته بود: “پس از راهپیمایی 22 بهمن چه نیازی به راهپیمایی دیگری بود که شما زمینه نفوذ فتنه گران و سلطنت طلبها و منافقین را فراهم آورید تا آمریکا مسیر مصر و تونس را دچار انحراف کنند. کار شما شبیه برادر حاتم طائی است که برای معروف شدن در چاه زمزم ادرار کرد و معروف شد! آری امروز شما هم در منطقه و در ایران مثل برادر حاتم مشهور شده​اید اما مشهور به خدمت به دشمنان اسلام.”

اظهارات پدر زن پسر آیت الله خامنه ای چنان اصولگرایان مجلس هشتم را به شور آورد که بسیاری از آنها با مشت های گره شده شعار “موسوی و کروبی، اعدام باید گردند” سر دادند.

 

رای های مشکوک

حداد عادل در انتخابات مجلس ششم در سال 78 با دخالت شورای نگهبان توانست به جای یکی از نامزدهای جبهه اصلاحات وارد پارلمان شود و ریاست فراکسیون اقلیت را بر عهده بگیرد. شورای نگهبان در شهر تهران با ابطال ۷۰۰ هزار رای مردم حداد عادل را به جای علیرضا رجایی وارد مجلس کرد. علیرضا رجایی امروز در زندان اوین محبوس است.

حداد در انتخابات مجلس هفتم نیز با اعمال نظارت استصوابی و رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب توانست در میدانی بی رقیب به عنوان نماینده اول تهران به مجلس راه یابد و سکان ریاست آن را نیز در دست گیرد.

در انتخابات مجلس نهم نیز در رخدادی شگفت انگیز حدادعادل با آنکه در بیش از ۲۵ شعبه از ۴۱۶۸ شعبه رای گیری تهران حتی یک رای به نامش نوشته نشده بود به عنوان نماینده اول تهران در بهارستان معرفی شد؛ با وجود این ابهامات حداد عادل به فارس می گوید: “از مردم تهران که این افتخار را نصیب من کردند تشکر می‌کنم و از مردم درخواست می‌کنم دعا کنند تا ما گرفتار رذائل اخلاقی مثل قدرت طلبی نشویم.”

 

رینگ بوکس

غلامعلی حداد عادل از سوی جبهه پایداری ـ نزدیک به آیت الله مصباح یزدی ـ حمایت می شود در حالی که حامیان علی لاریجانی را جبهه متحدین ـ نزدیک به آیت الله مهدوی کنی- تشکیل می دهند.این در حالیست که در میان کاندیداهای جدید مجلس نهم ده ها چهره ناشناخته دیده می شود که هنوز مشخص نیست به کدام بخش از قدرت در حاکمیت نزدیک هستند.

بولتن نیوز ـ نزدیک به وزارت اطلاعات ـ اخیرا در تحلیلی پیرامون این نمایندگان ناشناخته نوشته بود: “ تجربه نشان داده این سیاهی‌لشکرها که اکثراً نمایندگان شهرستان‌ها هستند، هم جذب فراکسیون‌های ساخته شده توسط نمایندگان پایتخت می‌شوند.”

نویسنده مقاله همچنین فضای سیاسی اصولگرایان را به رینگ بوکس تشبیه کرده و افزوده بود: “فضای سیاسی چند هفته‌ی اخیر کشور، آدم را یاد رینگ بوکس می‌اندازد. با این تفاوت که به جای دو مبارز، چند مبارز داخل رینگ رفته و چیزی شبیه «جنگ همه با همه» راه انداخته‌اند. در این میان، یکی از اصلی‌ترین بهانه‌های دعوای اخیر، جدال بر سر رئیس آینده‌ی مجلس است. ریاستی که بعضی‌ها دوست دارند همچنان لاریجانی بر مسندش باقی بماند و بعضی دیگر، یاد مجلس هفتم کرده و حداد عادل را عَلَم کرده‌اند.”