نفوذی در اپوزیسیون یا زندانی در تهران؟

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» روایات مختلف حکومتی ها از ماجرای محمدرضا مدحی

شبکه اول تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی چهارشنبه شب، برنامه ای  تحت عنوان “ الماسی برای فریب” پخش کرد که خبرگزاری دولتی ایرنا و روزنامه کیهان از آن به عنوان “اعترافات یک عنصر دستگیر شده ضد انقلاب” یاد کردند، اما خبرگزاری فارس وصدا و سیمای جمهوری اسلامی آن را “مستندی از نفوذ دستگاه امنیتی ایران در اپوزیسیون خارج از کشور” خواندند.

 محمدرضا مدحی که سال 87 با عنوان تاجر الماس از ایران خارج و در رسانه ها به عنوان یکی از فرماندهان عالیرتبه‌ سابق سپاه پاسداران معرفی شد، در برنامه ای نیم ساعته در تلویزیون جمهوری اسلامی، در تهران نشست و از دولت در تبعید و فریب اپوزیسیون و… سخن گفت.سخنانی که بخشی از حاکمیت به عنوان اعتراف از آن یاد میکند و بخشی دیگر به عنوان مستندی درباره نفوذ در اپوزیسیون.

روزنامه کیهان که مدیرمسئولش نماینده رهبر جمهوری اسلامی است، بامداد ۵ شنبه این برنامه را به عنوان اعترافات یک عضو دستگیر شده ضد انقلاب” تحت پوشش قرار داد.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز از محمدرضا مدحی به عنوان عنصر فریب خورده سازمان جاسوسی امریکا یاد کرد که توسط ماموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی هدایت و نجات یافته. این خبرگزاری نیز اظهارات آقای مدحی را “اعترافات” او خواند.

اما خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی، محمدرضا مدحی را مامور امنیتی برای نفوذ در اپوزیسیون خارج از کشور خوانده و نوشته است که “الماسی برای فریب” روایتی کوتاه از پروژه نفوذ و اشراف دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی در کانون اپوزیسیون خارج نشین و نمایشی از اقتدار دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران و به سخره گرفتن دستگاه‌های امنیتی غرب است.

مستند مذکور هم هرچند از ابتدا همین عنوانی را مطرح کرده که در خبرگزاری فارس آمده اما انتهای آن داستان دیگری را روایت می کند: “حرکت دولت در تبعید توسط مدحی کلید خورده اما دستگاه امنیتی تلاش کرد آن را به نفع خود به کار گیرد و…”.

هنوز مشخص نیست محمدرضا مدحی از ابتدا به عنوان عامل نفوذی وارد اپوزیسیون خارج از کشور شده  و آنچه او در این برنامه گفته روایتی از نفوذ است یا اعترافاتی در بازداشت؛همان طور که معلوم نیست او چگونه سر از تهران در آورده است.

 

ادعاهای مدحی در تهران

در این فیلم نیم ساعته  محمدرضا مدحی مدعی شده  با سفرای امریکا در تایلند و عربستان، وزیر خارجه امریکا، وزیر خارجه عربستان، سفیر انگلیس و معاون سفیر فرانسه در عربستان دیدار داشته و توسط آنها به امریکا رفته است.

مدحی گفته است که در تایلند گروهی به نام جنبش جمع یاران را تشکیل داده که براساس ادعای او هزاران نفر از نیروهای امنیتی و نظامی داخل کشور عضو آن بوده اند. او از بانکوک به عربستان سفر کرده و پس از دیدار با مقامات آمریکایی با هواپیمای اختصاصی به امریکا سفر کرده.

او مدعی است که با مقامات امریکایی به توافق رسیده که “جمع یاران” در جهت ادامه جریان فتنه همکاری و کمک کند.

او همچنین مدعی است که با جو بایدن، معاون ریاست جمهوری امریکا، دنیس راس و دیگر مقام های امریکایی دیدار داشته و سپس در جلسه ای در پاریس به عنوان نماینده تام الاختیار امریکا شرکت کرده؛ جلسه ای که برخی چهره های اپوزیسیون جمهوری اسلامی در آن حضور داشتند.

اوسپس به جلسه ای با عنوان گوادالوپ 2 اشاره میکند که طی ان دولت در تبعید را تشکیل داده، و هدف این دولت براندازی نظام جمهوری اسلامی بوده اما هنگامی که او و دیگر همکارانش قصد رفتن به پادگانی در اسرائیل را داشته اند توسط دستگاه امنیتی ایران نجات یافته و به تهران منتقل شده است.

تلویزیون جمهوری اسلامی در انتهای این برنامه مدعی شده که آقای مدحی تنها شرکت کننده کنفرانس گوادالوپ نبوده که اطلاعاتی  را در تهران بازگو کرده. این برنامه وعده داده که به زودی اسناد دیگری بازگو خواهد شد.

 

محمدرضا مدحی کیست؟

محمدرضا مدحی که سال 87 از ایران خارج شد و با عنوان تاجر الماس به بانکوک تایلند رفت، در خارج تحت عنوان یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران و سردار مدحی معرفی شد. او سپس در مصاحبه با رسانه ها خود را یک امنیتی کهنه کارمعرفی کرد و مدعی شد که به رهبر جمهوری اسلامی نزدیک است.

او سال 88 و پس از حضور در اروپا و امریکا مصاحبه های متعددی با رسانه هایی از جمله گاردین، نیویورک تایمز، زمانه، روزانلاین، خودنویس، صدای امریکا و دیگر رسانه ها داشت.

محمدرضا مدحی در مصاحبه ای که با روزانلاین انجام داده گفته بود که  در ایران به نام سیدرضاحسینی شناخته می شود، تا سال 1386 مسئول کمیته تقویت و جلوگیری از تضعیف نظام مجلس خبرگان رهبری بوده، ، پیش از قبول مسئولیت در مجلس خبرگان در حفاظت اطلاعات سپاه فعالیت می کرده است.

او که در زمان انجام این مصاحبه در بانکوک بود درخصوص کمیته ای که وی مسئول ان بوده گفته :  “اصل ۱۱۱ قانون اساسی کمیسیونی دارد به عنوان کمیسیون اصل ۱۱۱ درخبرگان رهبری. این کمیسیون معروف است به هیات تحقیق یا کمیسیون تحقیق و کارش نظارت بر عملکرد، زیر مجموعه ها،  و عزل ونصب های رهبری است. این کمیسیون دو کمیته دارد که یکی کمیته هفت نفره است که سیاست های کلان نظام را تدوین می کند. کمیته دیگری دارد به نام “کمیته تقویت و جلوگیری از تضعیف نظام” که بازوی اجرایی کمیسیون است. در این کمیسیون ۱۵روحانی هستند مانند آقای فلاحیان و اقای آیت اللهی  و من ۱۲ سال رییس آن کمیته بودم.”

 مدحی خود را از افراد مورد اعتماد رهبری معرفی کرده و گفته بود که بررسی قتل های زنجیره ای و تخلفات قوه قضاییه از جمله پرونده هایی است که وی طی سالهای گذشته  در مجلس خبرگان به آنها رسیدگی کرده، و  پیش از این هم درحفاظت اطلاعات سپاه نیز کارکرده است.

او اکنون در تهران است و این سئوال در افکار عمومی ایجاد می شود که هدف از پخش این فیلم در سالگرد انتخابات مخدوش 22 خرداد 88  چیست؟ آیا او براساس ادعای برخی رسانه های حکومتی بازداشت شده و آنچه در برنامه مذکور گفته اعترافات اوست یا اینکه او و دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی، اپوزیسیون خارج از کشور را فریب داده اند؟

شهرام امیری و علیرضا عسگری دیگر کسانی هستند که طی این سالها از درون حاکمیت به خارج از کشور آمدند؛ سرنوشت امیری مبهم  و همچون  مدحی اکنون در تهران است.

علیرضا عسگری، معاون سابق وزارت دفاع ایران، در سال 2007 میلادی در ترکیه ناپدید شد و جمهوری اسلامی مدعی است او ربوده شده است و از سازمان های بین المللی برای نجات او کمک خواسته اند.

اما شهرام امیری به عنوان دانشمند هسته ای ایران معرفی شده بود.  شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا به نقل از منابع اطلاعاتی ایالات متحده، که از آنها نامی برده نشده بود، خبر داده بود که وی به آمریکا پناهنده شده و اطلاعات ارزشمند خود از برنامه های اتمی ایران را در اختیار آمریکایی ها و آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده و افشای برنامه ساخت یک مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم یکی از دستاوردهای همکاری اطلاعاتی شهرام امیری با سازمان های اطلاعاتی غرب بوده است.

او تیر ماه 88 به ایران بازگشت و در بدو ورود به کشور اعلام کرد که دانشمند هسته ای نیست و آمریکا برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی در یک جنگ روانی او را به برنامه اتمی ایران مرتبط کرده بود.