احمدی نژاد زمین های ایران را تقسیم می کند

نویسنده
نازنین کامدار

» روی کاغذ و در جلسات کابینه

بر وعده های اجرا نشده احمدی نژاد، واگذاری 1000 متر زمین به هر خانوار ایرانی برای ساختن باغ و ویلا نیز اضافه شد. وعده ای که تنها روزنامه ایران که به گفته اصولگرایان در تسخیر “جریان انحرافی” است آن را بزرگ کرده و به همراه عکس های احمدی نژاد  در صفحه نخست خود بازتاب داده است.

احمدی نژاد در واپسین ادعای خود درباره مسکن گفته است: “حدود 30 میلیون هکتار زمین برای احداث مسکن باقی می‌ماند که اگر از این میزان دو میلیون هکتار به خانوارها اختصاص یابد می توان به هر خانوار 1000 متر زمین رایگان داد تا آنها یک واحد 100 متری در سه طبقه احداث و الباقی زمین را به باغ تبدیل کنند.”

او مدعی شده است: “این طرح در حال نهایی شدن است و تعاونی‌ها نیز خود را برای مشارکت در این طرح آماده کنند. انشاء‌الله این طرح تا پایان سال آ‌ماده و در 10 الی 15 منطقه به طور آزمایشی اجرا می‌شود”.

وی این طرح را “عالمانه” تلقی کرده  و درباره طرح شکست خورده “مسکن مهر” نیز که با  اختلاس های میلیاردی متوقف شده، چنین گفته است: “طرح مسکن مهر در واقع تمرین و دستگرمی ای  بود تا بتوانیم طرح اصلی و بزرگ مسکن را اجرا کنیم و تلاش خواهیم کرد تا پایان امسال این طرح اجرایی شود”.

گفتنی است طرح مسکن مهر به دلیل اختلاس های میلیاردی مسئولان استانی و اجرایی نبودن، از دیدگاه بسیاری از کارشناسان مسکن مطلقا شکست خورده است.

 کمال اطهاری در این باره به  خبرگزاری کار ایران می گوید: “در حال حاضر به طور قطع طرح مسکن مهر شکست خورده‌ است اما دولت در نظر دارد با افزایش وام‌های پرداختی برای اجرای این طرح، از قبول شکست در این حوزه خودداری کند. وجود مدیریت‌های غیر تخصصی در این حوزه از جمله تعاونی‌های غیرهمگن، ناکارآمد و شبه دولتی بودن آنها یکی ازعوامل تاثیر‌گذار در توقف و یا کندی اجرای این طرح بود”.

وی انحلال تعاونی‌های مسکن مهر را که چند ماه پیش روی داد امری غیر قابل توجیه و غیر منطقی ارزیابی کرده و گفته است: “این موضوع باعث پراکندگی مدیریت و تکرار مکررات و اشتباهات گذشته همچون دهه‌های اول انقلاب می شود. طرح مسکن مهر به طور یقین شکست خورده است و تکرار اشتباهات گذشته و اینکه دولت به جای برون رفت از این بحران مبادرت به پرداخت افزایش سقف تسهیلات کند امری است به دور از منطق که باعث می‌شود دولت تنها به نوعی شکست خود را از این طرح به گونه‌ای دیگر توجیه می کند”.

علاوه بر شکست اجرایی این طرح افشای موارد متعدد اختلاس مدیران محلی نیز  بر ابعاد این پرونده افزوده است.

در تازه ترین مورد از این دست، خبرگزاری های داخلی و از جمله ایسنا از اختلاس 100 میلیارد تومانی پروژه مسکن مهر قزوین خبر دادند.

ایسنا به نقل از دادستان قزوین نوشت: “در رسیدگی به پرونده مسکن مهر اقدامات لازم انجام شد به طوری که ما می‌توانیم ادعا کنیم که جلوی اختلاس 100 میلیارد تومانی را گرفتیم که باید از کسانی که در این زمینه اقدام کردند و از جمله از هوشیاری و اقدام سربازان گمنام امام زمان تقدیر و تشکر کنیم که موجب شد مقابل فساد اقتصادی گرفته شود”.

ادعای احمدی نژاد درباره اختصاص 1000 متر زمین به هر خانوار ایرانی در حالی مطرح می شود که بحران اجاره بها و افزایش نجومی ارقام آن گریبان بیش از 70 درصد مستاجرین را گرفته تا حدی  که دولت مجبور شده است با اتخاذ تدابیر تعزیراتی، این بحران را به شکل صوری مهار کند.

از دیگر سو، سخنان احمدی نژاد درباره اعطای زمین 1000 متری رایگان به هر خانوار ایرانی موجب شد تا سایت خبر آنلاین دست به کار محاسبه هزینه های این طرح شود.

این سایت در گزارشی با عنوان “50 تهران هزینه وعده جدید احمدی نژاد” منتشر کرده و طی آن چنین آورده است: “تعداد خانوارهای ایرانی در سال 88 بر اساس برآورد مرکز آمار ایران معادل 19.5 میلیون برآورد شده است که تنها حدود 27 درصد این خانوارها در محدوده روستاها زندگی می کنند. برای ویلانشین کردن ایرانیان نیاز به فضای شهری معادل 3.8 میلیون هکتار داریم، یعنی مساحتی معادل دو برابر کل استان تهران… پس می توان گفت از نظر مساحت گفت کشور ایران گنجایش چنین فضای شهری را داراست ولی آیا واقعا می توانیم تصور کنیم چنین فضایی تا چه حد وسعت دارد، واقعیت این است که کل فضای شهر تهران وسعتی معادل 730 کیلومتر مربع یا 7300 هکتار دارد، حال تصور کنید بخواهیم برای هر خانوار ایرانی زمینی به وسعت هزار متر مربع در نظر بگیریم به این ترتیب فضایی که بعنوان فضای زندگی شامل فضای مسکونی و دیگر فضاهای عمومی برای 19.5 میلیون خانوار(براساس براوردهای سال 88) در نظر بگیریم باید در عمل فضای شهری به وسعت 50 برابر ابر شهر کشور یعنی تهران ایجاد کنیم”.