اعتراض به خشونت دولتی در اول ماه مه

نویسنده

نادر کرمی

اول ماه می در سراسر دنیا شاهد تظاهرات کارگران برای مطالبه حقوقشان بود، اما در بسیاری از کشورها مطالبات کارگران توسط دولتها سرکوب می‌شود.

در ایران نیز مطابق معمول سایر اعتراضات مدنی، فعالان مستقل کارگری که در مراسم راهپیمایی کارگران شرکت کرده بود، سرکوب، ‌بازداشت و یا تهدید به بازداشت شدند.

آی تی یو سی (کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری) در بیانیه ای که به مناسبت اول ماه می تحت عنوان “خشونت و تهدید در اول ماه می در چند کشور” به چاپ رساند به راهپیمایی کارگران در ایران نیز اشاره کرده است.

در این گزارش با اشاره به حوادث روز کارگر در ایران آمده است: “در ایران هزاران کارگر در تظاهرات سراسری در کشور شرکت کردند و خواستار برخورداری از حق اعتصاب، آزادی بیان و حق سازماندهی فعالیتهای اول ماه می بدون کنترل دولت و مداخله نیروهای امنیتی شدند. چندین مورد از این تظاهرات و راهپیمایی ها بطور خشونت آمیزی مورد حمله پلیس قرار گرفت. در تهران عوامل امنیتی از وزارت اطلاعات منصور اسانلو، رئیس اتحادیه کارگران اتوبوسرانی شرکت واحد تهران و حومه را دستگیر کرده و تلاش کردند که او را بازداشت کنند. همکاران وی و رهگذران کمک کردند تا اسانلو فرار کند اما یکی دیگر از رهبران اتحادیه یعقوب سلیمی به ادعای کمک به فرار اسانلو از بازداشت، دستگیر شد. سلیمی پس از چند ساعت آزاد شد.”

گزارش می افزاید: “در جاهای دیگر هم تعدادی از اعضای اتحادیه های کارگری دستگیر شدند از جمله 10 نماینده اتحادیه های کارگری در سنندج بازداشت شدند. شیث امانی رئیس اتحادیه کارگران اخراجی و بیکار بطور جدی توسط پلیس مضروب و مجروح شد. در راهپیمایی اول ماه می در کرمانشاه، سخنران اصلی به همراه فرامرز قربانی رئیس اتحادیه کارگران فلز کار و مکانیک که در حال عکس انداختن از مراسم بود دستگیر شدند. کارگران در کرمانشاه مراسم را زودتر از موعد بخاطر تهدیدهای پلیس و افزایش شدت آزار و اذیت خاتمه دادند.”

از سوی دیگر آی تی اف (اتحادیه بین المللی کارگران حمل و نقل) که سال گذشته سندیکای شرکت واحد تهران به عضویت آن درآمد، هم در سایت خود به خبر خشونت علیه شرکت کنندگان اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد پرداخته است و آورده: “رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه از سوی افراد ناشناس که قصد دستگیری وی را داشتند، مورد حمله قرار گرفت. منصور اسانلو رئیس هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه پس از راهپیمائی روز کارگر و هنگامی که به سمت خانه خود می رفت مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.”

در گزارش آی تی اف آمده است: “شانه آقای اسانلو در این حادثه که در ایستگاه متروی هفت تیر تهران اتفاق افتاد آسیب دیده است. مردان ناشناس حکمی برای بازداشت منصور اسانلو نداشتند اما گفته می شود که آنها به دستور سرهنگ زمانی از فرماندهان نیروی امنیتی جمهوری اسلامی سعی کردند که آقای اسانلو را دستگیر کنند. هنگامی که منصور اسانلو حاضر نشد به همراه آنها برود مردان ناشناس به وی حمله کردند. گفته می شود عابران و برخی از اعضای سندیکای گارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه از جمله یعقوب سلیمی از اعضای هیات مدیره سندیکا، منصور اسانلو را از دست مردان ناشناس نجات دادند. یعقوب سلیمی پس از این حادثه دستگیر، اما اندکی بعد آزاد شد. منصور اسانلو و سایر اعضای سندیکا به دادگاه حقوق شهروندی شکایت کرده اند. بنا به گزارشها به آنها گفته شده که سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه باید زیر نظر شورای اسلامی کارگران فعالیت کند. دادگاه، درمورد شکایت آقای اسانلو هیچ اقدامی نکرده است.”

در این گزارش با اشاره به سوابق سندیکای شرکت واحد تهران و رییس هیات مدیره آن یعنی منصور اسانلو آمده است: “وی در یک سال و نیم گذشته دو بار زندانی شد که بار اول دوره بازداشت موقت ایشان هشت ماه طول کشید. اما تلاشهای بین المللی به رهبری فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل هربار موجب آزادی منصور اسانلو شده است. منصور اسانلو در حال حاضر منتظر رای دادگاه درمورد اتهامهای علیه او مبنی بر اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام است. “

غلامرضا غلام حسینی یکی دیگر از اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه نیز که به تبلیغ علیه نظام متهم شده منتظر رای دادگاه است. او در آذرماه گذشته، 3 دسامبر، دستگیر و شش روز بعد با قرار وثیقه آزاد شد.

مک اوراتا مدیر بخش حمل و نقل زمینی فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل در این گزارش تاکید می کند: “دوباره علیه یک اتحادیه واقعی در ایران حمله ای جدی در جریان است اما این تنها اتحادیه ای نیست که در ایران مورد حمله قرار گرفته است. سایر گروههای مستقل کارگری نیز در ایران مورد چنین حمله هائی قرار گرفته اند”.

وی می گوید: “ما فعالیت های خود را با کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری و فدراسیون جهانی اتحادیه ها به منظور برقراری دموکراسی در ایران هماهنگ می کنیم”.

همچنین بلال ملکاوی از دفتر منطقه ای فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل در خاورمیانه نیز در این زمینه می گوید: “اعضای اتحادیه ها بخاطر دفاع از حقوق کارگران به مرگ تهدید می‌شوند و حتی کشته شده اند. اما در پایان ما همیشه پیروز بوده ایم. و در نهایت برادران ما در ایران نیز پیروز خواهند شد”.