باز هم جنازه ها را ندادند

لیلا طیری
لیلا طیری

» اعدام مخفیانه دو عضو موسسه الحوار

هادی راشدی و هاشم شعبانی، دو عضو موسسه الحوار اهواز در بی خبری خانواده و وکلایشان اعدام شدند. به گفته خانواده و بستگان این دو معلم خوزستانی، مسئولان اداره اطلاعات اهواز خبر از اعدام آنها در سه، چهار روز پیش داده اند.

محمد علی عموری، هاشم شعبانی، هادی راشدی، سید جابر آلبوشوکه و برادرش سید مختار آلبوشوکه، 5 عضو موسسه الحوار اهواز هستند که با اتهام “اقدام علیه امنیت ملی، محاربه، مفسد فی الارض و تبلیغ علیه نظام” به اعدام محکوم شده اند. کمیل البوشوکه، پسرعموی مختار و جابر البوشوکه در مصاحبه با “روز” می گوید که جنازه های هاشم شعبانی و هادی راشدی به خانواده های آنها تحویل داده نشده و خانواده ها از محل دفن آنها اطلاعی ندارند.

آقای البوشوکه توضیح می دهد: دیروز صبح از اداره اطلاعات به خانواده ها زنگ زده و گفته اند که هاشم شعبانی و هادی راشدی اعدام شده اند. خانواده ها باور نکرده اند، فکر کرده اند کسی می خواهد اذیت شان کند بعد به اداره اطلاعات اهواز مراجعه کرده اند که آنجا تایید کرده و گفته اند سه چهار روز پیش اعدام شان کرده اند. بعد به خانواده ها گفته اند اگر مراسم و فاتحه نگیرید به شما خواهیم گفت که کجا دفن شده اند. در نهایت هم نگفته اند کجا دفن کرده اند. حالا خانواده ها شوکه هستند و در وضعیت بدی به سر می برند.

او که دو پسر عمویش هم پرونده ای دو معلم اعدام شده و با حکم اعدام در زندان به سر می برند می افزاید: آقای شعبانی و آقای راشدی در زندان کارون اهواز بودند. ۱۶ آذرماه آنها را یکباره به سلول انفرادی و سپس مکان نامعلومی منتقل کردند و هیچ خبری از وضعیت آنها نبود.هیچ کسی هم به خانواده ها توضیحی نمی داد تا اینکه دیروز گفتند اعدام شده اند. ما فکر می کنیم دروغ می گویند که سه چهار روز پیش اعدام کرده اند و همان موقع که آنها را از زندان کارون بردند اعدام شان کرده اند. الان محمدعلی عموری و مختار و جابر البوشوکه هم در زندان کارون اهواز هستند و خطر اعدام آنها را هم تهدید می کند. هیچ اعتمادی به رژیمی که قانون خود را هم زیر پا می گذارد نیست.

آقای البوشوکه می افزاید: سیاست اعدام رژیم در اهواز به صورت مخفیانه است. حساب کنید 4 نفر را در شادگان مخفیانه اعدام کردند و تا حالا حتی نگفته اند کجا دفن شان کرده اند. الان هم این دو نفر را اینطور اعدام کرده اند. ما نمی دانیم چرا چنین رفتاری می کنند ولی فکر می کنیم از سویی می خواهند در منطقه ایجاد رعب و وحشت کنند و از سوی دیگر از فشارهای بین المللی و مردمی علیه خود بکاهند. یعنی به صورت رسمی اطلاع رسانی نمی کنند و به صورت مخفیانه اعدام می کنند تا در مقابل نهادهای بین المللی جا برای انکار داشته باشند و از فشارها علیه خود بکاهند.

موسسه الحوار به گفته آقای البوشوکه، زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی و با مجوز قانونی تشکیل شد. اسم این موسسه هم الحوار، یا گفتگو، از گفتمان آقای خاتمی یعنی گفتگوی تمدن ها گرفته شد اما با آمدن محمود احمدی نژاد، مجوز این موسسه را لغو و با اعضای آن برخورد کردند.

او پیشتر در مصاحبه با “روز” در خصوص این موسسه توضیح داده بود: موسسه ای فرهنگی که در سال ۲۰۰۲ در زمان آقای خاتمی مجوز قانونی گرفت و فعالیت خود را آغاز کرد. حتی اسم مجموعه یعنی گفتگو را هم از گفتمان آقای خاتمی یعنی گفتگوی تمدن ها گرفتند. کارشان هم فرهنگی بود؛ تلاش برای حفظ زبان عرب، برگزاری جلساتی برای شعر و سرود به زبان عربی، برگزاری کلاس های آموزشی، برگزاری جشن ها و ارتباط با خانواده هایی که به دختران شان اجازه تحصیل نمیدادند و.. مثلا طی سه سال در همان شهر رامشیر یا خلفیه موفق شده بودند ۲۰۰ دختر را به دانشگاه بفرستند، یعنی خانواده ها را با کار فرهنگی راضی کنند که دختران شان به دانشگاه بروند و از این قبیل فعالیت ها.

آقای البوشوکه اضافه کرده بود: اعضای شورای شهر، شهردار، امام جمعه و نماینده شهر در مجلس و حتی برخی مسئولین نیروی انتظامی هم به جلساتی که در این موسسه برگزار می شد دعوت می شدند و فعالیت ها هم کاملا قانونی بود، اما اطلاعات منطقه همیشه ناراحت بود. در همان زمان خاتمی هم چندین بار اعضای موسسه را تحت فشار قرار داده بودند که هدف شما از آموزش زبان عربی چیست و.. بعد که احمدی نژاد روی کار آمد فعالیت های الحوار را ممنوع و بعد شروع به برخورد با اعضای این موسسه کردند. تا جایی که محمدعلی عموری ناچار شد از کشور خارج شود. او به عراق رفت و در عراق بااینکه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل او را به عنوان پناهنده پذیرفته بود اما دولت عراق به علت ورود غیرقانونی به این کشور او را بازداشت و بعد به ایران دیپورت کرد. در واقع او را تحویل نیروهای اطلاعاتی ایران داد و پس از آن بود که بازداشت سایر اعضای الحوار شروع شد. بیش از ۲۰ نفر را بازداشت کردند که بقیه با قرار وثیقه آزاد شده یا حکم های زندان گرفته اند و این ۵ نفر به اعدام و یک نفر هم به حبس ۲۰ ساله محکوم شده اند.