اتهامات سنگین، بازگشت به زندان، تهدید وکلا

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اولین جلسه محاکمه برادران کردپور پس از ۱۵۰ روز

پس از تحمل بیش از ۱۵۰ روز حبس، روز ۱۴ مرداد، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات خسرو و مسعود کردپور از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی برگزار شد. وکلای مدافع این دو روزنامه نگار کرد در جریان دادرسی به صلاحیت دادگاه ایراد گرفته اند.

جعفر کردپور برادر خسرو و مسعود به روز می‌گوید برادرانش با دست بند و پابند به دادگاه منتقل شده‌اند.

به گزارش آژانس خبری مکریان که مسئولیت آن پیش از بازداشت، به عهده برادران کرد پور بود، خسرو کردپور در جلسه محاکمه در برابر طرح اتهامات محاربه و بغی، افساد فی الارض، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به رهبری و نشر اکاذیب از خود دفاع کرده است.

او در دفاعیات خود در مورد فعالیت در سایت خبری مکریان با ارائه اسناد و مدارک گفته است که تمام فعالیت های وی به عنوان مدیر آژانس خبری موکریان بر اساس قانون مطبوعات و اخبار منتشره در این سایت منطبق با واقع بوده و با هدف اطلاع رسانی انجام شده و قصد و نیت مجرمانه در آن وجود نداشته است.

 مسعود کردپور هم در دفاعیات خود با استناد به آیات قرآنی و اصول قانونی،‌ اظهار نظر در مورد مشکلات موجود در کردستان را فاقد وصف جزایی دانسته و با تشریح شرایط خود در ایام بازداشت موقت، خواستار برائت خود شده است.

 در کیفرخواست صادره برای مسعود کُردپور اتهاماتی مانند اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبر ایران، فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی قید شده است.

بر اساس این گزارش عثمان مزین و عباس جمالی دو وکیل مدافع خسرو و مسعود کردپور در ابتدای جلسه به صلاحیت ذاتی دادگاه مبنی بر مطبوعاتی بودن اتهامات موکلین خود و ضرورت رسیدگی به پرونده آنان در دادگاه مطبوعات با حضور هیات منصفه قانونی و همچنین به عدم حضور نماینده دادستان ایراد گرفتند.دادگاه این ایراد را وارد ندانسته است.

 

 اتهامات “کلیشه‌ای و بی اساس”

جعفر کردپور با تاکید بر “بی اساس” بودن اتهامات برادرانش به روز می‌گوید: “همه اتهامات از جمله توهین به رهبری بی‌اساس هستند. حوزه فعالیت خسرو و مسعود مناطق کردنشین بوده و بر این اساس تنها اخبار و گزارش های مربوط به مسئولان آنجا را در وب سایت خود منتشر کرده‌اند.”

آقای کردپور می‌گوید برادرانش هیچ گاه عضو هیچ گروه، حزب و دسته‌ای نبوده اند و فعالیت‌های آنها تنها در حوزه اطلاع رسانی قابل دسته بندی است.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان هم در اطلاعیه‌ای این اتهامات را “کلیشه‌ای و بی پایه واساس علیه روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر در مناطق کردنشین” خوانده و خواستار آزادی “فوری و بدون قید وشرط” این دو فعال حقوق بشر و روزنامه نگار شده است.

 

پایان دادرسی؛ بازگشت به زندان

وکلای مدافع در جلسه رسیدگی به اتهامات برادران کردپور با دفاع از موکلین خود تقاضای تبدیل قرار بازداشت خسرو و مسعود کردپور به وثیقه یا کفالت را مطرح کرده اند. قاضی اما بدون تصمیم در مورد این درخواست با اعلام پایان دادگاه، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات آنان را به روز دوم شهریور ماه امسال موکول کرده است.

بر اساس گزارش آژانس خبری مکریان پس از پایان دادگاه مسعود و خسرو به زندان مرکزی مهاباد بازگردانده شدند.

پس از این دادگاه سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در بیانیه خود ضمن ابراز نگرانی نسبت به احتمال بازداشت آقای کمال حسینی ازدیگر همکاران آژانس خبری مکریان به “مقامات امنیتی” هشدار داد که تهدید وکلای این دو فعال کرد، آقایان نعمت احمدی، عباس جمالی و عثمان مزین نقض آشکار حقوق بشر و حقوق مدنی است درحالی که وکلای مدافع باید از نظر امنیتی وقضایی آزاد و مستقل باشند.

خسرو کردپور، مدیر آژانس خبری موکریان، که بیشتر اخبار مناطق کردنشین را پوشش می دهد در ۱۷ اسفندماه سال گذشته بازداشت شد. دو روز بعد هم مسعود کردپور روزنامه نگار و موسس بنیاد دمکراسی و حقوق بشر کردستان بازداشت شد.

این دو روزنامه‌نگار ابتدا در اداره اطلاعات مهاباد زندانی بودند اما از اسفند ماه گذشته به اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، نهاد مدافع آزادی بیان و اطلاع رسانی و سازمان عفو بین الملل، نهاد جهانی مدافع حقوق بشر از جمله سازمانهایی هستند که خواهان آزادی خسرو و مسعود کردپور شده اند.در ایران شمار قابل توجهی از روزنامه نگاران یا در زندان یا به قید وثیقه آزاد هستند.