اعدام ها حیرت آور و محکوم است

نویسنده

» انتقاد شدید عفو بین الملل از اعدام دو متهم در ایران

عفو بین الملل، اعدام دو مرد را که گفته می شود در جریان تظاهرات پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته دستگیر شده اند، محکوم کرد.

محمد رضا علی زمانی و آرش رحمانی پور پیش تر در یک دادگاه ناعادلانه، به اتهام «محاربه» و نیز عضویت در انجمن پادشاهی ایران (اِ- پی- آی) مجرم شناخته شده بودند و حکم اعدام آنها در روز پنجشنبه به اجرا درآمد. انجمن پادشاهی یک گروه غیرقانونی محسوب می شود که از بازگشت سلطنت به قدرت ایران حمایت می کند.

این اولین اعدادم هائی است که به وقایع پس از انتخابات ارتباط داده شده است. موج خشونتها در سراسر ایران از خردادماه گذشته آغاز شد و تا اکنون نیز ادامه دارد.

حسیبه حاج صحراویی، معاون خاورمیانه ای و شمال آفریقای عفو بین الملل گفت: «این اعدام های غافلگیرکننده، نشان می دهد مقامات ایران برای فرو نشاندن اعتراضات صلح آمیزی که از انتخابات به این سو ادامه داشته، از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد.»

وی گفت: «این دو مرد در ابتدا به شیوه ای ناعادلانه محاکمه شدند و حالا نیز به دور از عدالت کشته شده اند. از آنجا که به نظر می رسد اعترافات این دو نفر زیر شکنجه بدست آمده، حتی مشخص نیست اصلاً با گروه یاد شده (انجمن پادشاهی) ارتباط داشته اند یا خیر.»

به گفته مقامات ایران، دست کم نه نفر دیگر نیز که در دادگاه های نمایشی مشابه به مجازات مرگ محکوم شده اند، هم اکنون در صف اعدام قرار دارند.

حسیبه حاج صحراویی گفت: «نگرانی ما  آن است که این اعدام ها تنها آغاز موجی از کشتار کسانی باشد که به اتهامات مشابه، محاکمه شده اند.»

محمد رضا علی زمانی و آرش رحمانی پور از سوی دادگاه انقلاب ایران در ماه اکتبر، به عنوان «محارب» در برابر خداوند مجرم شناخته شدند. ضمناً آنها به «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقدسات» و «استفاده از اینترنت برای صدمه به امنیت ملی کشور» محکوم شده بودند. 

محمد رضا علی زمانی متهم شد که به طور غیرقانونی وارد عراق شده و در آنجا با مقامات ارتش آمریکا دیدار کرده است.

وکیل آرش رحمانی پور نیز می گوید موکلش نقشی در اعتراضات انتخاباتی نداشته است، بلکه پس از تهدید شماری از اعضای خانواده اش، او را به اعتراف در یک «دادگاه نمایشی» مجبور کرده اند.

مطابق قوانین ایران، وکلای مجرمین باید در جریان اعدام موکلانشان قرار بگیرند، اما وکیل این دو نفر از این موضوع مطلع نشده بودند.

حسیبه صحراویی گفت: «این اعدام ها نشان می دهد چگونه دستگاه قضائی ایران به عنوان ابزاری برای سرکوب در دست مقامات قرار گرفته است. آنها قصد دارند به کسانی که ممکن است از حق خود برای اعتراض صلح جویانه در برابر دولت استفاده کنند، هشدار بدهند که پا به خیابان ها نگذارند.»

انتظار می رود در سالگرد انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن، تظاهرات گسترده بیشتری بر ضد دولت در پیش باشد.

بنا براعلام مقامات ایران، بیش از 40 نفر در تظاهرات متعاقب انتخابات ایران کشته شده اند. ناآرامی های پس از انتخابات در ایران با سرکوب خشونت بار نیروهای امنیتی روبرو شده است. عفو بین الملل اعتقاد دارد شمار کشته شدگان بسیار بیشتر از این تعداد است. بیش از 500 نفر دستگیر شده اند که بسیاری از آنها، تحت شکنجه قرار گرفته اند و یا با آنها بدرفتاری شده است. 

پس از برگزاری دادگاه های ناعادلانه، شمار بسیاری از بازداشت شدگان به تحمل زندان های طولانی مدت و نیز تحمل ضربات شلاق محکوم شده اند. 11 نفر نیز به مجازات مرگ محکوم شده اند. در این میان، حکم اعدام یکی از زندانیان به نام حامد روحانی نژاد، در ماه ژانویه و در داگاه تجدید نظر با تخفیف روبرو شده است.

 

منبع: عفو بین الملل- 28 ژانویه 2010