شرح

نویسنده
یوسف محمدی

در میان این همه هیاهو، آرام  رفت…

مراسم تشییع پیکر بهمن جلالی صبح روز یکشنبه 27 دی از مقابل خانه هنرمندان  برگزار شد. دراین مراسم هنرمندان نام آشنایی همچون آرمان استپانیان، نصرالله کسرائیان، سیف الله صمدیان، اصغر بیچاره، بهمن فرمان‌آرا، رضا کیانیان، عباس کیارستمی، محمد رحمانیان، خسرو سینایی، لیلی گلستان، داریوش شایگان،محمود کلاری، جعفر پناهی، ابراهیم حقیقی، محمد چرم‌شیر، پیروز کلانتری، امرالله فرهادی، مسعود زنده‌روح کرمانی، مصطفی اسدالهی، رسول اولیا زاده، علیرضا کریمی صارمی، عباس میرهاشمی، افشین شاهرودی، پیمان هوشمندزاده،عادل بزدوده، بهرام دبیری، ایرج اسکندری، ساعد نیک‌ذات، رامبد جوان و … شرکت داشتند وبا برپایی راهپیمایی گسترده مراتب احترام خودنسبت به روح عکاس بزرگ ایران را ابراز داشتند.

 

 اجرای مراسم سوگواری بهمن جلالی بر عهده اکبر عالمی بود.وی ضمن تسلیت به خانواده وهمه حاضرین درمجلس این هنرمند عکاسی را به عنوان  چهره ماندگار فرهنگی یاد کرد.عالمی گفت: ایشان گنجینه بزرگ عکاسی ایران بود که قریب به  ۴۹ سال به شکل مستمربا ثبت نور، لحظات زندگی ما را با دوربین به تصویر کشید و هربار ما را به فکرکردن واداشت. او تاریخ، هنر و ایران را عاشقانه دوست داشت و از این‌رو امروز در دل و ذهن تک‌تک ما جایگاه ویژه‌ای دارد و هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. بهمن جلالی بی‌شک در هشت شاخه حیرت‌انگیز از عکاسی استاد بود. او همان‌گونه که می‌خواست زندگی کرد و در این مسیر با کسی تعارف نداشت و زندگی‌اش خالی از هرگونه تملقی بود به همین دلیل هم صریح سخن می‌گفت و تحلیلگر و معلم بی‌بدیل عکاسی بود.

دراین مراسم بیاینه انجمن عکاسان ایران توسط اسماعیل عباسی خوانده شد.دراین بیانیه ضمن تسلیت وآرزوی صبر برای بازماندگان آن مرحوم اشاراتی به ویژگی های اخلاقی جلالی شده بود.متن این بیانیه به این شکل تنظیم وقرائت شد:

“عکاس روزهای خون، روزهای آتش و جنگ تحمیلی ناباورانه، آرام از میان ما رفت و عکاسی ایران آموزگاری متعهد و مهربان را از دست داد. برگ‌های شریف و پرافتخار تاریخ معاصر با چشمان پویای این تصویرگر بزرگ برای آیندگان جاودانه و پایدار شد و آموزه‌های او سرمشقی برای نسل نوین عکاسی امروز ایران شد. او تعهد اجتماعی عکاس را به پشتوانه نیم‌قرن فعالیت حرفه‌ای، پیوسته به نسل امروز عکاسان یادآور شد و دغدغه‌های دلسوزانه و کارشناسانه خود را برای حفظ میراث تصویری برجای‌مانده از گذشتگان به نسل امروز منتقل کرد. بهمن جلالی متعهدانه به آینده تلاش‌های خود چشم دوخته بود و نیروی بزرگ عکاسان نسل جدید ایران را باور داشت. او فراتر از یک عکاس متعهد همچون پژوهشگر تاریخ به پیرامون خود نظر می‌افکند و عکاسی را برای انجام تعهدات اجتماعی در عرصه ارتباطات سرآمد می‌دید. او در سنگر آموزش و نشر تا واپسین لحظه‌های حیات خود تلاش کرد تا نسلی کوشا، پویا و میراث‌دارفرهنگ پای به میدان نهد.انجمن عکاسان ایران درگذشت این آموزگار پرتلاش را ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه عکاسی ایران می‌داند و بدین‌وسیله به بازماندگان آن زنده‌یاد به ویژه همراه و یاور او رعنا جوادی و تمام عکاسان تسلیت می‌گوید. از همین‌جا نیز بهمن جلالی را به عنوان نخستین عضو افتخاری این انجمن معرفی می‌کنیم.”

 

حمید سوری، کحسن راستانی وآیدین آغداشلو دیگر سخنرانان این مراسم بودند.آغداشلودرباره جلالی گفت:درباره جلالی جز با ستایش، مهر و تحسین نمی‌توان صحبت کرد. جلالی از هنرمندان محبوب فرهنگ معاصر ما بود. بسیار کارکرد، درست زندگی کرد و قطعا الگویی برای بسیاری است. آنچه در مورد مهر و تحسین او می‌توانم بگویم، بی‌اعتنایی بزرگ منشانه او نسبت به مسائلی بود که  زندگی روزانه با آنها مواجه هستیم.درپایان مراسم 2 ساعته جلالی،رعنا جوادی (همسروی) از همه حاضرین درمجلس به خاطرحضور سبز وپرشورشان قدردانی کرد.

این هنرمند عکاس ۲۷ دی ماه در قطعه هنرمندان ، ردیف ۱۵۴ ، شماره ۲۶ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

 

بهمن جلالی کیست؟

بهمن جلالی در سال 1323 در تهران متولد و با اخذ لیسانس اقتصاد از دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل شد.
وی دانش آموخته رشته‌ علوم سیاسی و اقتصاد است و عکاسی را به‌شکل تجربی آموخته است.جلالی پس از پایان دوران خدمت خود عازم انگلستان شد و در استودیوی “جان ویکرز” عکاس سرشناس آن دوران شروع به کار ‌کرد.اوهمواره علاقه داشت، کار خود را به سبک عکاسی آماتور نزدیک کرده و از سبک‌ها و قواعد عکاسی حرفه‌یی دوری کند.
همکاری او با استودیوی جان ویکرز منجر به عضویت او در انجمن سلطنتی عکاسان انگلستان شد.
با ورود مرحوم “اسد بهروزان” ایرانشناس سرشناس و در برابر اصرار او برای بازگشت جلالی به ایران، جلالی سرانجام به ایران باز می‌گردد و در پروژه‌ای با وی همکار می‌شود.
در همین سال او در مسابقه‌ای تحت عنوان “نمایشگاه هنر آفریقای سیاه در ایران” شرکت کرده و پس از آنکه به عنوان عکاس برتر ایران انتخاب می‌شود از هفت کشور مهم این قاره شامل نیجریه، غنا، سنگال، ساحل عاج، سیرالئون و… عکاسی می‌کند. این عکس‌ها در مجموعه‌ای تحت عنوان “کتاب هنر آفریقای سیاه” به چاپ ‌رسیده است.برگزاری بیش از 50 نمایشگاه عکس در ایران، فرانسه، آلمان، مجارستان، چک‌، فنلاند و…، تاسیس عکس‌خانه‌ی ایران و سردبیری فصل‌نامه “عکسنامه” ازجمله فعالیت‌های حرفه‌یی وی به‌شمار می‌روند.

“روزهای خون، روزهای آتش”، با همکاری کریم امامی، “خرمشهر”، با همکاری کریم و گلی امامی و “گنج پیدا” عکس هایی از دوران قاجار از جمله مجموعه‌های منتشر شده‌ی اوست.

قرار بود در بهار سال 2011 جایزه معتبر «سپکتروم» از سوی بنیاد فرهنگی ایالت «نیدرزاکسن» آلمان به این هنرمند عکاس اهدا ‌شود.