بررسی فعالیت‌های انتخاباتی دولت

نویسنده
آرش معتمد

» با احضار نوبخت به مجلس آغاز شد:

هم‌زمان با اعلام احضار محمدباقر نوبخت به مجلس برای توضیح درباره فعالیت‌های انتخاباتی دولت روحانی، اصول‌گرایان و اصلاح طلبان تلاش می‌کنند در جبهه رقیب انشقاق ایجاد کنند.

دخیل‌عباس زارع‌زاده، سخن‌گوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، ضمن خبر اعلام احضار نوبخت به این کمیسیون، دلیل این مساله را “شفاف” شدن “فعالیت‌های انتخاباتی” نوبخت و دولت دهم اعلام کرد. به گفته این نماینده مجلس: “دولتی‌ها خیلی با عجله فعالیت‌های انتخاباتی را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی شروع کردند و حتی تا اندازه‌ای فرمانداری‌ها در استان‌ها فعال شدند و به همین دلیل باید بحث جدی شود و راهکاری برای جلوگیری و پیشگیری از این سوءاستفاده‌ها در نظر گرفته شود. به همین دلیل این مسایل را در کمیسیون شوراها بررسی می‌کنیم و سعی می‌کنیم برخورد مقتضی صورت بگیرد”.
اصول‌گرایان در هفته‌های گذشته بارها دولت روحانی را متهم کردند وارد انتخابات شده و فعالیت‌های خود را آغاز کرده است. یکی از دلایل این حمله‌ها، سخنان حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران بود. او در مصاحبه‌ای پیرامون حضور دولت یازدهم در انتحابات مجلس گفته بود: “دولت نشان نداده که می‌خواهد به انتخابات مجلس ورود کند یا خیر. قاعدتا آقای نوبخت در قالب حزب اعتدال و توسعه ورود می‌کنند. اخیرا هم آقای نوبخت از موضع سازمان برنامه به ستادهای آقای روحانی در استان‌ها، به‌عنوان اعضای شورای توسعه ابلاغ کردند البته از موضع سازمان برنامه که قاعدتا کار سیاسی نمی‌توانند انجام دهند و نمی‌خواهند انجام دهند، چون آقای نوبخت هم آدم منضبطی است. به این معنا است که آقای نوبخت علایقی دارند و قاعدتا با اصلاح‌طلبان کار خواهند کرد، چون آنها انتخاب دیگری جز اصلاح‌طلبان ندارند”.
این سخنان مرعشی و اشاره او به ابلاغ نوبخت به ستادهای انتخاباتی از موضع سازمان برنامه، با انتقاد اصول‌گرایان مواجه شد. آن‌ها چنین مساله‌ای را نشان‌دهنده‌ی دخالت مستقیم دولت و استفاده از امکانات آن در انتخابات توصیف کرده‌اند.
حساسیت نسبت به این مساله از آن‌جا بیشتر می‌شود که در هفته‌های گذشته فضای سیاسی تحت تاثیر دو خبر قرار داشت: نخست ادعای محمدرضا رحیمی درباره پرداخت پول به ۱۷۰ نامزد انتخابات مجلس هشتم و سپس سخنان وزیر کشور پیرامون وجود “پول کثیف” در انتخابات و عرصه سیاست ایران.
روز گذشته محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رییس مجلس، نیز خواستار “بررسی ابعاد موضوع” حضور دولت در انتخابات شده و گفته بود: “طبیعتا مناسب نیست دولت در انتخابات ورود داشته باشد. دولت مجری انتخابات است و باید بی‌طرف باشد و به شایستگی مسوولیت خود را انجام دهد”.
اصول‌گرایان هم‌زمان تلاش می‌کنند از وجود اختلاف میان اصلاح‌طلبان و دولت خبر دهند. آن‌ها همچنین بر این امر تکیه می‌کنند که احتمال دارد حامیان دولت و اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس درباره یک لیست به توافق نرسند و با دو لیست مجزا وارد انتخابات شوند.
از سوی دیگر، آن‌ها اصلاح‌طلبان را متهم به ایجاد اختلاف میان اصولگرایان می‌کنند. پرویز سروری، قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، در این زمینه گفت: “هدف اصلاح‌طلبان در طرح پیشنهاد ائتلاف با اصول‌گرایان معتدل، ایجاد اختلاف در میان اردوگاه اصول‌گرایی، تولید فضای ناامیدی و دمیدن در چالش‌های درون گروهی اصول‌گرایان است”.
اصلاح طلبان پیش از این تاکید کرده بودند که با یک لیست وارد انتخابات می‌شوند. علاوه بر گروه‌های اصلاح‌طلب و حامیان دولت، برخی اصلاح‌طلبان از امکان حضور برخی اصول‌گرایان در این ائتلاف سخن گفته‌اند. گروهی از اصلاح‌طلبان نیز به دنبال راضی کردن علی‌اکبر ناطق‌نوری برای حضور درانتخابات بودند.
ماه گذشته محمدرضا عارف، رییس بنیاد امید ایرانیان و از چهره‌های اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس، گفته بود که اصلاح طلبان به دنبال ائتلاف با اصول‌گرایان معتدل هستند.
عارف گفته بود اصلاح‌طلبان می‌توانند “بخشی از لیست‌های” انتخاباتی خود را با “اصولگرایان معتدل به صورت مشترک تنظیم” کنند. به گفته وی “شرایط کشور ایجاب می‌کند اصلاح‌طلبان به اجماع برسند و باید با تفاهم حداکثری، کار را دنبال کنیم”.
یک روز پس از سخنان عارف، دو روزنامه کیهان و جوان - نزدیک به دفتر سیاسی سپاه پاسداران - درباره برنامه “نفوذ اصلاح‌طلبان” در مجلس آینده، هشدار داده بودند.
روزنامه کیهان در سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری - مدیرمسوول منصوب آیت‌الله خامنه‌ای - به حسن روحانی درباره نزدیکی با اصلاح‌طلبان هشدار داده و نوشته بود: “اصلاح‌طلبان با سایت‌ها و روزنامه‌هایی که در اختیار دارند نیز برای ایجاد فاصله و زاویه میان ایشان و واقعیت‌های مورد قبول و باور توده‌های عظیم مردم به شگرد «مارپیچ سکوت» متوسل شده و می‌شوند و از این طریق، نظر و دیدگاه اقلیت اندک و کم‌شمار خود را با عنوان و در پوشش نظر و دیدگاه اکثریت قریب به اتفاق مردم جا می‌زنند”.
محمد خاتمی نیز پیش از این درباره انتخابات مجلس دهم گفته بود: “اگر مجلس عاقل، مدبر، معتدل و خوبی داشته باشیم که بیشتر از اکثریت جامعه و رویکردهایی که در جامعه وجود دارد، نمایندگی کند، همه سود می‌برند. باید در این زمینه تلاش کرد و کوشید که ان‌شاءالله انتخاباتی باشد در فضای باز و آزاد و در اثر آن انسان‌های کارآمد، مدبر و عاقل بیایند و واقعا از خواست و گرایش اکثریت جامعه نمایندگی کنند”.
گروه‌های اصلاح‌طلب از چند ماه پیش فعالیت‌های خود را برای حضور در انتخابات آغاز کرده‌اند. برخی چهره‌های اصلاح‌طلب پیش از این گفته بودند که این گروه‌ها در انتخابات با محوریت محمد خاتمی حاضر خواهند بود.