ایران هسته‌ای را می‌پذیریم؟

واشنگتن پست
واشنگتن پست

» تحلیل واشنگتن پست از روابط آمریکا و اسرائیل

دلایل بسیاری برای نگرانی در مورد توافق مورد مذاکره توسط دولت اوباما بر سر برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد. آخرین پیشنهاد آمریکا این بوده که ایران اجازه خواهد داشت بخش بزرگی از زیرساخت‌های هسته‌ای خود را حفظ کند و تمام کنترل‌ها، حتی اگر تهران ایدئولوژی افراط‌گرایی خود یا تلاش برای تسلط بر منطقه را تغییر ندهد، پس از ۱۰ یا ۱۵ سال برداشته خواهد شد. انتظار می‌رود اسرائیل، که همواره هدف حمله لفظی رهبر ایران قرار گرفته است، خواهان شرایط سخت‌تری شود.

به نظر می‌رسد سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا، فشار چندانی بر دولت اوباما برای جلوگیری از امضای یک توافق بد وارد نکند. حتی ممکن است با دشوار شدن موضع‌گیری سناتورها و نمایندگان دموکرات ناراضی علیه رئیس‌جمهور، این موضوع تاثیر عکس داشته باشد.

آقای نتانیاهو که پیش از این دو بار در جلسه مشترک کنگره آمریکا سخنرانی کرده است، بخاطر عدم اطلاع قبلی به کاخ سفید یا دموکرات‌های کنگره در مورد هماهنگی با جان بوئنر رئیس مجلس نمایندگان برای حضور در این جلسه، مورد انتقاد قرار گرفته است. این باعث شده تا تعدادی از دموکرات‌ها، از جمله کسانی که به نزدیکی با اسرائیل شهره هستند، از نتانیاهو انتقاد کنند و از قصد خود برای عدم شرکت در جلسه سخنرانی بگویند.

انتظار می‌رود رهبر اسرائیل سخنرانی پرحرارتی علیه قبول ایران به عنوان کشوری در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای ایراد کند. اما جمهوریخواهان کنگره نیازی به متقاعد شدن ندارند؛ اکثر آن‌ها پیشاپیش با توافق دولت اوباما مخالفند. تعدادی از دموکرات‌ها هم راضی نیستند، اما هنوز در مورد حمایت از لایحه تحریم‌های بیشتر علیه ایران و حق رای کنگره در مورد توافق نهایی اطمینان ندارند. آقای نتانیاهو با این کار، انتخاب دموکرات‌ها را بین دولت اسرائیلِ تحت حمایت جمهوریخواهان و رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا دشوار کرده است.

کاخ سفید هم از بکارگیری تاکتیک‌های تند اجتناب نکرده است. دولت آمریکا با اعلام این‌که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور به جای شرکت در این سخنرانی به خارج از کشور سفر خواهد کرد، از دموکرات‌ها خواسته است تا در این جلسه شرکت نکنند. هفته گذشته، سوزان رایس مشاور امنیت ملی و جان کری وزیر خارجه آمریکا علنا به رهبر اسرائیل حمله کردند. خانم رایس گفت، او حزب‌گرایی را وارد سیاست خارجی کرده است و این کار برای روابط بین دو کشور مخرب است. این یکی از تندترین بیاناتی است که تاکنون یک مقام ارشد آمریکایی در مورد یک رهبر اسرائیلی به زبان آورده است.

دولت آمریکا امید دارد تا ادبیاتش بتواند موجب شکست آقای نتانیاهو در انتخابات آتی اسرائیل شود. اگر این طور باشد، ممکن است این تلاش یک اشتباه سیاسی محسوب شود: این مقابله می‌تواند به نفع استراتژی انتخاباتی نخست‌وزیر برای تقویت حمایت جناح راست اسرائیل عمل کند. در همین حال، حملات لفظی می‌تواند تاثیر فرساینده‌ای بر اتحاد اسرائیل و آمریکا داشته باشد. این دو کشور، که قصد دارند اتحادشان از دوران نتانیاهو و اوباما فراتر برود، هر دو باید بدانند که رفتارشان اشتباه است.

منبع: واشنگتن پست - 28 فوریه  2015