پایان رکود اقتصادی نزدیک است؟

نویسنده
مدیا پارت

» نگاه مدیاپارت به تحولات اقتصادی ایران

رییس جمهور ایران، حسن روحانی، در ماه اوت اعلام کرد که دولت اش پس از کنترل تورم که به مرز ۴۰ درصد رسیده، قصد دارد اقتصاد کشور را از رکود خارج سازد.

آقای روحانی در برابر جمعی از اقتصاددانان که برای معرفی “طرح دولت” دعوت شده بودند گفت: “کشور با یک رکود تورمی بی سابقه روبرو شد. در سال ۱۳۹۱ یک رشد منفی به میزان ۶ ممیز ۸ درصد و در سال ۱۳۹۲ نیز یک رشد منفی به میزان ۱ ممیز ۱ درصد را شاهد بودیم.” او ازسوی دیگر اظهار داشت که تا لغو تحریم های اقتصادی بین المللی قصد دارد صادرات نفتی را بیشتر کند تا جهشی در تولید ایجاد شود.

آقای روحانی در ادامه افزود: “دو سال رکود و پس از آن، تورمی به میزان بیش از ۳۰ درصد، در تاریخ ما بی سابقه است.” درحالی که او منصب خود را تقریباً از یک سال پیش برعهده گرفته، اعلام کرد که “دولت فعلی قربانی شد و آنچه تحویل گرفت مشکلات اقتصادی بود.” این موضع گیری کوچکی به جانب محمود احمدی نژاد بود که به طور غیرمستقیم متهم به آن است که درآمدهای حاصل از نفت را به شکلی گسترده وارد اقتصاد ایران کرده.

وی در ادامه افزود: “برای خروج از این رکود، باید سیاستی اتحاذ شود که به دنبال رشد اقتصادی باشد، ولی این مسأله با کنترل تورم در تناقض است […] ولی کنترل تورم به موازات خروج از رکود خواسته دولت می باشد.” او با اشاره به اینکه مخالف استفاده از افزایش نقدینگی توسط دولت اش است گفت: “باید موانع را از مقابل صادرات غیرنفتی برداریم تا تولید افزایش یابد.”

 

۱۰۰ میلیارد دلار لازم است

به گفته کارشناسان، ایران برای خروج از رکود به ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز دارد. در فاز اول توافق ژنو، دولت آمریکا بخشی از دارایی های توقیف شده ایران را آزاد کرد و این مسأله می تواند تا حدودی باعث بهبود وضعیت اقتصادی کشور شود. با این حال، از نظر احمد علوی، اقتصاددان ایرانی، “وجوه آزاد شده بسیار پایین تر از میزان مورد نیاز ایران است. اقتصاد ایران حداقل به ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز دارد تا بتواند از رکود خارج شود. با توجه به اینکه دلایل این رکود همچنان به قوت خود باقی اند، پول رایج ایران نیز همچنان درحال ازدست دادن ارزش خود در برابر ارزهای خارجی است.”

این اقتصاددان که نسبت به شرایط کنونی بدبین است، خاطرنشان می سازد که “مشکلات اقتصادی کشور بسیار زیادند و با این درمان های نصفه و نیمه حل و فصل نمی شوند”. قیمت مواد غذایی و مایحتاج اولیه همچنان برای مردم ایران گران است.

منبع: مدیا پارت، ۱۷ سپتامبر