از مرتضوی اصرار، از احمدی نژاد انکار

نویسنده
شیرین کریمی

» فیلمنامه استعفای قاضی کهریزک

در حالی که با وجود حکمیت احمد توکلی و حداد عادل، سعید مرتضوی هنوز از سمت خود رسما استعفا نداده، تنها نماینده ای که امضای استیضاح وزیر کار را پس نگرفته،  از “خام شدن” نمایندگان طراح استیضاح سخن گفته است. همزمان یکی دیگر از اصولگرایان مجلس با وی همصدا شده تا بگوید اگر مرتضوی به سازمان تامین اجتماعی بازگردد، طرح استیضاح وزیرکار مجددا بررسی خواهد شد. از سوی دیگر یک مقام آگاه در تامین اجتماعی گفته جریان انحرافی مانع استعفای مرتضوی شده است

“چطور این افراد به قول مرتضوی اطمینان کردند”. مقصود علی مطهری 19 نماینده ای است که روز یکشنبه در آستانه برکناری وزیر کار از استیضاح وی انصراف دادند. در آن روز غلامعلی حداد عادل میانجیگری کرده  و از نمایندگان خواسته بود به دلیل اینکه سعید مرتضوی قول داده از مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی انصراف دهد، پیگیر استیضاح وزیر کار نشوند.

حالا نماینده اصولگرای تهران در پارلمان هشتم معترض به چنین رفتار،  می گوید: “استیضاح‌کنندگان ‌می‌گویند به حرف مرتضوی اطمینانی نیست و در کل موضوع استیضاح نیز رفتار و اخلاق مرتضوی بود.”

فرزند آیت الله مرتضی مطهری ـ  از نظریه پردازان جمهوری اسلامی ـ که روز سه شنبه در راهروهای پارلمان با خبرنگاران گفتگو می کرد پیرامون شایعاتی که در خصوص حضور دوباره سعید مرتضوی در سازمان اجتماعی مطرح می شود اظهار کرد: “برخی می‌گویند که آقای مرتضوی همچنان بر قول خود هست و سر کار نرفته و برخی می‌گویند که ‌سر کار رفته ‌و مشغول به کار شده است.”

تردید مطهری در این خصوص در حالی مطرح می شود که او خود روز دوشنبه گفته بود سعید مرتضوی پس از قول به نمایندگان بار دیگر در سازمان تامین اجتماعی حاضر شده است. در هر حال مطهری در هشداری جدی به دولت احمدی نژاد داده است: “اگر آقای مرتضوی بر سر کار خود رفته باشد، اکنون جای این کار است که استیضاح دوباره مطرح شود اما خبرها مختلف است.”

 

فرصت برای استیضاح است

با این حال مطهری نگران زمان استیضاح نیست چرا که به گفته وی نمایندگان تا “پایان مجلس هشتم” برای بیکار کردن عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر کار مهلت دارند. وی می افزاید: “می‌توان ظرف دو هفته بودجه را بررسی کرد و چند روزی زمان وجود دارد تا استیضاح صورت بگیرد.” پایان مجلس هشتم روز هفتم خرداد است.

مطهری از میان 20 نماینده امضا کننده استیضاح تنها کسی است که حاضر نشد امضای خود را پس گیرد. به باور وی “اشتباه” اصولگرایان در مجلس زمانی رخ داد که استیضاح را منتفی کردند. راه حال مطلوب وی برای استیضاح نافرجام به این شکل بود: “در  جلسه استیضاح از وزیر سؤال می‌کردند که آیا شما استعفای آقای مرتضوی را می‌پذیرید یا خیر و اگر ایشان می‌پذیرفتند، آنگاه استیضاح منتفی می‌شد و در غیر این صورت به بحث استیضاح ادامه می‌دادند. به نظر من این بهترین راه بود.”

 

در نکوهش حکمیت

با این حال “بهترین راه” مطهری راه به جایی نبرد؛ احمد توکلی از سنت “حکمیت” که مشهورترین دیرینه اش به جنگ “صفین” باز می گردد استفاده کرد. سیاست ورزی در پارلمان در روز یکشنبه به این شکل بود که سعید مرتضوی به زاکانی – از نمایندگان طراح استیضاح- “اس ام اس” زده و گفته بود دیگر سر کار حاضر نخواهد شد. مجلس نیز با استناد به این پیام کوتاه قید استیضاح را زد.

مطهری از این سبک حل و فصل منازعات در ساختار قدرت حاکمیت گلایه دارد. او دیروز به خبرنگاران گفت: “بحث حکمیت موضوع مهمی نیست و دو نفر می‌توانند با هم قراری بگذارند.”

انتقادی که جلال جلالی زاده نماینده اصلاح طلب کردستان در مجلس ششم نیز به آن اعتقاد دارد. به گفته وی “افرادی که یک روز رای به استیضاح می‌دهند و روز دیگر آن را پس می‌گیرند، نمی‌توانند نمایندگان خوبی هم برای دوره آینده باشند.”

این فعال نزدیک به جنبش سبز معتقد است تلاش دولت و مجلس هشتم برای خاتمه مسائل از “طریق حکمیت” خوشایند نیست.

 

خام شدند

نظر علی مطهری نیز پیرامون هم کرسی هایش در مجلس چنین است: “برخی از استیضاح‌کنندگان خام شدند و فریب خوردند‌.”

احمد توکلی، الیاس نادران، پرویز سروری و علیرضا زاکانی از جمله مشهورترین “خام شدگان” جلسه سه روز پیش پارلمان هستند.

در همین ارتباط حسین نجابت دیگر نماینده تهران در گفتگو با ایلنا، گرچه تایید کرده “مرتضوی تا این لحظه به ساختمان تامین اجتماعی وارد نشده است” اما حضور وی بر سرکار را مترادف با “شرایطی جدید” دانسته است؛ شرایطی که در آن نمایندگانی طرح استیضاح را “مطرح” و آن را “امضا” کنند.

نجابت با تکرار هشدار مطهری می گوید اگر مرتضوی به قول خود عمل نکند، حتی اگر “یک روز” هم باقی باشد اصولگرایان مخالف وی استیضاح را مطرح خواهند کرد.

 

جنگ زرگری؟

احمدی نژاد روز یکشنبه وقتی دریافت نمایندگان مجلس از مرتضوی قول گرفته اند به سر کار نرود، سه بار در پارلمان به آن ها گوشزد کرد که در خصوص استعفای مرتضوی هیچ تعهدی نخواهد داد؛ تعهدی که تا امروز به جای خود باقی مانده و هیچ خبر رسمی از امضای استعفانامه سعید مرتضوی منتشر نشده است.

امری که یک منبع آگاه در سازمان تامین اجتماعی نیز آن را تایید می کند. به گفته وی “هر چند استعفای مرتضوی پذیرفته نشده است ولی وی همچنان تأکید بر استعفا دارد.”

وی در گفتگو با خبرگزاری فارس از فشار “جریان انحرافی” به سعید مرتضوی خبر داده است. به گفته وی آن ها از احمدی نژاد خواسته اند در صورتی که مرتضوی استعفایش را پس نگیرد، رئیس دولت  وی را از ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم برکنار کند.  گفتنی است در سال 88   اندکی پس از افشای جنایات کهریزک توسط رهبران سیاسی جنبش سبز، مرتضوی پس از واگذاری کرسی خود در دادستانی تهران، توسط محمود احمدی نژاد به به ریاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز انتخاب شد.

ناظران می گویند سخن گفتن از اختلاف نظر میان مرتضوی و احمدی نژاد بر سر استعفا چیزی بیش از یک “جنگ زرگری” نیست. به گفته آنان دولت قصد دارد با “کش دادن” استعفای مرتضوی وی را تا پایان مجلس هشتم بر سر کار نگه دارد.

 نجابت در ارتباط  با امتناع رئیس دولت از پذیرش استعفای سعید مرتضوی تصریح می کند: “این احمدی نژاد نیست که باید استعفای مرتضوی را بپذیرد بلکه وزیر کار وی را در راس صندوق تامین اجتماعی قرار داده است و این وزیر کار است که باید با استعفای مرتضوی موافقت کند.”

 

انتقاد از “مردمی نژاد”

گفتنی است حتی وبلاگ نویسان حامی احمدی نژاد نیز سرو صدایشان از انتخاب رئیس “دولت مکتبی” در آمده است. محمد نصرتی یکی از این بلاگر هاست که یکی از پست های اخیر خود را با این پرسش شروع کرده: “به فرض که آقای مرتضوی آدم خیلی خوبی باشد و هیچ مشکل قضائی نداشته و در ماجرای کهریزک هم اصلا مقصر نبوده است.اما سابقه ی کاری او چه ربطی به صندوق تأمین اجتماعی دارد؟”

این وبلاگ نویس که احمدی نژاد را به کنایه “مردمی نژاد” نامیده به فشار “گرانی” به مردم اشاره می کند، و می گوید در چنین شرایطی “شاهدیم که مردمی نژادمان وقت خود صرف لج بازی با نمایندگان مجلس می کند. نتیجه این جنجال ها و نهایتا استعفای مرتضوی برای مردم چه بوده است.”