هیچ خبری از خبرنگار ایرانی ـ کانادایی نیست

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با پدر هما دوروتی پروز

خانواده هما دوروتی پروز، خبرنگار شبکه الجزیره در مصاحبه با “روز” از مقامات جمهوری اسلامی و همچنین دولت سوریه خواستند درباره وضعیت فعلی او توضیح دهند.

پیروز (فرد) پروز، پدرهما دوروتی پروز به “روز” گفته  به شدت نگران است وهیچ خبری از وضعیت فرزندش ندارد و از مقامات ایرانی و سوری میخواهد به دخترش اجازه دهند با خانواده تماس بگیرد.

هما دوروتی پروز، خبرنگار ایرانی ـ کانادایی شبکه الجزیره 29 آوریل برای پوشش اخبار اعتراضات مردم سوریه وارد این کشور و سپس ناپدید شد تا 4 می که مقامات سوری خبر بازداشت او را تایید کردند.

اکنون با گذشت 13 روز شبکه الجزیره از انتقال خانم پروز به ایران خبر داده است. این در حالیست که مقامات جمهوری اسلامی تاکنون در این زمینه سکوت اختیار کرده اند و مشخص نیست این خبرنگار اکنون در کجا و در چه شرایطی به سر می برد. شبکه الجزیره با انتشار بیانیه ای  اعلام کرده از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است تا وضعیت دوروتی پروز را مشخص کنند.

این شبکه اعلام کرده  اطلاعاتی دریافت کرده که نشان میدهد خانم پروز در تهران نگهداری می شود.

“روز” در مصاحبه با پیروز (فرد) پروز آخرین وضعیت فرزندش را جویا شده است.

 

آقای پروز  چه خبری از وضعیت فرزندتان دارید؟

هیچ خبری نداریم و نمیدانیم به کجا باید متوسل شویم. مقامات کشور کانادا و شبکه الجزیره اقدام کرده اند و دارند پی گیری میکنند ما هم گذاشته ایم به عهده آنها که هر کاری می توانند انجام دهند؛ انها گفته اند  تجربه چنین مسائلی را دارند و ما نیز منتظریم ببینیم چه اتفاقی می افتد.

 

روز گذشته شبکه الجزیره در بیانیه ای خبر از انتقال دخترتان به ایران داد. آیا شما در این زمینه خبری دارید؟

از الجزیره با من تماس گرفتند و گفتند  مقام های کشور سوریه گفته اند دخترم را به ایران منتقل کرده اند بیش از این هیچ خبری نداریم ؛ فقط گفتند سوریه گفته فرستادیم ایران.

 

دوروتی  ایرانی ـ کانادایی و امریکایی است یعنی تابعیت این سه کشور را دارد. فکر میکنید به چه دلیلی او را به ایران منتقل کرده اند؟ برخی خبرها حاکی از این بود که او با پاسپورت ایرانی به سوریه رفته؛ آیا این می تواند دلیل این قضیه باشد؟

ممکن است یک دلیلش این باشد؛ هما پاسپورت ایرانی دارد اما هنوز نمیدانیم که او با پاسپورت ایرانی به سوریه رفته یا نه. چون موفق به صحبت با او نشده ایم. شاید روال این باشد و اگر مثلا افریقایی بود به افریقا می فرستادند.

 

گفتید هما؟ در رسانه ها چند نام درباره دخترتان مطرح است هما، دوروتی، پرواز و پروز. کدام درست است؟

نام دختر من هما است و در خانواده او را هما صدا می کنیم. دوروتی، میدل نیم او یعنی نام وسط اوست. فامیلی ما هم پروز است که به اشتباه برخی پرواز نوشته اند. در اصل نام دخترم  هما دوروتی پروز است.

 

آقای پروز با توجه به نزدیکی روابط دولت های ایران و سوریه، آیا شما تاکنون از سفارت ایران یا دولت جمهوری اسلامی در این زمینه کمک خواسته اید؟

نه از طریق دولت ایران پی گیری نکرده ام اما امیدوارم همان طوریکه آقای صالحی وزیر خارجه ایران گفته پی گیری  و  در این زمینه به ما کمک کنند و اگر واقعا کاری از دستشان بر می آید انجام دهند. هر کسی کمک کند ما استقبال می کنیم و واقعا ممنون می شویم چون  خیلی نگران هستیم. من خیلی ناراحت و دلواپس هستم چون دخترم الان 13 روز است ناپدید شده و ما نمیدانیم در چه شرایطی است.

 

اکنون با توجه به اینکه مقامات سوری از انتقال هما به ایران خبر داده اند آیا قصد ندارید از طریق سفارت ایران مساله را پی گیری کنید؟

از طرف وزارت خارجه کانادا این مساله پی گیری می شود، از سفارت ایران هم سئوال کرده اند و آنها هم گفته اند هر کاری از دستشان بر بیاید می کنند. از محل کار دخترم هم به ما گفته اند لازم نیست شما کاری بکنید، خودما پی گیر هستیم.  در اصل هم از دست من کاری ساخته نیست؛ چکار می توانم بکنم؟

 

دختر شما به عنوان  خبرنگار و برای پوشش خبری وقایع سوریه به این کشور سفر کرده بود آیا پیش از رفتن احتمال میدادید چنین اتفاقی بیفتد؟

به هیچ عنوان. اصلا ما نمی دانستیم که میخواهد سوریه برود. یک روز قبل از رفتن یعنی 28 آوریل با او حرف زدیم چیزی نگفت. شاید برای این بود که نمیخواست ما دلواپس شویم؛ میدانست که من مخالفت خواهم کرد با اینکه به هر حال گوش نمیکرد و می رفت. اما هیچ چیزی به ما نگفت و من وقتی شنیدم واقعا شوک شدم. از شبکه الجزیره به من زنگ زدند و گفتند که 24 ساعت است از دخترت هیچ خبری نداریم و رفته سوریه اما به هتلی که قرار بود نرفته. وقتی اینها را گفتند واقعا شوکه شدم. نمیدانم چطور حاضر شده به سوریه برود، به منطقه ای که هیچ امنیتی ندارد و منطقه آرامی نیست اما خب هما خیلی سر نترسی دارد و برای کارش حاضر است خود را به خطر بیندازد. او شغلش را خیلی دوست دارد و زندگی اش را برای شغلش گذاشته. الان نامزد دارد اما هنوز نتوانسته  تاریخ ازدواج را تعیین کند چون هر بار یک شهری و یک کشوری است. عاشق حرفه اش است و من هم هیچ وقت نمی توانم نظرش را عوض کنم.

 

هما پیش ازاین اخبار سونامی اخیر ژاپن را نیز پوشش خبری داده بود ممکن است درباره سوابق و نوع کار او کمی توضیح دهید؟

بله. هما  دبستان را در ایران بود بعد به شمال ونکوور کانادا آمدیم و دبیرستان اینجا بود و دانشگاه بریتیش کلمبیا ادبیات انگلیسی خواند. بعد به ژاپن رفت و یکسال برای آساهی ژاپن در بخش انگلیسی کار کرد. بعد به امریکا برگشت و در رشته ژورنالیسم  در دانشگاه آریزونا درسش را ادامه داد. یک مدتی برای سیاتل پست اینتلیجنس کار میکرد و یکسال در هاروارد و یکسال هم در کمبریج لندن دوره های فلوشیپ را تمام کرد. با یکی از مدیران الجزیره انگلیسی صحبت کرد و نزدیک یکسال بود که به دوحه که شبکه الجزیره در آنجاست رفته بود. اما نکته ای که میخواهم بگویم این است که هما یک خبرنگار است و هیچ کاری انجام نداده که استحقاق چنین رفتار و سرنوشتی را داشته باشد.

 

 اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

تنها درخواستی که دارم از هر مجمع بین المللی و هر دولتی که می توانند کمک کنند این است که کمک کنند من صدای دخترم را بشنوم. دختر من تنها برای تهیه خبر و گزارش به سوریه رفته بود. هر خبرنگاری وقتی به هر کشوری یا شهری سفر میکند صرفا برای خبررسانی است. من واقعا تقاضا دارم از دولت ایران، دولت سوریه، کانادا و هر مقامی در هر کشوری که می تواند کمک کنند دخترم آزاد شود و سرخانه و زندگی اش برگردد. واقعا تشکر میکنم از همه و چشم انتظار  دخترم هستم.