پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب ایران…

 

 

فتوژورنالیسم (دو جلد)

نویسنده : کنت کوبر

مترجم : اسماعیل عباسی

انتشارات : دفتر مطالعات و توسعه‌ی رسانه‌ها

تعداد صفحات: 416

آیا کسی هست که بتواند آینده‌ی فتوژورنالیسم (عکاسی خبری) را پیش‌بینی کند؟ تا به حال بارها مرگ آن را اعلام کرده‌اند. با ظهور تلویزیون در حدود شصت سال پیش، رابرت کاپا عکاس سرشناس جنگ، اظهار داشت که فتوژورنالیسم کارش تمام است. او در اشتباه بود. آن‌ها که پیوسته نفوس بد می‌زنند، بسته‌شدن شمار زیادی از روزنامه‌های عصر را فصل پایانی فتوژورنالیسم خواندند. و می‌بینیم که چنین نشد. فتوژورنالیسم هم‌چنان زنده و سرحال است و شما می‌توانید صحنه‌ای جذاب، ویران‌گر، تراژیک، تأثربرانگیز، مضحک و… را در کتاب دو جلدی ‌فتوژورنالیسم‌، در کاغذی مرغوب، هم‌راه با شرح عکس‌ها ببینید.

 

 

دفترچه‌خاطرات یک بی‌عرضه

نویسنده : جف کینی

مترجم : کهزاد باصری

انتشارات : کوچک

چاپ اول، تهران، 1389

“اول از همه باید یک چیز را مشخص کنم. این یک کتابچه‌ی یادداشت‌های روزانه است نه یک دفتر خاطرات. خودم می‌دانم روی جلدش چی نوشته. ولی آن روز که مامان رفت این دفترچه را بخرد، هزار بار بهش گفتم دفترچه‌ای بخرد که روی جلدش ننوشته باشد دفتر خاطرات. و آخرش گوش نکرد. با این کارش بدبختم کرد. حالا هر وقت یکی از قلدرهای مدرسه این کتابچه را با این اسم شرم‌آور دست من ببیند مطمئنم اتفاق بدی خواهد افتاد” آن‌چه نقل شد ابتدای این کتاب است. وقتی به انتهای جمله‌ی مذکور رسیدید، یک تصویر نیز درج شده؛ تصویری شبیه نقاشی‌ها بچه‌های کلاس‌اولی و فوق‌العاده مضحک و البته طنزآمیز. حالا هر چه‌قدر جلو بروید، داستان پیش می‌رود و نقاشی‌ها هم هم‌چنان، بخش‌های داستان را توضیح می‌دهند. ‌دفترچه‌خاطرات یک بی‌عرضه‌ یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان ‌بوده؛ کتابی محبوب تمام اقشار؛ اعم از نوجوان و پیر و میان‌سال و جوان. بخوانید و بخندید

 

 

زیرخاکی

نویسنده : مجید قیصری

انتشارات : افق

چاپ اول، تهران، 1389

مجید قیصری چیزی قریب به یک دهه است که به‌صورت جدی در ادبیات داستانی ایران حضور دارد. او با مجموعه‌داستان ‌سه دختر گلفروش‌ خود را به جامعه‌ی ادبی معرفی کرد. و بعد از آن چندین رمان و یک مجموعه‌داستان نیز منتشر کرد که در تمامی آن‌ها می‌توان روند روبه‌رشد یک نویسنده‌ی حرفه‌ای را دنبال کرد. از میان این‌ها می‌توان به رمان ‌باغ تلو‌، ‌دیگر اسمت را عوض نکن‌، ‌شماس شامی‌ و مجموعه‌داستانی ‌گوساله‌ی سرگردان‌ اشاره کرد. او در جدیدترین مجموعه‌داستانش زیرخاکی باز هم چهره‌ای روبه‌رشد دارد. این مجموعه را نشر ‌افق‌ منتشر کرده است

 

 

روزی‌روزگاری فوتبال (فوتبال و جامعه‌شناسی)

نویسنده : حمیدرضا صدر

تعداد صفحه: ۴۱۱ صفحه

چاپ: یکم، تهران، ۱۳۸۹

انتشارات : چشمه

‌حمیدرضا صدر‌ را به عنوان منتقد و کارشناس فیلم می‌شناختیم. بعدترها او را در هیات کارشناس خبره‌ی فوتبال دیدیم. سال گذشته او را در هیات مترجمی جدی و امسال مؤلفی توانا. او سال گذشته رمانی از ‌دیوید پیس‌ ترجمه و منتشر کرد با عنوان ‌یونایتد نفرین‌شده‌؛ رمانی درباره‌ی زندگی ‌برایان کلاف‌ یکی از مربیان فوتبال جزیره. امسال نیز او با کتابی در نمایشگاه کتاب حاضر شده با عنوان ‌روزی روزگاری فوتبال‌ که کتابی جذاب و خواندنی‌ست: “… با فوتبال آشنا شدم. دقیقا در پاییز 1343 و متأسفم که روز و ماهش را یه یاد نمی‌آورم. روزی‌که برای اولین بار به امجدیه رفتم و نزدیک به دو دهه آن‌جا ماندم. روی سکوهای چوبی که بعدا بتُنی شدند. از چند پله‌ی چپ جای‌گاه بالا رفتم و…”

 

 

خانواده‌ی من و بقیه‌ی حیوانات

جرالد دارل

گلی امامی

 تعداد صفحه: ۳۲۶ صفحه

چاپ: دوم، تهران، ۱۳۸۶

نشرچشمه

 جرالد دارل نویسنده و جانورشناس انگلیسی برادر کوچک‌تر لارنس دارل رمان‌نویس است. کتاب‌های جرالد به خاطر نثر شیوا و طنز پرمایه‌ای که دارند از پرفروش‌ترین کتاب‌های انگلیس به‌شمار می‌رود. “خانواده‌ی من و بقیه حیوانات” خاطرات دارل از زندگی در جزیره‌ی کورفوی یونان است. این کتاب حاصل ۵ سال زندگی خانواده‌ی دارل در کورفو است و البته حاصل علاقه‌ی وافر نویسنده به حیوانات ریز و درشت.

 

 

اتاق روشن

اندیشه‌هایی درباره عکاسی

رولان بارت

نیلوفر معترف

 تعداد صفحه: ۱۴۴ صفحه

چاپ: پنجم، تهران، ۱۳۸۹

نشرچشمه

اتاق روشن پژوهشی است در مورد سرشت عکس ها که با بررسی درون مایه های حضور و غیاب و رابطه ی میان عکاسی و تئاتر تاریخ ومرگ آغاز می شود آن گاه هنگامی که بارت در عکسی ار دوران کودکی مادرش تامل می کند این کتاب ذهن خود او را باز می تاباند. این کتاب کمتر لحنی انتقادی دارد آخرین اثر بارت زیباترین و اندوه بارترین کتاب اوست. حس کشف و بازگشت به دنیای از دست رفته خواننده را با خود همراه می کند.

رولان بارت (Roland Barthes) نویسنده فرانسوی (1915-1980) شهرت خود را مدیون آثار ترزنده ای است که در زمینه نشانه شناسی و نقد ادبی افرید. بارت استاد کرسی نشانه شناسی کلژ دو فرانس بود.

 

 

حفره‌ها

مجموعه‌شعر

گروس عبدالملکیان

تعداد صفحه: ۸۲ صفحه

چاپ: یکم، تهران، ۱۳۹۰

نشرچشمه

“حفره‌ها” چهارمین مجموعه شعرگروس عبدالملکیان است. این دفتر شامل 27 قطعه شعر این شاعر از اواخر سال 1387 تا پایان سال 1389 سروده است. اغلب این شعرها در فرم های روایی و با مضامین اجتماعی، فلسفی و عاشقانه سروده شده اند.

سومین مجموعه شعرگروس عبدالملکیان دو سال و نیم پیش با عنوان “سطرها در تاریکی جا عوض می‌کنند” توسط نشر مروارید به چاپ رسید.

گروس عبدالملکیان متولد 1359 است. وی پیش‌تر جایزه کتاب سال کارنامه و کتاب سال شعر جوان را به خود اختصاص داده است.