مسوول اطلاعات سپاه، عامل حمله قم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تکاپوی نهادهای نظامی و امنیتی برای حذف نام‌ها از گزارش مجلس

در حالی که طی روزهای گذشته٬‌ بحث قرائت یا عدم قرائت گزارش مجلس درباره حمله به علی لاریجانی٬ جنجال‌ساز شده بود؛ اکنون و با قطعی شدن قرائت گزارش٬ نمیاندگان نزدیک به جبهه پایداری تلاش می‌کنند تا برخی نام‌ها را از این گزارش حذف کنند.

در همین حال سایت بولتن‌نیوز٬ که گفته می‌شود نزدیک به نهادهای امنیتی است٬ با انتشار بخش‌هایی از گزارش کمیته ویژه‌ مجلس در این زمینه٬ نوشت که در این گزارش از نهادهایی چون “استانداری، سپاه، اطلاعات سپاه٬ اداره کل اطلاعات و نیروی انتظامی” به عنوان مقصران این حادثه نام برده شده است.

بولتن‌نیوز نوشته است: “یکی از مسئولین حوزه ریاستی استانداری قم قبل از شروع سخنرانی لاریجانی برخی از مسئولین از جمله قمی (فرماندار سابق قم)، اربابی (معاون دادستان ویژه روحانیت استان قم) و محمدیان (مدیر کل صدا و سیمای استان قم) را که مقابل تریبون سخنرانی رئیس مجلس نشسته بودند، جابه جا کرده و به آنان اعلام می کند که اگر شما اینجا بنشینید احتمال دارد کفش یا جسم دیگری به شما اصابت کند”.

این وب‌سایت ادامه داده: “در گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ۳۵ هزار پیامک کوتاه ارسالی در قم بین ساعت های ۱۲ تا ۱۴ روز ۲۲ بهمن قم اشاره شده که با بررسی این پیامک ها به نقش برخی از مسئولین از جمله «سرهنگ ت» مسئول وقت اطلاعات سپاه علی بن ابیطالب قم که از سمت خود برکنار شد، در ایجاد و خلق این حادثه تاکید شده است. در گزارش کمیسیون امنیت مجلس تاکید گردید که در این پیامک ها «سرهنگ ت» ضمن تقدیر و تشکر از عوامل به هم زدن نظم سخنرانی لاریجانی، در خط دهی آشوب نقش ایفاء کرده است.از طرفی دیگر برخی از افراد از جمله سرهنگ « ا » و شخصی به نام « ح. ر » فرمانده گردان عاشورا پیامک هایی را به سرهنگ « ت » ارسال کرده و از زحمات وی در ۲۲ بهمن تشکر م ی کنند”.

با وجود مخالفت برخی نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری با قرائت این گزارش در مجلس٬ نمایندگان عضو فراکسیون رهروان ولایت - نزدیک به علی لاریجانی - حامی قرائت این گزارش در مجلس هستند.

محمدعلی اسفنانی٬ سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در این زمینه گفته است: “برخی افراد و مسئولان با قرائت کامل این گزارش، جایگاه و منافع خود را در خطر می‌بینند… به‌طور حتم عده‌ای با فرافکنی و جنجال نمی تواند از قرائت این گزارش در صحن علمی مجلس جلوگیری کنند”.

غلام‌علی جعفرزاده٬‌ نماینده رشت٬ هم در این زمینه گفت: “مجلس خانه امن ملت است و اگر قرار باشد گزارشی در حضور نمایندگان قرائت و اسامی مسببین آن قرائت نشود، نادرست و دون شان جایگاه قوه مقننه است. طبیعی است که اسامی که در این گزارش آمده می توانند به لحاظ حقوقی از خود دفاع کنند”.

هم‌زمان عوض حیدپور٬ عضو کمیسیون امنیت ملی٬‌ با اشاره به این‌که “افراد و جریا‌ناتی که در حادثه قم نقش‌آفرینی کردند در تلاش برای قرائت نشدن گزارش کمیته حقیقت‌یاب در صحن علنی مجلس یا حذف اسامی از این گزارش هستند”٬ افزود: “اعلام اسامی مندرج در گزارش کمیته حقیقت‌یاب در صحن علنی مجلس عملی بازدارنده و پیشگیرانه در فضای سیاسی کشور است که مانع از تکرار حوادث مشابه در صحنه سیاسی کشور می‌شود”.

گزارش کمیته تحقیق و تفحص هفته گذشته در کمیسیون امنیت ملی مجلس قرائت شده است٬ اما کشمکش‌ها درباره قرائت علنی آن در صحن مجلس همچنان ادامه دارد. نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری از مخالفان قرائت این گزارش هستند و نسبت به عواقب این اقدام نیز هشدار‌هایی داده‌اند. از موسسه امام خمینی٬ گروه پرتو و سپاه قم به عنوان سه نهاد دخیل در حمله به سخنرانی علی لاریجانی در قم نام برده می‌شود.

پیش از این علاءالدین بروجردی٬ رییس کمیسیون امنیت ملی٬ گفته بود که “کمیته تحقیق حادثه ۲۲ بهمن قم در یک کار دقیق و کارشناسی و با دیدار با مسئولان رده‌های مختلف به‌ویژه مسئولان اطلاعاتی و امنیتی قم، شورای تأمین، مسئولان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسئولان استانداری و همچنین مراجع گرانقدر تقلید، ریاست قوه قضائیه، معاون اول قوه قضائیه و وزیر اطلاعات به بررسی ابعاد این حادثه پرداختند”. منصور حقیقت‌پور، سیدحسین نقوی‌حسینی و مهدی دواتگری اعضای هیأت ویژه تحقیق این حادثه بودند که این افراد در جلسه رسمی کمیسیون امنیت ملی تعیین شدند.

هفته گذشته حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی٬ در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد به نقش عواملی از سپاه قم٬ موسسه امام‌خمینی و موسسه پرتو در این حمله اشاره کرده بود: “اگر در گزارش آمد که یک فردی از سپاه، خطا کرده و به وظایف قانونی خود عمل نکرده، این جفای به سپاه و نهادهای انقلابی است؟ اگر در گزارش آمد که یکی از مسوولان سپاه یک استان تخلف کرده، جفا به سپاه پاسداران است؟ من از این نوع اظهارنظرها تعجب می‌کنم، مگر ما منطق نداریم؟ اگر خدای نکرده یک نماینده در مجلس خطا کرد و اعلام شد که این نماینده خطا کرده، این جفای به مجلس است یا خدمت به مجلس؟ اگر در یک نهاد انقلابی، یک غده سرطانی رشد کرد و فردی پیدا شد که از وظایف و اهداف آن نهاد انقلابی منحرف شد و فاصله گرفت، معرفی این فرد جفا به نهاد انقلابی است یا خدمت به این نهاد. ما معتقدیم اگر خطاکار معرفی نشود به آن نهاد خیانت کرده‌ایم. اگر کسی دلسوز سپاه است باید کوچک‌ترین خطا در این نهاد انقلابی را فریاد بزند و به همه اعلام کند. اینکه آدم‌هایی در سپاه پیدا شوند و به اهداف مقدس این نهاد خیانت بکنند، جفای به سپاه است. کسی که مسوولیت این کمیته را به عهده داشته، سردار سپاه است و عمرش را در سپاه گذرانده، حالا دلسوزی آقای کریمی قدوسی برای سپاه از ایشان بیشتر است؟… حضور و نقش برخی از اعضا و عناصر موسسه پرتو در این حادثه مسلم است ولی اگر کسی ادعا کند که کل حلقه پرتو در این حادثه نقش داشته‌اند این قضاوت اشتباه است. چون حلقه پرتو شامل صدها نفر می‌شود و در این گزارش هم هیچ‌وقت ادعا نشده که همه اعضای پرتو در این حادثه نقش داشته‌اند. اما فعالیت برخی از اعضای پرتو در این بلوا و آشوب کاملا مسلم و اسناد و مدارکش هم کاملا متقن است”.

با این حال جواد کریمی‌قدوسی٬ نماینده مجلس و از اعضای جبهه پایداری٬ درباره این گزارش چنین گفته بود: “در گزارش مذکور افرادی را که اقدام به این کار کرده بودند آشوبگر معرفی کردند و اعلام داشته‌اند نهادهای انقلابی که در طول این سال‌ها همواره حافظ انقلاب و نظام بوده‌اند پشتوانه آشوبگران معرفی می‌کنند. در این گزارش مجموعه‌سپاه را در قم زیر سوال شدید بردند که جفای بزرگی به این نهاد است، زیرا سپاه از ابتدای انقلاب تمام مراسم‌ها را مدیریت کرده و اگر ناامنی بوده برخورد کرده است… اگر قرار باشد این گزارش منتشر شود افراد دیگری هم هستند که حرف‌های مهم‌تری برای گفتن دارند”.

منصور حقیقت‌پور٬ نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی و رییس این کمیته٬‌نیز در گفت‌وگو با خبرآن‌لاین - سایت نزدیک به علی لاریجانی - با اشاره به این‌که “گزارش اتفاقات ۲۲ بهمن شهر قم برای همیشه پرونده لباس شخصی‌ها را می بندد”٬ گفته بود: “بیش از دو ماه است گزارش این پرونده نهایی شده است و مقداری ویرایش آن به طول انجامید و بیشتر از یک ماه است این گزارش به رئیس کمیسیون امنیت ملی تحویل شده و به زودی نتایج آن اعلام می شود… البته افرادی بودند که به ما توصیه می کردند دنبال موضوع خاصی نباشید و این کار سازماندهی شده نبوده است و هنر بزرگ ما این بود که تمامی دستگاه ها را مجاب کردیم که این اتفاق سازماندهی شده است”.

هفته گذشته مهدی دواتگری، عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گویی با شرق اعلام کرد: “درباره قرائت چکیده گزارش در صحن علنی باید هیات‌رییسه و شخص آقای لاریجانی تصمیم بگیرند و البته مشورت کمیسیون امنیت نیز تاثیرگذار است… تمام اسامی مشخص است و غیرقابل انکار. حتی در پرونده هم نام برخی نمایندگان آمده و هم برخی از شخصیت‌های متنفذ. اما این دلیل نمی‌شود و مصونیتی برای افراد به وجود نمی‏آورد. اینکه برخی بخواهند در لوای هر پوشش و لباسی کارهایی خلاف شأن و جایگاهشان انجام دهند. آنهایی که ماجرای قم را مدیریت کردند، بزرگ‌ترین خیانت را تحت لوای اسلام به کشور روا داشتند. تمام برگه‌های قطور حادثه قم در تایید همین ماجراست”.

در زمان وقوع این حادثه، سایت “خانه ملت” ارگان رسمی مجلس، جبهه پایداری را عامل اصلی وقوع این حادثه معرفی کرده و سخنرانی نمایندگانی چون حمید رسایی، مهدی کوچک زاده، روح الله حسینیان و سعد الله زارعی در جمع مستمعین کلاس های “بصیرت افزایی” را دلیل وقوع اصلی آن دانسته بود.

این سایت همچنین به نقش “پدر معنوی پایداری در ایجاد ذهنیت منفی در بین جوانان نا آگاه” اشاره کرده و از علیرضا پناهیان و مهدی طائب نیز به عنوان دیگر مقصران این حادثه نام برده بود. در همان زمان، مرتضی آقا تهرانی مستندات مجلس را “کذب” دانست و نقش جبهه پایداری را در این حادثه تکذیب کرد.

روز ۲۲ بهمن سال گذشته و هم ‌زمان با سخنرانی احمدی‌نژاد در تهران، علی لاریجانی نیز در شهر قم برای سخنرانی حضور پیدا کرد. سخنرانی رییس مجلس نهم اما با شعارهای برخی از حاضران نیمه‌تمام ماند و برخی از افراد اقدام به پرتاب کفش، مهر و نعلین به سمت وی کردند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چند روز بعد، به صراحت اعلام کرد که با آن‌چه در شهر قم و در حین سخنرانی علی لاریجانی رخ داده، مخالف است. وی اضافه کرد که پیش از این نیز به مسوولان جمهوری اسلامی نسبت به وقوع چنین اتفاقاتی هشدار داده است.

سایت مجلس، معترضان را “عده‌ای اندک” توصیف کرده و مدعی شده بود که این افراد “برای ایجاد آشوب از قبل ساماندهی شده بودند”. این سایت همچنین اقدام به انتشار عکس‌هایی از این افراد کرده بود، اما ایرنا – خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی - معترضان را “ولایت‌مدار” خوانده بود. ایلنا هم نوشته بود که صبح روز ۲۲ بهمن و پس از حضور لاریجانی در تظاهرات شهر قم، “جمعی از حامیان محمود احمدی‌نژاد که در چهارراه شهدای قم پوسترهایی از محمود احمدی‌نژاد و رهبر مقام معظم انقلاب با شعار “زنده باد بهار” و “تو به ما جرأت طوفان دادی” را به دست داشتند؛ به دنبال علی لاریجانی، شعارهای “لاریجانی بصیرت بصیرت” و “رئیس بی‌ولایت نمی‌خواهیم” سردادند”.

حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، خبر از آن داده بود که “بسیاری از برادرانی” که در ماجرای “اخلالگری روز ۲۲ بهمن شهر قم” به “اصل ماجرا” پی برده‌اند٬ در “تماس با کیهان گفته‌اند از اقدام دشمن پسند خود پشیمانند”. شریعتمداری به نقل از این افراد نوشته بود: “بعد از آنکه مشاهده کردیم تعدادی از شعاردهندگان به سوی رئیس مجلس مهر و… پرتاب می‌کنند و در پی برهم زدن مراسم باشکوه ۲۲ بهمن هستند، متوجه شدیم فریب خورده‌ایم و فردای آن روز وقتی یادداشت کیهان را که در آن به کلام حضرت آقا استناد شده و آمده بود ایشان هر حرکت تشنج‌آفرین را با عبارت قطعاً خیانت به کشور است٬ توصیف فرموده‌اند، احساس گناه کردیم”.

وی پیش از این درگیری در مجلس و اعتراض در سخنرانی علی لاریجانی را “دستاویزی برای یک حرکت اخلالگرانه هماهنگ شده با آن سوی آب ها” دانسته و خبر از آن داده بود که بعد از اعتراض در سخنرانی علی لاریجانی اس.ام.اسی با این مضمون دست به دست شده است: “یکشنبه انتقام، پاسخی به یکشنبه سیاه! دست خدا از آستین مردم بیرون آمد”.

نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، به صراحت در سرمقاله این روزنامه از محموداحمدی‌نژاد به عنوان “مقصر اصلی” اتفاقات رخ داده در جلسه استیضاح وزیر کار یاد کرده و گفته بود که اعتراض‌ به سخنرانی لاریجانی در شهر قم “ اقدامی عجولانه بود که برای کاستن از آثار شکننده این شکست طراحی شده بود”.

همان زمان وب‌سایت صراط ‌نیوز – که گفته می‌شود توسط نزدیکان حسین شریعتمداری اداره می‌شود – با انتشار فیلمی از سخنرانی علی لاریجانی در قم و برخی نشست‌های جبهه پایداری، نوشته بود که حامیان این جبهه سیاسی عوامل اصلی حمله به علی لاریجانی بوده‌اند.

تصاویر صراط نیوز مربوط به جلساتی با عنوان “سلسله نشست‌های بصیرت” در شهر قم بود که در دهه فجر، در شهر قم و توسط جبهه پایداری برگزار شده است. آن‌گونه که در این فیلم‌ها مشخص بود، افرادی که معترض به لاریجانی بودند، حاضران ثابت در جلسات جبهه پایداری در قم هستند. سایت عصر ایران – نزدیک به محمدباقر قالیباف – نیز با بازنشر این فیلم نوشته بود: “حمله کنندگان به لاریجانی در قم از محفل جبهه پایداری آمده بودند”.