مجوزهای احمدی‌نژاد به خودش

نویسنده
حمید احدی

» آخرین استفاده ها از حضور در پاستور

دو روز بعد از اعلام این خبر که محمود احمدی نژاد در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به خود مجوز تاسیس دانشگاهی در تهران داده که قبلا قانون آن را ممنوع کرده است، وی در آخرین گفتگوی تلویزیونیش تاکید کرد که بعد از پایان دوران ریاست جمهوری خود مدیریت دانشگاه بین‌المللی را که تاسیس می کند به عهده خواهد داشت.

دادن مجوز دانشگاه که به نظپر می رسد تازه ترین فکری است که به ذهن همراهان و باند احمدی نژاد رسیده، در زمانی صورت می گیرد که بنا به اخبار بقائی معاون اجرائی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری هم مشغول تدارک محلی برای همراهان رییس جمهور و هم صدور مجوز های دیگری است که وزارت خانه های مختلف باید ظرف دو روز آینده صادر کنند.

 خبرگزاری تسنیم قبل از این خبر داده بود که اعضای شورای انقلاب در آخرین جلسه پس از تقدیر و تشکر از هشت سال فعالیت احمدی‌نژاد در این شورا و تشکیل منظم جلسات این شورا، به درخواست وی پاسخ مثبت داده به‌اتفاق آرا، مجوز تأسیس دانشگاهی در تهران را به وی اعطا کردند.

به‌گفته این منابع آگاه، از ‌آنجا که مجوز تأسیس این دانشگاه برای شهر تهران صادر شده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مجوز می‌داد که این مجوز توسط احمدی‌نژاد اخذ شد.

یکی از معاونان شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با تأیید این خبر گفت: دکتر احمدی نژاد در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که موافقت اصولی راه اندازی دانشگاهی را از وزارت علوم دریافت کرده است. وی ادامه داد: از آنجا که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای دارد مبنی بر اینکه راه اندازی دانشگاه غیر انتفاعی در تهران ممنوع است به جز مواردی که مجوز آن را شورای عالی انقلاب فرهنگی داده باشد، وقتی این مساله نیز در شورا توسط دکتر احمدی نژاد مطرح شد، برای مجوز دانشگاه مطرح نشد، برای این مطرح شد تا وی بتواند این دانشگاه را در شهر تهران راه اندازی کند.
چنان که خبرها نشان می دهد احمدی نژاد حتی نام دانشگاه و اعضای موسس آن را هم به شورای انقلاب فرهنگی معرفی نکرده و در حقیقت چک سفید امضا از آنان با امضای خود در وجه خود دریافت داشته است. معاون شورا درباره نام دانشگاه اظهار داشت: درباره نام دانشگاه موضوعی مطرح نشد. پیش از این تأسیس دانشگاه ایرانیان به نام رحیم مشایی مطرح و عنوان شده بود که بررسی و اعطای مجوز این دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است. به نظر می رسد اکنون با اعلام خبر تأسیس یک دانشگاه غیرانتفاعی در تهران به نام رئیس جمهور این گمانه زنی ها نیز مطرح می شود که این دانشگاه همان دانشگاه ایرانیان است.

بر پایه این گزارش، خبرهای رسیده حاکی از آن است که در این میان، حمید بقایی از میان یاران احمدی‌نژاد فعال‌تر از دیگران در این حوزه (حوزه‌های تأسیس نهادهای جدید برای دولتی‌های سابق) مبادرت ورزیده است. 
بنا بر این گزارش، در چند روز گذشته، بقایی و تیم همراه وی، به دنبال تمدید مجوز مؤسسه خانه انتشارات ایرانیان، فعال کردن مؤسسه خبرگزاری ایرانیان و نیز احیای مجوز دانشگاه بین‌المللی ایرانیان خارج از کشور بوده است. 
روزنامه بهار در گزارشی احتمال داده ساختمان امور بین‌الملل نهاد ریاست جمهوری در خیابان لادن که اکنون در اختیار سعید‌‌لو و حمید مولاناست،‌ دفتر رئیس‌جمهور سابق در نظر گرفته شود؛ مسأله‌ای که احتمالا با نظر مساعد دولت آینده روبه‌رو نشود. 

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه آیا باید دانشگاه احمدی نژاد به تصویب دولت جدید برسد، گفت: این مساله یک مقدار پیچیده شده است، از نظر حقوقی هم باید بررسی شود.

وی ادامه داد: اینکه هیات موسس آن باید به تایید شورا برسد از مباحثی هستند که باید بررسی شود.

به نوشته روزنامه های تهران یک منبع آگاه درباره اعضای هیات موسس دانشگاه احمدی نژاد گفت: به جز احمدی نژاد، مشایی، بقایی و افرادی دیگر از اعضای هیات موسس این دانشگاه به شمار می آیند.

وی افزود: آنها زمانی قصد داشتند دانشگاه ایرانیان راه اندازی کنند که شورا مانع شد اکنون بدون آوردن نام دانشگاه در شورا، اساس نامه را به اسم ایرانیان زده اند.

 

ممنوعیت اعطای مجوز
یک سایت اصولگرا نوشت اظهارنظر محمدرضا مخبردزفولی، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی نشان می دهد که این اقدام غیرقانونی است. غلامعلی نادری، مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد غیردولتی- غیرانتفاعی وزارت علوم خردادماه سال ۱۳۸۸ با ارسال بخشنامه‌ای تاکید کرد درخواست‌های جدید برای تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی در تهران و شهرستان‌های کشور بررسی نشود. او حتی در تاریخ ۳۱خرداد سال‌جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تاکید کرد: به‌علت اشباع‌شدن تعداد موسسات غیردولتی در تمام استان‌های کشور، فعلا مجوز جدیدی صادر نمی‌شود و فقط مجوز راه‌اندازی موسسات غیرانتفاعی تک‌جنسیتی برای مراکز هر استان صادر خواهد شد. با این حال مشخص نیست چرا وزارت علوم پا روی حرف و بخشنامه‌های خود گذاشته است و با موافقت اصولی چراغ سبزی را به شورایعالی انقلاب فرهنگی برای اعطای مجوز تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی در تهران به محمود احمدی‌نژاد نشان داده است.

هموار کردن راه تاسیس دانشگاهی غیرانتفاعی در تهران برای محمود احمدی‌نژاد از سوی وزارت علوم و شورایعالی انقلاب فرهنگی در شرایطی صورت گرفت که صف طولانی برای دریافت مجوز تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی در وزارت علوم تشکیل شده است؛ به‌گونه‌ای که از استاد دانشگاه تا فعال صنعتی و حتی نماینده مجلس هم خواستار افتتاح دانشگاه غیرانتفاعی هستند.

علی آهون‌منش، رییس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی به روزنامه شرق گفته در یک مقطع زمانی شاهد بودیم که وزارت علوم بدون توجه به تبعات احتمالی، مجوز تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی زیادی را صادر کرد و حالا هم اگر تعداد این دانشگاه‌ها زیاد است، این دیگر مشکل وزارت علوم است و دانشگاه‌های غیرانتفاعی نباید از آن متضرر شوند. 

سعید لیلاز در مقاله ای در اعتماد روز یکشنبه با اشاره به این که شأن یک رییس‌جمهور سابق بالاتر از ریاست یک دانشگاه غیرانتفاعی است نوشته اگر همین کاری که احمدی نژاد دیروز انجام داد در دادن مجوز به خودش برای تاسیس دانشگاه غیر انتفاعی را آقای خاتمی انجام می‌داد متهم به ده‌ها تهمت می‌شد که کمترین آن رانت خواری بود. تاسیس دانشگاه توسط احمدی‌نژاد محملی است برای اینکه از رانت جایگاه رییس‌جمهور سابق استفاده کند، در حالی که یک اتاق را در نهاد ریاست‌جمهوری از آقای خاتمی دریغ کردند.

نویسنده توضیح داده که هر مجوز یا اختیاری که به افراد عادی داده نمی‌شود و از طرق اختیارات خاص به شخص یا گروهی تعلق می‌گیرد نوعی رانت است. اگر احمدی‌نژاد یک فرد عادی بود به این سرعت نمی‌توانست مجوز تاسیس دانشگاه بگیرد. پس این یک رانت سیاسی است.

مقاله اعتماد تاکید کرده اگر از این دانشگاه درآمدی کسب شود که می‌شود، مصداق رانت اقتصادی است و اگر این دانشگاه جایگزین حزب یا بنیادی شود نمونه‌یی از رانت سیاسی می‌شود. در عین حال با توجه به اینکه عده‌یی تحت تعلیم تفکر رییس دانشگاه قرار می‌گیرند می‌توان عنوان رانت فرهنگی و اجتماعی را نیز بر آن اطلاق کرد.

 محمد حسین روانبخش در مردم سالاری نوشته طی هفته‌های اخیر گمانه‌زنی درباره اینکه احمدی‌نژاد بعد از پایان ریاستش بر کابینه‌اش کجا می‌رود زیاد شده بود و هر کسی از ظن خود چیزی می‌گفت… اما رویم به دیوار، ظن هیچکس این نبود که وی بخواهد بعد از پایان این دو هفته باقیمانده (که خدا بخیر بگذراند!) دانشگاه تاسیس کند!

نویسنده تاکید کرده: چون این موضوع یکباره شکل گرفته، به عنوان یک ناصح عرض می‌کنم که دانشگاه مثل دولت نیست که به هر کس چند تا شغل تقدیم شود و امورات با هاله نور و مکتب ایرانی برادر مشایی و کتاب معجزه هزاره سوم و سخنگویی برادر الهام بگذرد؛ به عبارت بهترتر برای دانشگاه علاوه بر مجوز، دانشجو هم لازم است که باید برای آن هم فکری شود!

طنز مردم سالاری با این جمله پایان می گیرد: این را گفتیم که چند وقت دیگر لااقل برادر احمدی‌نژاد خودش از کاری که کرده تعجب نکند!