ترور در دوقدمی وزارت اطلاعات

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» برنامه هسته‌ای همچنان قربانی می‌گیرد

مدیر یکی از تاسیسات اصلی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی در نطنز، پیش از ظهر روز گذشته در خیابان مقر وزارت اطلاعات ترور شد. رسانه های رسمی مصطفی احمدی روشن را معاون بازرگانی سایت غنی سازی اورانیوم نطنز، معرفی کرده اند.

این سایت از تاسیسات مهم برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است که در سال های گذشته بخش عمده ای از پروژه غنی سازی اورانیوم ایران در آن صورت می گرفته است.

تهران می گوید درز اطلاعات فوق محرمانه مربوط به برنامه هسته ای ایران و از جمله نام تعدادی از دست اندرکاران پروژه های مختلف اتمی کشور توسط نهادهای بین المللی مانند آژانس بین المللی انرژی اتمی در ترور آنها نقش داشته و آمریکا و اسرائیل را به طراحی این ترورها متهم کرده است.

خبرگزاری مهر گزارش داده که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا با احمدی روشن ملاقات داشته اند.

به نوشته این خبرگزاری، قرار داشتن نام برخی از دست اندرکاران برنامه اتمی جمهوری اسلامی در فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز اسناد آژانس بین المللی انرژی اتمی، در کنار دیدار چندی قبل بازرسان آژانس با احمدی روشن “شائبه هماهنگی و یا درز عمدی اطلاعات” از سوی نهادهای بین المللی چون آژانس را بیش از پیش تقویت می‌کند.

این در حالی است که دولت های بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، شب گذشته با “محکومیت شدید” ترور معاون سایت غنی سازی نطنز، هرگونه دخالت خود در حادثه اخیر را رد کردند.

دولت اسرائیل تنها دولتی است که قبلا اعلام کرده بود ترور دانشمندان و دست اندرکاران برنامه هسته ای ایران را با هدف جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به جنگ افزارهای اتمی در دستور کار خود قرار داده است.با وجود این اسرائیل تاکنون رسما مسئولیت این ترورها را بر عهده نگرفته است.

 

انگشت اتهام به سوی آژانس و اسرائیل

پیش از این و با اعلام آمادگی فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای حفاظت فیزیکی از دست اندرکاران برنامه هسته ای جمهوری اسلامی و تصویب مجلس، این نهاد وظیفه تامین امنیت اشخاص فوق را بر عهده گرفته بود.

علی اصفر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در نامه ای به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس نوشته بود که این نهاد “با انتشار اسامی دانشمندان و متخصصان ایرانی، آنان را در معرض ترور گروه های تروریستی و نیز سرویس های جاسوسی رژیم اسرائیل و آمریکا قرار داده است.”

او گفته بود: “اسامی دانشمندان و متخصصان ایرانی که طی بازرسی ها و مصاحبه ها، همکاری متعهدانه ای با آژانس داشته اند، از مجرای آژانس به بیرون درز کرده و در فهرست غیرقانونی تحریم اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته است.”

نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی این فهرست ها را منبع اطلاعات نهادهای اطلاعاتی خارجی برای برنامه ریزی ترور پژوهشگران هسته ای ایرانی دانسته و گفته بود: “جامعه بین الملل شاهد پدیده زشت جدید ترور دانشمندان و متخصصان هسته ای ایران به دست گروه های تروریستی تحت حمایت آمریکا و رژیم اسرائیل است.”

دیروز نیز کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت این نوع ترورها نشان می دهد اطلاعاتی که از سوی جمهوری اسلامی به مجامع بین المللی داده شده، در اختیار “دشمنان” قرار گرفته است.

او افزود: “در حالی که جایی مانند آژانس باید مورد اعتماد ملت ها باشد، چرا به نوعی اسرار ملت ها و دولت ها در اختیار تروریست ها قرار می گیرد.”

سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی هم در واکنش به ترور احمدی روشن گفت که “آژانس نباید اسامی دست اندرکاران برنامه هسته ای ایران را فاش می کرد.”

محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد اما در جلسه روز گذشته هیات دولت این ترور را به اسرائیل منتسب کرد.

او گفت: “این اقدام تروریستی به وسیله عوامل رژیم صهیونیستی و کسانی رخ داد که مدعی مبارزه با تروریسم هستند اما در حقیقت راه مبارزه با بشریت و جنبه های شریف انسانی را در پیش گرفته اند تا بدینوسیله دانشمندان را از عرصه خدمت به بشریت خارج کنند.”

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز ترور مصطفی احمدی روشن را محکوم کرد و گفت: “این روش‌های غیرانسانی را پیگیری و به سازمان‌ها و مسئولان مربوطه شکایت می‌کنیم.”

رامین مهمانپرست اضافه کرد: “سکوت معنادار کشورهای غربی و حامیان رژیم صهیونیستی در قبال حذف فیزیکی دانشمندان هسته‌ای ایران می‌تواند به معنای همراهی غیرمستقیم و یا احساس اطمینان رژیم صهیونیستی از عدم مقابله جدی توسط سایر کشورها با اینگونه اقدامات تروریستی تلقی شود.”

 

واکنش بین المللی

رسانه های داخلی می گویند یک عابر پیاده که بر اثر انفجار دیروز زخمی شده بود نیز پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده هرچند مقامات جمهوری اسلامی هنوز این خبر را تایید نکرده اند.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) نوشته مصطفی احمدی روشن، ۳۲ ساله و معاون بازرگانی سایت نطنز بوده است. او که از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه شریف بود در سال ۱۳۸۱ در رشته مهندسی شیمی از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

بر اساس این گزارش، احمدی روشن “از دانشجویان برجسته در حوزه های علمی و فرهنگی بوده که در سال ۱۳۸۰ و در دوران تحصیل خود در این دانشگاه، در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گازها که برای اولین بار در کشور انجام می شد” همکاری داشته است.

ایرنا همچنین گزارش داده که نمایندگان مجلس در جلسه علنی چهارشنبه در واکنش به ترور معاون تاسیسات نطنز، شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر منافق سر داده اند.

شهاب الدین صدر، نایب رییس دوم مجلس نیز در سخنانی در صحن علنی مجلس “استکبار جهانی” را عامل این مقام هسته ای معرفی کرده است.

این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، دست داشتن این کشور در هر گونه عملیات خشونت بار علیه ایران را رد کرده است.

او در عین حال بر نگرانی بسیاری از کشورهای جهان از برنامه اتمی جمهوری اسلامی تاکید کرده است.

ارین پلتن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز دست داشتن آمریکا در کشته شدن احمدی روشن را رد کرد و گفت: “ما همه انواع خشونت، از جمله این حادثه، را به شدت محکوم می کنیم.”

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در واکنش به این موضوع گفت که کشورش هر گونه حمله به افراد بیگناه را محکوم می‌کند.

بریتانیا نیز ترور این مقام ارشد اتمی را محکوم کرده است.

 

ترور در سالگرد ترور

با کشته شدن مصطفی احمدی روشن، تعداد دست اندرکاران برنامه هسته ای جمهوری اسلامی که در تهران ترور شده اند به سه تن رسید.

پیش از این و در 21 دی ماه 1388، مسعود علی محمدی، استاد فیزیک دانشگاه تهران و از محققان برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به شیوه ای مشابه احمدی روشن در تهران کشته شد.

ترور روز گذشته تهران دقیقا در دومین سالروز کشته شدن علی محمدی رخ داد.

در هشت آذر 1389 نیز مجید شهریاری، استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی (ملی) تهران در اثر انفجار یک بمب مغناطیسی که به اتومبیل پژو ۴۰۵ او چسبانده شده بود، در نزدیکی این دانشگاه کشته شد.

فریدون عباسی دوانی، دیگر استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی در همان روز و در نزدیکی همان محل ترور شد اما جان سالم به در برد هرچند به شدت زخمی شد.

حکومت اسلامی تمام این ترورها را به کشورهای غربی و بخصوص آمریکا و اسرائیل منتسب کرده است.

گزارش های رسمی از ایران می گویند که یک موتورسیکلت با دو سرنشین مقابل دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، بمب دست سازی را به در سمت راست جلوی اتومبیل حامل احمدی روشن چسبانده و بعد از طی مسافتی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر این بمب عمل کرده و باعث انفجار خودرو شده است.

این انفجار در حوالی خیابان گل نبی در نزدیکی منطقه سید خندان تهران روی داد. این خیابان، درست در جنب مجموعه ساختمان های مقر مرکزی وزارت اطلاعات و تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد اما عاملان ترور موفق شده اند از محل بگریزند.

سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، اعضای هیات دولت، نمایندگان مجلس و شمار دیگری از شخصیت های نظامی و سیاسی ترور معاون تاسیسات غنی سازی نطنز را محکوم کرده اند.