جمهوری اسلامی آمریکا را به چالش می کشد

نویسنده

» تحلیل فیگارو

ژرژ مالبرونو

فعالیت های هسته ای، اعمال تحریم، جاسوسی: جنگ سرد میان واشنگتن و تهران تشدید یافته است. به دنبال افزایش تنش ها و تهدیدات جمهوری اسلامی طی هفته های اخیر دایر بر مسدود کردن تنگه هرمز، دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی یک گام جدید برداشت و روز دوشنبه یک شهروند ایرانی-آمریکایی را به اعدام محکوم کرد.

به نوشته خبرگزاری فارس، امیر میرزایی حکمتی، ملوان نیروی دریایی سابق که از یک خانواده ایرانی در ایالات متحده متولد شده، “به علت همکاری با یک کشور متخاصم و جاسوسی برای سازمان سیا مقصر شناخته شد”. دادگاه همچنین او را “محارب” نامید و بدین ترتیب طبق قوانین مجازات اسلامی، حکم اعدام او را بیشتر قابل توجیه کرد. این درواقع پاسخی به گفته های لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا بود که گفته بود ایران در صورت بستن تنگه هرمز از یک “خط قرمز” عبور خواهد کرد.

درحالی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در تلاش اند تا نفت ایران را تحریم کنند، دولت تهران تهدیدات خود را برای بستن این تنگه استراتژیک چند برابر کرده. جمهوری اسلامی باز هم برای افزایش تنش ها تصمیم گرفته که پرونده هسته ای را در مرکز اختلافات خود با غربی ها قرار دهد. منابع دیپلماتیک نزدیک به آژانس اتمی روز دوشنبه در وین تأیید کردند که تهران غنی سازی را در مرکز جدیدی که بسیار خوب در برابر حملات هوایی محافظت می شود آغاز کرده. روز یکشنبه فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران که در سال ۲۰۱۰ قربانی یک سوءقصد شده بود، اظهار داشت که کشورش در شرف فعال سازی مرکز فوردو در نزدیکی شهر قم است. این اعلامی بود که اسراییل و ایالات متحده را در برابر یک گزینه مشکل قرار داد. درحقیقت، این تأسیسات در عمق زیاد زیر کوهستان قرار گرفته و به همین دلیل اثابت بمب های بسیار پرقدرت نیز به آن امکان پذیر نیست. این درحالی است که در اطراف این مرکز سیستم پیشرفته پدافند هوایی نیز مستقر شده است. به گفته عباسی، این محل که اخیراً ازسوی بازرسان آژانس اتمی مورد بازرسی قرار گرفته، دارای نسل جدیدی از سانتریفوژهاست که امکان تسریع غنی سازی اورانیوم را فراهم می آورد.

موساد فعال در کردستان

جمهوری اسلامی به اندازه کافی سوخت تولید کرده که بتواند چهار کلاهک را تجهیز نماید، ولی این سوخت هنوز باید توسط سانتریفیوژهای جدید فردو تبدیل شود. حال آنکه هیچ کس نمی داند آیا حکومت تهران چنین تصمیمی گرفته یا خیر [تصمیمی که پیامدهای آن بسیار سنگین خواهد بود]. به هرحال ازنظر ایالات متحده، اولویت، دیگر این نیست که ایران را از دستیابی به توان هسته ای بازدارد، بلکه اکنون باید از تولید یک سلاح اتمی جلوگیری بعمل آورد. لئون پانه تا در شبکه سی بی اس در برنامه “در برابر ملت” پرسید: “آیا آنها درحال تولید یک سلاح اتمی اند؟” و سپس پاسخ داد: “خیر. ولی ما می دانیم که آنها در تلاش اند تا توان هسته ای خود را گسترش دهند. این مسأله ما را نگران کرده. ولی خط قرمز ما این است که ایران اقدام به ساخت سلاح هسته ای کند.”

جمهوری اسلامی طی هفته گذشته باز هم اعلام کرد که تعدادی جاسوس را که برای واشنگتن کار می کرده اند دستگیر کرده. آیا این اتهامات درست اند؟ آیا اسراییل و آمریکا اقدامات خرابکارانه علیه تأسیسات اتمی حساس و هدایت سوءقصدها علیه کارشناسان هسته ای ایران را افزایش داده اند؟ یک منبع امنیتی در بغداد می گوید: “موساد برای انجام این اقدامات از استان خودگردان کردستان در عراق استفاده می کند و نفوذ عوامل خود را در این منطقه افزایش داده.” او می افزاید: “اسراییلی ها از مخالفان کرد مخالف حکومت ایران که در مناطق کرد عراق پناهنده شده اند کمک می گیرند.”

منبع: فیگارو، ۱۰ ژانویه