قدرت نمایی در آستانه ورود جان کری

نویسنده
فاکس نیوز

» گزارش فاکس نیوز از پیشروی داعش

شورشیان سنی عراق، چند ساعت پیش از ورود جان کری، وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه برای نجات دولت نخست‌وزیر نوری المالکی، چهارمین شهر را نیز در مدت کمتر از ۲۴ ساعت تصرف کردند.

مقامات عراقی به آسوشیتد پرس گفتند که نیروهای داعش، شهر رطبه، در استان غربی انبار، در حدود ۱۴۵ کیلومتری مرز عراق با اردن را تصرف کرده‌اند. با این حال آسوشیتد پرس گزارش داد، به خاطر حضور ارتش، که تهدید به بمباران کرده است، ساکنان سعی دارند برای خروج شبه‌نظامیان با آن‌ها مذاکره کنند.

رطبه چهارمین شهر از استان انبار است که از روز جمعه به دست نیرو‌های داعش و شبه‌نظامیان متحد سنی افتاده است و شکست بزرگی برای دولت نوری المالکی محسوب می‌شود.

سه شهر دیگر، قائم، راوه و عانه در منطقه مرزی با سوریه هستند. از زمانی که داعش به شهر فلوجه و بخش‌هایی از مرکز استان الرمادی حمله کرد، این اولین جایی است که در استان‌های پیش‌تر سنی‌نشین غرب بغداد، تصرف کرده است.

شبه‌نظامیان سنی منطقه وسیعی را در امتداد مرز عراق و سوریه در دست دارند و به راحتی آمد و شد می‌کنند، اما کنترل گذرگاه‌هایی مانند گذرگاه قائم به آن‌ها اجازه می‌دهد سلاح و تجهیزات سنگین را راحت‌تر به صحنه‌های نبرد مختلف منتقل کنند. شورشیان سوریه پیشاپیش تجهیزات سمت سوری مرز و ایستگاه های متعدد دیگری را در منطقه، تحت کنترل خود درآورده‌اند.

قاسم الموسوی، سخنگوی ارتش، سقوط قائم را تایید کرد و به خبرنگاران گفت، سربازان با کمک قبیله‌نشینان محلی به دنبال پاکسازی شهر از “تروریست‌ها” هستند.

شهردار راوه گفت، شبه‌نظامیان سنی این شهر کرانه رود فرات را تصرف و دفاتر دولتی و ارتش و پلیس محلی را مجبور به ترک منطقه کردند. این شهر که از زمان سقوط فلوجه در کنترل دولت باقی مانده بود، به شکل خطرناکی در نزدیکی یک سد مهم نزدیک شهر حدیثه واقع شده است.

استان وسیع انبار از غرب عراق تا اردن و سوریه در شمال‌شرقی کشور گسترده است. نبرد انبار به میزان زیادی عبور و مرور در بزرگراه ارتباطی بغداد با مرز اردن را که گذرگاه مهمی برای کالا و مسافر محسوب می‌شود، مختل کرده است.

دولت شیعه نوری المالکی تلاش بسیاری کرده تا افراط‌گرایان اسلامی و شبه‌نظامیان ائتلاف سنی را که بخش‌های بزرگی از شمال کشور را از زمان تصرف موصل اشغال کرده‌اند، عقب برانند.

نخست‌وزیر عراق که کشور را از سال ۲۰۰۶ اداره کرده و انتخاب او برای دور سوم هنوز قطعی نیست، برای تقویت نیروهای امنیتی خود به طور فزاینده متکی به شبه‌نظامیان و داوطلبان شیعه تحت حمایت ایران است.

المالکی تحت فشار شدیدی است که با کردها و سنی‌های ناراضی ارتباط برقرار کند و منتقدان مقصر جدی‌ترین بحران کشور پس از خروج آمریکا را عدم توانایی او در تشکیل دولت آشتی می‌دانند.

در بغداد حدود ۲۰ هزار شبه‌نظامی وفادار به مقتدی الصدر، روحانی ضد آمریکایی، در منطقه شیعه‌نشین شهرک صدر رژه رفتند که برخی از آن‌ها پیش از آتش‌بس ۲۰۰۸، در سخت‌ترین نبردها بین شبه‌نظامیان شیعه و سربازان آمریکایی حضور داشتند. این نبردها موجب خونریزی‌های فرقه‌ای شد و کشور را در آستانه جنگ داخلی قرار داد. رژه‌های مشابهی در شهرهای جنوبی بصره و العماره که هر دو از پایگاه‌های هواداران الصدر است نیز برپا شد.

اگر المالکی مسئولیت خود را ترک کند، طبق قانون اساسی، رئیس جمهور جلال طالبانی که یک کرد است، تا زمان انتخاب نخست‌وزیر جدید زمام امور را در دست خواهد گرفت. اما طالبانی از سال ۲۰۱۲ برای معالجه بیماری در آلمان بسر می‌برد و معاونش خدیر الخزاعی شیعه به جایش کارهای او را انجام می‌دهد.

اوباما گفته است، سربازان آمریکایی به نبرد در عراق باز نخواهند گشت اما تایید کرده که در صورت درخواست عراق حملات “دقیق و هدف‌مند” را می‌تواند انجام دهد. به گفته مقامات آمریکایی، هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین در تمام ساعات شبانه‌روز برای جمع‌آوری اطلاعات در آسمان عراق گشت می‌زنند.

منبع: فاکس نیوز - 22 ژوئن