مخالفان ایران؛ محکم و استوار

نویسنده

» تحلیل اکونومیست از جنبش سبز

اظهارات میرحسین موسوی به منزله تحریک رژیم ایران در آستانۀ سالگرد انقلاب سال 57 بود. رهبر جنبش سبز ایران و نامزد شکست خوردۀ انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه، در هفته جاری اعلام کرد، انقلاب در دستیابی به اهداف اصلی خود شکست خورده است. آقای موسوی گفت انقلاب نتوانسته “ریشه های خودکامگی و دیکتاتوری” را در کشور بخشکاند. وی دولت فعلی محمود احمدی نژاد را با حکومت شاه مقایسه کرد؛ شاهی که در پی تظاهرات و اعتراضات عمومی مردم، سرنگون شد.

درحالیکه انتظار می رود دور جدیدی از تظاهرات ضد دولتی در هفته آینده به راه بیافتند، آقای موسوی با انتخاب این زمان، قصد دارد معترضان را به شرکت در این اعتراضات تشویق کند. مقاومت او در برابر ماه ها سرکوب شدید توسط دولت و خصوصاً سرکوب های اخیر علیه چهره های مخالف، ستودنی است. در اواخر ماه ژانویه، دو نفربه اتهام تلاش در سرنگونی رژیم، به دار آویخته شدند. این دو نفر از زمان قبل از ناآرامی های انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده بودند. نه نفر دیگر نیز به دلیل شرکت در تظاهرات مخالفان، به اعدام محکوم شده اند. 

این احتمال وجود دارد که اعدام های بیشتری  انجام شود. آیت الله احمد جنتی روحانی تندرو که ریاست شورای قدرتمند نگهبان را برعهده دارد و از نزدیکان احمدی نژاد محسوب می شود، از اعدام های اخیر استقبال کرده است. وی گفت اگر اعدام ها در همان اوائل اعتراضات انتخاباتی صورت می گرفت، می توانست جلوی تظاهرات مردم را بگیرد. هرچند آقای لاریجانی در واکنش به سخنان وی گفته است باید به روند قانونی احترام گذاشته شود، اما افراد دیگر حاضر در دستگاه قضائی ایران می گویند کسانی که به مجازات مرگ محکوم شده اند، به زودی به دار آویخته خواهند شد.  

اظهارات آقای موسوی دور جدیدی از حملات را به راه خواهد انداخت. هرچند آقای موسوی از انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد به شدت انتقاد کرده است، اما تا اینجا به پشتیبانی از نظام  اسلامی در ایران ادامه داده بود. با این حال، اظهارات اخیر وی نشان می دهد او قصد دارد بنیان های انقلاب اسلامی را نیز به چالش بکشد. انتظار هرگونه پاسخ خشونت باری از دولت می رود و به نظر می رسد تظاهرات معترضان با سرکوب شدید روبرو شود.

دولت از هم اکنون علیه برپایی هرگونه تظاهرات که با مراسم سالگرد بیرون رانده شدن شاه از ایران تداخل کند، هشدار داده است. با این حال انتظار می رود زنان و مردان جوان، خصوصاً در تهران، آماده به جان خریدن خطر حضور در خیابان ها هستند. آقای موسوی تنها کسی نیست که آنها را به انجام این کار ترغیب می کند. محمد خاتمی رئیس جمهور اصلاح طلب سابق نیز خواستار برپایی اعتراضات صلح جویانه در هفته آینده شده است. اما از سوی دیگر، به نظر نمی رسد پاسخ مسؤولان رژیم نیز صلح جویانه باشد.

 

منبع: اکونومیست- 2 فوریه 2010