مذاکره ای در کار نیست

نویسنده

» گزارش اکسپرس از پاسخ آمریکا به ادعای احمدی نژاد

به دنبال سخنان احمدی نژاد در تلویزیون ایران سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا انجام “هرگونه مذاکره با ایران برسر معاوضه زندانیان” دو کشور را رد کرد.

مایکل هامر ضمن اشاره به اینکه “فقط بخش هائی” از سخنان رئیس جمهور ایران در خبرها نقل شده اظهار داشت که ایالات متحده” مایل است پرونده تمامی شهروندان آمریکائی که(در ایران) زندانی هستند یا مفقود شده اند به نتیجه برسد”. آقای هامر که وابسته به کاخ سفید است به خبرگزاری فرانسه گفت:” اگر منظور رئیس جمهور ایران از گفتن این سخنان این باشد که آن ها( ایرانی ها) آمادگی بستن این پرونده ها را دارند ما از این سخنان استقبال می کنیم ولی از جانب ما هیچ مذاکره ای در مورد معاوضه زندانی ها انجام نگرفته است”.

 وی در خاتمه اظهار داشت:” همانطور که رسماً اعلام کرده ایم در صورتی که ایران مایل باشد در رابطه با ایرانیان زندانی در آمریکا سئوالاتی را مطرح کند برای پاسخگوئی آماده ایم”.

آقای احمدی نژاد روز سه شنبه ضمن مصاحبه با تلویزیون ایران اظهار داشته بود که “مذاکرات” میان تهران و واشینگتن در مورد احتمال معاوضه سه آمریکائی زندانی در ایران با زندانیان ایرانی در آمریکا “در جریان” است. وی در پاسخ سئوال مربوط به وضع سه گردشگر آمریکائی در زندان گفت: “آمریکائی ها شهروندان ایرانی را بی دلیل بازداشت کرده اند. الان هم مذاکراتی در جریان است تا ببینیم آیا امکانش هست که معاوضه ای انجام دهیم. ما به آن ها ( آمریکا) گفتیم که دوست نداریم مردم را زندانی کنیم. از طرف آن ها پیغام هائی به ما رسید و ما جواب دادیم: ما آن ها( زندانی های آمریکائی) را به شما می دهیم و شما آن ها( زندانی های ایرانی) را به ما می دهید و بعد می بینیم چه می شود”. امّا آقای احمدی نژاد در مورد تعداد و هویت شهروندان زندانی ایرانی که به احتمال معاوضه آنان اشاره می شد توضیحی نداد.

تهران از 31 ژوئیه سه آمریکائی به نام های شین بوئر 27 ساله و سارا شورد 31 ساله و جاش فاتال 27 ساله را در زندان نگاهداشته است. آمریکا می گوید که این سه گردشگر که در خاک ایران و در نزدیکی مرز عراق بازداشت شده اند در حین گردشگری در کردستان عراق اشتباهاً از مرز رد شده اند. ایران نیز واشینگتن را متهم می کند که “شهروندان ایرانی را در خاک آمریکا یا در جاهای دیگر به کمک اروپا  بازداشت کرده است”.

آمریکا ساعاتی پیش از مصاحبه رئیس جمهور ایران خواستار ملاقات نماینده ای از کنسولگری( سوئیس در ایران) با زندانیان آمریکائی شده بود. گوردون دوگید سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت:” چیزی که ما خواستیم و رسماً هم اعلام کردیم این بود که از طریق کنسولگری سوئیس( حافظ منافع آمریکا در ایران) با شهروندان زندانی خود ملاقات کنیم”. وی در ادامه افزود: “اگر تفسیرهای رئیس جمهور ایران معنایش این باشد که می توانند به ما از طریق سوئیس اجازه ملاقات بدهند و می خواهند مسئله این سه زندانی و بقیه زندانیان را حل کنند ما از پیشرفتی که در این زمینه حاصل شده به گرمی استقبال می کنیم”. آقای دو گیدو ضمن عدم تأئید سخنان رئیس جمهور تندروی ایران تنها به گفتن این جمله اکتفا کرد:” پی بردن به منظور آقای احمدی از خلال حرف هائی که می زند کار سختی است”.

 

منبع: اکسپرس 3 فوریه