اعترافات بازداشت شدگان پخش خواهد شد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» گزارش روز از وضعیت بازداشت شدگان سایبری

همه افرادی که منتسب به فعالیت در صفحه فیس بوکی “یادآوری امام نقی به شیعیان” شده و بازداشت شده اند در بند ۲ الف سپاه نگهداری می شوند و پرونده های آنها نیز در شعبه سوم دادیاری دادسرای مستقر در اوین است.

به گفته خانواده های برخی از این بازداشت شدگان، اعترافاتی در مقابل دوربین از آنها گرفته شده. اعترافاتی که گفته شده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود. این در حالی است که این خانواده ها هرگونه فعالیت اعضای بازداشت شده خانواده شان با صفحه مذکور را رد کرده و می گویند آن ها فقط به بعضی مطالب لایک داده اند.

یکی از اعضای خانواده یکی از بازداشت شدگان که از اوایل خرداد ماه در حبس است به روز گفت: تاکنون یکبار خانواده اجازه ملاقات دادند، وضعیت زندانی ما اصلا خوب نبود قفسه سینه اش آسیب دیده و می گفت که به شدت درد دارد. تنها چیزی که توانست به ما بگوید این است که از او مقابل دوربین اعتراف گرفته اند و گفته اند از صدا و سیما پخش خواهند کرد. وی گفت که او هیچ فعالیتی در این صفحه نداشته ولی زیر فشار هر آنچه که بازجویان دیکته کرده اند را مقابل دوربین گفته است.

تاکنون تعداد دقیق کسانی که منتسب به فعالیت در صفحه فیس بوکی “یادآوری امام نقی به شیعیان” شده و به حبس در آمده اند مشخص نیست. خانواده های آنها تحت فشار بازجویان و از وحشت بدترین شدن شرایط زندانیان از اعلام نام آن ها خودداری میکنند.

از اوایل خرداد که بازداشت ها شروع شد تاکنون فقط دو نفر از بازداشت شدگان با قرار وثیقه آزاد شده اند اما گفته می شود قرار بازداشت سایر بازداشت شده ها که تعداد آنها نیز مشخص نیست تا دو ماه دیگر تمدید شده است.

براساس گفته خانواده ها، هیچ یک از بازداشت شدگان وکیل ندارند و از خانواده هایشان نیز خواسته شده پرونده را پی گیری نکنند و در صورت لزوم خود مسولین شعبه سوم دادیاری داسرای اوین به آنها درباره وضعیت بازداشت شدگان خبر خواهند داد.

خانواده یکی از بازداشت شدگان که اکنون بیش از دوماه است در بند ۲ الف سپاه به سر می برد به “روز” میگوید: ما اصلا هیچ یک از کسانی که بازداشت شده اند را نمی شناسیم با خانواده های آنها هم زمانی آشنا شده ایم که برای پی گیری پرونده رفته بودیم. و در جریان همین پی گیری ها و از طریق خود خانواده ها متوجه شدیم که برخی از بازداشت شده ها دختران یا زنان جوان هستند. هر بار هم که مقابل دادستانی یا اوین برای پی گیری می روم می بینم خانواده های جدیدی می ایند که فرزندانشان تازه بازداشت شده اند و بازداشت ها همچنان ادامه دارد. برخی از این خانواده ها از شهرستان های مختلف برای پی گیری می آیند و در واقع فرزندانشان در شهرستان بازداشت و به بند ۲ الف سپاه منتقل شده اند. اما متاسفانه هیچ یک از پی گیری های ما پاسخی ندارد. تنها به ما گفته اند پرونده در شعبه سوم است اتهام هم توهین به مقدسات. دیگر هیچ حرفی نمی زنند.

او می افزاید: ما به شدت نگران هستیم نمیدانم چه در پیش رو داریم با توجه به اینکه از بچه ها شنیده ایم زیر فشار از آنها اعترافات دروغ گرفته اند و می خواهند پخش کنند. نمیدانیم کجا برویم و از چه کسی سوال کنیم رسما گفته اند مصاحبه کنید به ضرر بچه هایتان تمام خواهد شد. حتی وقتی بازداشت کردند هم ما خبر نداشتیم یکباره به منزلمان امدند حکمی برای بازرسی داشتند که در ان هم اتهام توهین به مقدسات نوشته شده بود و جالب اینکه رویش نوشته بود حکم فوری بازرسی. گویا فکر کرده بودند که ما مدارکی داریم و ممکن است از بین ببریم. به هر حال کل خانه را گشتند و هر چیزی که ربطی به کامپیوتر و سی دی و کتاب و موبایل و سی دی و فیلم بود با خود بردند. واقعا نمیدانستیم چه خبر است تا دو هفته هم کاملا بی خبر بودیم و نمیدانستیم کجا برده اند تا زنگ زد وخیلی کوتاه فقط احوالپرسی کرد. بعد از دوماه ملاقات دادند. در ملاقات از او پرسیدیم و گفت هیچ فعالیتی در چنین صفحه ای نداشته اما به او اتهام زده اند که از عوامل این صفحه است و به ائمه اطهار توهین کرده. می گفت که زیر شکنجه و کابل و شوک الکتریکی و… این اتهام را مقابل دوربین پذیرفته. بعد هم گفت که هر از چند گاهی بازجو عوض می شود و دوباره از اول بازجویی ها شروع می شود. بیش از این نمی توانست حرفی بزند و بعد از آن هم دیگر از او خبری نداریم.

عضو خانواده یکی از بازداشت شدگان منتسب به فعالیت در صفحه فیس بوکی “یادآوری امام نقی به شیعیان” سپس می گوید که “بچه های ما در شرایطی در زندان و تحت شکنجه و فشار برای اعتراف علیه خود و نشستن مقابل دوربین هستند که این صفحه همچنان فعال است و عاملان این صفحه آزادانه به فعالیت خود ادامه میدهند. در صورتی که از خانواده های دیگر هم شنیده ام که بچه هایشان عنوان کرده اند این صفحه را فقط لایک زده بودند و اصلا هیچ فعالیتی نداشته اند”.

او می افزاید: من نمی توانم درباره همه بازداشت شدگان سخنی بگویم اما تا جایی که با چند تن از خانواده ها آشنا شده و صحبت کرده ام و همین طور درباره عزیز خود من که زندانی است می گویم که این بچه ها فعالیتی در آن صفحه نداشته اند.

ادمین صفحه “یادآوری امام نقی به شیعیان” پیش از این به “روز” گفته بود که “هیچ تضمینی وجود ندارد که با بسته شدن موقت پیج، آنها عزیزانمان را آزاد کنند. سناریوی احتمالی این است که پس از بسته شدن پیج از آنها اعتراف تلویزیونی بگیرند تا آنها به ارتباط با صهیونیست ها اعتراف کنند و وزارت اطلاعات هم بسته شدن پیج را کار ارتش سایبری جمهوری اسلامی اعلام خواهد کرد و در نهایت هم شاهد اعدام عزیزانمان خواهیم بود. از رژیمی که دست به گروگانگیری بی شرمانه می زند و پدری را برای بازداشت پسر گروگان می گیرد، هیچ تضمینی نمی توان پذیرفت”.

تاکنون دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی از ارائه هرگونه توضیحی در قبال بازداشت شدگان و پرونده بازداشت شدگان منتسب به این صفحه فیس بوکی خود داری کرده اند.

سایت روز پیش از این در گزارشی خبر داده بود که صفحات فیس بوک افرادی که منتسب به فعالیت در صفحه فیس بوکی “کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان” بوده و بازداشت شده اند در اختیار مامورین قرار گرفته و این صفحات به صفحاتی در حمایت از امام دهم شیعیان تبدیل شده. “جانم فدای حضرت هادی ” جمله ایست که با خط نستعلیق به جای عکس پروفایل صاحبان این صفحات فیس بوکی نقش بسته.

این صفحات در حاضر به صفحاتی برای عذرخواهی از امام دهم شیعیان تبدیل شده و “زیارت نامه امام هادی” و پست هایی در این راستا در آنها منتشر می شود.