کارستانی به نام درباره الی

نویسنده
مازیار رادمنش

» درباره اصغر فرهادی

farhadi.jpg

می گویند سینماگر اجتماعی بودن این حسن را دارد که می شود شخصی ترین مسائل را هم با اجتماع پیوند داد و آن را به تصویر کشید. کاری که اصغر فرهادی سینماگر 36 ساله ایرانی روز به روز در آن موفق تر بوده است. نام فرهادی سه سال پیش به دلیل کسب سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر بر زبان ها افتاد. فیلمساز اصفهانی که از جمله زوج های هنری سینما-تلویزیون ایران است، پس از گذراندن پرکارترین سال خود در سال 86، فیلم “درباره الی” را کلید زد.

حضور بدون حجاب گلشیفته فراهانی بر روی فرش قرمز هالیوود در حالی که از سخت گیری های جمهوری اسلامی انتقاد می کرد، موجب شد تا این فیلم برای اکران با سد مستحکم ارشاد برخورد کند. اما فرهادی که طی این سال ها نشان داده خوش شانس است یا آنچنان که خود می گوید بیشترین تلاش اش را می کند، موفق شد با لابی شمقدری مشاور هنری رئیس جمهور، “درباره الی” را از زیر خاک بیرون کشیده به بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر روانه کرده و سه سیمرغ بلورین را از آن خود کند. دیری نگذشت که معلوم شد او غیر از خوش شانس بودن، فیلمسازی شایسته دریافت جایزه بین المللی هم هست. شامگاه 26 بهمن ماه او جایزه خرس نقره ای بهترین کارگردانی پنجاه و نهمین فستیوال برلینآله آلمان را از آن خود کرد. او که جزو 10 فیلمساز مستعد خاورمیانه شناخته شده است، توانست با فیلمی که نه از بدبختی های مردم می گوید و نه سیاهی ها را نشان می دهد، جایزه ای درخور را کسب کند. علی معلم در باره فیلم آخر او گفته است: “درباره الی به عنوان پدیده‌ ای خارج از جشنواره و خارج از جریان عمومی سینمای ایران کاملاً اثر برجسته‌ ای است و در همه ابعاد و همه زمینه‌ ها شاخص ‌تر از سایر تولیدات امسال است.” اصغر فرهادی با “رقص در غبار” به خوبی دیده شد، با “چهارشنبه سوری” از دید منتقدان تحسین شد، با نوشتن “دایره زنگی” تحسین عموم تماشاگران را برانگیخت و با “درباره الی” خود را در لیست بزرگان سینمای ایران جای داد.

اصغر فرهادی کیست؟

اصغر فرهادی در سال 1351 در شهر اصفهان متولد شد. کودکی و نوجوانی را در اصفهان گذراند و در همان دوران بود که به نوشتن، مطالعه و سینما علاقمند شد. او در سال 64 دوره ی فیلمسازی انجمن سینمای جوان را آغاز کرد و همزمان فیلم های 8 و 16 میلیمتری تهیه کرد. در همان سال با پیوستن به گروه فنی فیلم حادثه ای “تفنگ شکسته” به کارگردانی و نویسندگی مهدی معدنیان، اولین کار سینمایی خود را تجربه کرد. اصغر فرهادی تا سال 1370 که وارد دانشگاه تهران شد 6 فیلم کوتاه 8 و 16 میلی متری تهیه کرد. وی در سال 74 در رشته تئاتر با گرایش ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبا فارغ التحصیل شد. طی سالهای 74-1370 که مشغول تحصیل بود نویسندگی چند نمایشنامه را نیز به عهده داشت. همچنین طی این مدت دو نمایش به نام های “ماشین نشینها” و “آخرین قهرمانان زمین” را به روی صحنه برد.

فرهادی در سال 1375 برای ادامه تحصیل در رشته کارگردانی وارد دانشگاه تربیت مدرس شد و تا سال 1377 که فارغ التحصیل شد علاوه بر تحصیل و فعالیت های مربوط به آن از جمله نویسندگی، بازیگری و کارگردانی، برای رادیو نیز نویسندگی کرد. پس از آن وارد تلویزیون شد و کار خود را با نوشتن دو قسمت از مجموعه “روزگار جوانی” و چند قسمت از سریال “پزشکان” شروع کرد. پس از مدتی کارگردانی سریال “چشم به راه” و “داستان یک شهر” را عهده دار شد.

اما فعالیت سینمایی فرهادی از سال 1380 با نویسندگی فیلم “ارتفاع پست” به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا رسما شروع شد. او برای این فیلم جایزه ای از جشنواره فجر نگرفت، اما در ششمین دوره جشن خانه سینما به عنوان پنجمین فیلنامه نویس سال برگزیده شد. یک سال بعد “رقص در غبار” را نویسندگی و کارگردانی کرد. این فیلم در بخش بین الملل بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین “جایزه ویژه هیئت داوران” را از آن خود کرد. در سالهای 1382 و 1384 به ترتیب فیلمهای “شهرزیبا” و “چهارشنبه سوری” را ساخت. فرهادی توانست در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین کارگرانی را برای فیلم چهارشنبه سوری از آن خود کند.

او در سال 87 با فیلم “درباره الی” که با وساطت شمقدری مشاور هنری رئیس جمهوری و دستور احمدی نژاد، به بخش مسابقه داخلی جشنواره فجر راه یافته بود، توانست کاندیدای 10 سیمرغ بلورین شود و از این میان سه سیمرغ بهترین کارگرانی، فیلم برگزیده تماشاگران و بهترین صدا برداری را از آن خود کند. چهار روزی از کسب جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر در شب 22 بهمن ماه نگذشته بود که فرهادی دوباره تیتر یک رسانه ها شد، اما این بار او خرس نقره ‌ای بهترین کارگردانی در بیست و نهمین جشنواره فیلم برلین را بخاطر کارگردان فیلم “درباره الی…” دریافت کرد. فرهادی متاهل است و همسرش پریسا بخت آور کارگردان سریال “پشت کنکوری ها”و “من یک مستاجرم” است. بخت آور همچنین به نویسندگی فرهادی، فیلمی را به نام “دایره زندگی” کارگردانی کرده است. دو سریال اولی جوایزی را در جشنواره های سیما از آن خود کرد و اولین فیلم بلند بخت آور عنوان پرفروش ترین فیلم فروردین سال 86 را کسب کرد. حاصل ازدواج این زوج هنری یک دختر 10 ساله است. از تنهایی و مطالعه لذت می برد، هرچند که دوستانی نیز از دوره دانشگاه دارد که گاهی با آن ها به سفر می رود.

درباره میلیونر زاغه نشین و درباره الی

اگر فرض کنیم که اولین گروه فیلمسازان بین المللی ایران، همان گروهی بودند که به پشتوانه حمایت های مالی و سیاسی دولت های مطبوع بالاخره موفق می شدند به جایزه ای نه چندان مهم دست یابند، و دومین گروه فیلمسازان بین المللی ایران، اتفاقا کسانی بودند که اگرهم مورد نفرت دولتی ها نبودند، بهخ صلاح شان نبود زیاد جلوی چشم دولتمردان حاضر شوند، ظاهرا گروه سوم کسانی هستند که فیلمهای خوبی می سازند، بدون آن که دولت از آنها متنفر باشد، یا عاشق شان بشود. اصغر فرهادی همزمان با فیلم میلیونر زاغه نشین هندی که موفق شد جوایز اسکار را بگیرد، خرس نقره ای را به تهران برد. میلیونر زاغه نشین نیز از آن فیلم ها بود که هیچ تلاشی نکرده بود تا چون فیلمهای “ میرا نیر” هند را برای فرنگی ها نشان دهد و مثل “ ساتیاجیت رای” نیز تلاش نکرده بود تا مطلقا و گاندی وار هندی بماند، یک فیلم هندی بود که تماشاگر امروز جهان را واردار می کرد به تماشای زاغه نشینان هند برود. زاغه نشینانی که اگر چه بدبختند، ولی قطعا آخر فیلم خوشبخت می شوند.

کارنامه

پس از کارگردانی سریال های “چشم به راه” و “داستان یک شهر”، فرهادی با تلویزیون خداحافظی کرد و به سینما سلام گفت. در کارنامه وی 4 مورد کارگردانی، یک عنوان مشاور کاگردانی، 7 مورد فیلنامه نویسی، 2 موضوع طرح اولیه داستان و یک مورد طراحی صحنه و لباس دیده می شود.

کاری که دیده نشد

تفنگ شکسته-1364 به کارگردانی مهدی معدنیان؛ هرچند در سال 1364، فرهادی نوجوانی 13 ساله بوده، اما در تیتراژ، نام وی در میان گروه فنی ذکر شده است. فیلم ماجرای شخصی به نام بکتاش است که معدن فیروزه وزیر صنایع و معادن را در روستای قلعه بالا اداره می کند. آقاعمو و گروهی از اهالی روستا از جمله قادر در معدن به کار مشغولند. قادر قطعه ای فیروزه می یابد و به آقاعمو می دهد. عوامل بکتاش قادر را در معدن به قتل می رسانند. آقاعمو و کارگران به تلافی اعتصاب می کنند. آقاعمو برای تعیین قیمت فیروزه فرزندش جلیل را به شهر می فرستد، اما عوامل بکتاش او را در میان راه به قتل می رسانند و برای ضربه زدن به معدنچیان انبار غله ی روستا را به آتش می کشند. آقاعمو مخالف درگیری با بکتاش است، اما برادر و دو پسر دیگرش، بدون اطلاع او به خانه ی بکتاش هجوم می برند پسران آقاعمو، کشته می شوند. آقاعمو در پی انتقام تفنگ شکسته اش را از زیر خاک بیرون می آورد و به کمک اهالی با بکتاش و عواملش درگیر می شود. محمد، برادر آقاعمو، بکتاش را در حالی که می خواهد آقاعمو را با تیر بزند، از پای در می آورد.

شروع از ارتفاعی نه چندان پست

ارتفاع پست-1380 به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا؛ اصغر فرهادی، نویسندگی فیلنامه را بر عهده داشته و به همین خاطر از سوی هفدهمین جشنواره نویسندگان و منتقدان در سال 81، به عنوان پنجمین فیلمنامه سال برگزیده شد. فیلم ماجرای جنگ زده ای به نام قاسم است که در اثر مشکلات مالی تصمیم می گیرد با ربودن هواپیمای آبادان-بندرعباس آن را به دوبی هدایت کند. او همسر باردار و پسر معلول خود، خواهر و برادرانش را نیز همراه کرده است. در حالی که همسرش نرگس از ماجرا و تصمیم قاسم باخبر است، بقیه برای یافتن کار و زندگی بهتر در محلی جدید با او همراه می شوند.

قاسم برای این کار اسلحه ای تهیه کرده که در آخرین لحظات همسرش به او می گوید که آن را نیاورده، قاسم هم مجبور می شود با حمله به یکی از محافظین هواپیما اسلحه او را تصاحب کند و با آن خلبان را تهدید کرده تا هواپیما را به سمت دوبی منحرف کند، و این در حالی است که محافظ دوم ناگهان با آزاد کردن همکارش و کنترل هواپیما، مجدداً تغییر مسیر می دهد، اما نرگس در این وضعیت اسلحه ی مخفی کرده را بیرون آورده و طی یک درگیری، به کمک برادرانش مجدداً کنترل هواپیما را به دست می گیرند. همزمان با دنیا آمدن فرزند قاسم، هواپیما در محلی نامعلوم فرود اضطراری می کند. و در بخش پایانی هر کدام از مسافرها آن محل را، مکان مورد نظر خود می بیند.

درامی اجتماعی یا اخلاقی و معناگرا؟

رقص در غبار-1381 به کارگردانی، نویسندگی، طراحی و صحنه اصغر فرهادی؛ فرهادی بخاطر این فیلم در سال 81، کاندیدای بهترین کارگردانی شد، اما در نهایت برنده سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران [بخش بین الملل] از بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر شد. وی بخاطر همین فیلم تندیس زرین بهترین فیلم را از هفتمین جشن خانه سینما در سال 1382، دریافت کرد. این فیلم همچنین در هجدهمین جشنواره منتقدان و نویسندگان به عنوان پنجمین فیلم سال، پنجمین کارگردانی برتر سال و بهترین طراحی و صحنه و لباس معرفی شد. فیلم ماجرای جوانی به نام نظر است که روزی در مینی بوس با ریحانه آشنا می شود و ازدواج می کنند، اما حرف های ناپسندی که در مورد مادر ریحانه وجود دارد او را مجبور می کند تا ریحانه را طلاق بدهد.

ریحانه هم به این تصمیم تسلیم می شود اما نظر در برابر دادگاه خودش را موظف می داند که مهریه ریحانه را پرداخت کند. کار نظر نگهداری اسب هایی است که با تزریق سم مار به آنها ازشان پادزهر تهیه می کنند. روزی پلیس برای دستگیری نظر به آنجا می آید، چون او نتوانسته به تعهد مالی که داده بود عمل کند. نظر سوار اتومبیلی می شود که متعلق به مارگیری منزوی و عبوس است. آنها به وسط بیابانی می رسند که مارگیر مارها را از آنجا می گیرد. مرد وقتی متوجه وجود نظر می شود او را از خود می راند، بدون اینکه حتی کلمه ای با او حرف بزند. نظر با وجود بدرفتاری های مرد تصمیم می گیرد همان جا بماند و مار بگیرد.

نظر پس از کمی تلاش موفق می شود یک مار بگیرد، اما آن را از دمش می گیرد و مار انگشت حلقه دست چپش را نیش می زند و مارگیر مجبور می شود انگشت او را قطع کند. او انگشت را در ظرفی پر از یخ می ریزد و نظر را به بیمارستان می رساند که انگشت را به دست نظر پیوند بزنند. مرد در راه زندگی اش برای نظر حرف می زند و می گوید مردی را که به زنش نظر داشته خفه کرده و خودش به زندان افتاده، اما وقتی از زندان فرار کرده، دیده زنش با کس دیگری ازدواج کرده است. در بیمارستان برای عمل پول می خواهند و مرد مارگیر که حالا انگار آدم دیگری شده، این پول را فراهم می کند، اما نظر پول را برمی دارد و از بیمارستان فرار می کند. او پول را تمام و کمال به ریحانه می دهد تا دینش را ادا کرده باشد. کمی بعد نظر اتومبیل و وسایل مارگیر را نزد دکه داری که خواهان خرید اتومبیل بود می بیند و می فهمد مارگیر برای تهیه پول بیمارستان اتومبیل اش را فروخته است.

شهر زیبا؛ روایت شهری که زیبا نیست

شهر زیبا-1382 به کارگردانی، نویسندگی و سرمایه گذاری اصغر فرهادی؛ فرهادی بخاطر این فیلم، کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم اول و دومِ بیست و دومین جشنواره فیلم فجر در سال 82 می شود، اما هیچ جایزه ای را دریافت نمی کند. شهر زیبا تنها توانست در نوزدهمین جشنواره منتقدان و نویسندگان در سال 83، به عنوان سومین فیلم سال برگزیده شود. داستان این فیلم این گونه می گذرد که در کانون اصلاح و تربیت “شهر زیبا” نوجوانان زندانی با خواست اعلا جمع می شوند تا هجدهمین سالروز تولد اکبر را جشن بگیرند. اکبر متهم است دو سال پیش دختری را کشته و حالا زمان قصاص اوست.

اعلا، دوست اکبر، برای کمک به او به اتفاق فیروزه خواهر اکبر برای گرفتن رضایت به سراغ شاکی پرونده، ابوالقاسم (پدر مقتول) می روند. ابوالقاسم که با سماجت آنها روبرو می شود، به دادگاه می رود تا اجرای حکم را جلو بیندازد اما به او می گویند باید منتظر باشد و باید ابتدا پول دیه را آماده کند. ابوالقاسم که توانایی پرداخت پول را ندارد سعی می کند این مبلغ را از صندوق بیت المال تهیه کند اما کسی حاضر به امضای ورقه استشهاد نیست. از طرفی به تدریج میان فیروزه ـ که از همسر معتادش جدا شده ـ و اعلا نیز علاقه ای به وجود می آید. زن ابوالقاسم که می خواهد به جای قصاص پول دیه را بگیرد و خرج مداوای دختر معلولش کند، به ابوالقاسم اصرار می کند رضایت بدهد.

ابوالقاسم مخالف است و تصمیم دارد برای تأمین پول دیه خانه را بفروشد اما باز هم موفق نمی شود و اعلا معامله را به هم می زند. ابوالقاسم که سماجت فیروزه و اعلا را می بیند می گوید حاضر است رضایت بدهد، اما حالا فیروزه مبلغ دیه را ندارد که پرداخت کند. همسر ابوالقاسم با همفکری برادرش به این نتیجه می رسند چون اعلا پسر لایقی است پس مقدمات ازدواج او را با دخترش فراهم و از گرفتن پول دیه صرف نظر کنند. آنها قصدشان را به فیروزه می گویند و از او می خواهند مقدمات ازدواج را فراهم کند. اعلا که از قضیه خبر ندارد به فیروزه می گوید قصد دارد پول دیه را از هر طریق ممکن تأمین کند اما با مخالفت و پرخاش فیروزه روبرو می شود و از طرفی نیز وقتی قصد خانواده ابوالقاسم را می فهمد تصمیم نهایی را به فیروزه وامی گذارد. فیروزه تظاهر می کند که به اعلا علاقه ندارد. اصرار مددکار کانون نیز بر اینکه ابوالقاسم از شرطش منصرف کند به جایی نمی رسد. اعلا دوباره نزد فیروزه برمی گردد، اما فیروزه در روی او باز نمی کند.

چهارشنبه سوری منفجر شد!

چهارشنبه سوری-1384 به نویسندگی اصغر فرهادی و مانی حقیقی و کارگردانی فرهادی؛ فرهادی بخاطر این فیلم کاندید سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر شود که وی توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را از آن خود کند. فرهادی بخاطر همین فیلم همچنین توانست در سال 85 برنده تندیس بهترین کارگردانی از دهمین دوره جشن خانه سینما شود. ماجرای فیلم این گونه پیش می رود که آخرین سه شنبه سال است و شهر در حال و هوای شب عید، شلوغ و پر سر و صدا. “روحی” برای کار به خانه خانواده ای از طبقه متوسط جامعه رفته و در طول روز با زندگی این خانواده از نزدیک آشنا شده و درگیر ماجراهای آنها می شود و بدین ترتیب زندگی یک خانواده ایرانی در روز چهارشنبه سوری، از صبح تا دیروقت شب، در بی اعتمادی و ناامنی روانی، روایت می شود. فیلم بحران یک خانواده را به تصویر می کشد و بدون آنکه به شعار متوسل شود حتی آن را به کل جامعه تعمیم می دهد.

پرکارترین سال کارگردان اجتماعی

کنعان-1386 به کارگردانی مانی حقیقی؛ فرهادی به همراهی حقیقی نویسندگی فیلمنامه را برعهده داشته است. این فیلم داستان و حواشی زندگی یک زوج را به تصویر می کشد. این فیلم در بخش بین الملل بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر تنها توانست دیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه مردم را کسب کند. فرهادی در همین سال “دایره زنگی” را برای همسرش، پریسا بخت آور، نوشت و مشاوره کارگردانی اش را نیز بر عهده گرفت. ماجرای فیلم این گونه است که محمد و شیرین تنها تا بعدازظهر فرصت دارند هزینه صافکاری ماشین تصادفی را که سوار آن هستند تأمین کنند، شیرین جرأت ندارد ماشین پدر را که یواشکی از خانه بیرون آورده و با آن تصادف کرده، با آن وضع به خانه برگرداند.

آنها راهی خانه ای در شمال شهر می شوند تا با کاری که انجام می دهند، پول مورد نیاز را تأمین کنند. این فیلم توانست پرفروش ترین فیلم نوروز سال 86 باشد. فرهادی از ممیزی ها ناراحت بود و اعتقاد داشت اگر متن سکانس پایانی دچار ممیزی و سانسور نمی شد، قطعا فیلم جایگاه دیگری می یافت؛ “اگر فیلم با پایان خودش اکران می‌ شد، تماشاگر با زهرخندی سالن را ترک می‌ کرد که او در او برای مدت طولانی باقی می‌ ماند.” در سال پرکاری فرهادی، دو فیلم دیگر نیز بر اساس طرح اولیه داستان های او ساخته می شوند. “شب” و “هر شب تنهایی” به کارگردانی رسول صدر عاملی و نویسندگی کامبوزیا پرتویی.

“درباره الی” جاودانه شد

درباره الی-1387 به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی اصغر فرهادی؛ این فیلم با حرف و حدیث های فراوانی روبرو شد. مشکل اما آنجا بود که در دولت نهم مرزها تحدید شده اند و کار برای سینماگران سخت تر از قبل. در فیلم “درباره الی” ترانه علیدوستی، گلشیفته فراهانی، شهاب حسینی، ‏مریلا زارعی، رعنا آزادی‌ ور، احمد مهرانفر، صابر ابر و مانی حقیقی بازی می‌ کنند‎.‎‏ معاونت سینمایی ارشاد ‏مجوز حضور این فیلم در جشنواره سینمایی امثال فیلم فجر را به دلیل حضور گلشیفته فراهانی در این فیلم را صادر ‏نکرد. اما دلیل آن بود که گلچهره بر روی فرش قرمز هالیوود بدون حجاب حاضر شده است. در همین حین، شمقدری مشاور فرهنگی رئیس جمهوری وارد میدان شد؛ “به دلیل خطای بازیگری که در یک فیلم آمریکایی نقش کوتاهی بازی کرده و در مراسم فرش قرمز حاضر ‏شده است، دیگران نباید تنبیه شوند‎.‎‏”

او از احمدی نژاد درخواست کرده بود تا مشکل فیلم را برای حضور در جشنواره فیلم فجر حل کند. احمدی نژاد هم در پاسخ، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواست تا موانع حضور این فیلم در جشنواره برطرف شود. به موازات نامه احمدی نژاد و دستور صفار هرندی مبنی بر اجرای مفاد نامه، جعفری جلوه، معاونت سینمایی وزارت ارشاد گفت: “با توجه به این که ما از حضور فیلم “درباره الی” در جشنواره استقبال کرده و می ‌کنیم، طبیعی است که نظر صریح و صوابدید مقامات عالی کشور را با اشتیاق اعمال خواهیم کرد که اگر ملاحظه‌ ای هم در مورد حضور این فیلم در جشنواره‌های داخلی و خارجی وجود داشته است، مربوط به سطوح تصمیم ‌گیری فراتر از مدیران سینمایی کشور بوده است.”

فیلم سرانجام شب 19 بهمن ماه در سانس عجیب 11:30 سینما مطبوعات اکران شد. روز 22 بهمن ماه در حالی که فرهادی به همراه دست اندر کاران این فیلم در خارج از کشور برای حضور در پنجاه و نهمین فستیوال برلینآله حضور داشتند، اعلام شد که این فیلم در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر، کاندیدای 10 سیمرغ بلورین شده است. فیلم توانست از جشنواره بیست و هفتم سه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین صدابرادری و فیلم برگزیده تماشاگران را دریافت کند. چهار روز پس از اعلام موفقیت فیلم در جشنواره فیلم فجر، اعلام شد که “درباره الی” توانسته است خرس نقره ای بهترین کارگردانی فستیوال برلینآله آلمان را از آن خود کند.

به گفته منتقدان، “درباره الی” فیلمی صمیمی درباره دغدغه‌ های قشر متوسط و اغلب جوان ایران است و اصغر فرهادی در این فیلم توانسته است بازی ‌های خوب و قدرتمندی از بازیگران، حتی بازیگران خردسال به تصویر بکشد. فرهادی پس از بردن این جایزه در مصاحبه ای مطبوعاتی گفت که من برای ساختن این فیلم کاملا آزاد بودم و آنچه را که مورد نظرم بوده تصویر کرده ام و اساسا حکومت ایران ‏نقشی در ساختن این فیلم نداشته است.‏ اما نکته جالب آن بود که گلشیفته فراهانی همان بازیگری که قرار بود بخاطر او فیلم زیر قیچی سانسور تکه تکه شود، در فستیوال برلینآله با حجابی کامل حضور یافته بود. فیلم درباره خانم جوانی به نام “الی” مربی مهدکودک است که برای سفری 3 روزه با جمعی از دوستان راهی شمال می ‌شود. الی، با نقش‌آفرینی ترانه علیدوستی، در واقع مهمان ‌دوست خود، سپیده با بازی گلشیفته فراهانی است. او در ماجرای فیلم کنار ساحل صخره ‌ای دریا ناپدید می‌شود و ادامه فیلم حول محور یافتن او می چرخد.

سوابق تحصیلی

لیسانس: 1374، تئاتر/دانشکده هنرهای زیبا
فوق لیسانس: 1377 کارگردانی/ دانشگاه تربیت مدرس

سوابق در صدا و سیما

نویسندگی در رادیو سراسری، نوشتن قسمتهایی از مجموعه “روزگار جوانی” و “پزشکان” و کارگردانی سریال های “چشم به راه” و “داستان یک شهر” از سال های 77 تا 80

کارگردانی

رقص در غبار 1381
شهر زیبا 1382
چهارشنبه سوری 1384
درباره الی 1387

نویسندگی

ارتفاع پست 1380
رقص در غبار 1381
شهر زیبا 1382
چهارشنبه سوری 1384
کنعان 1386
دایره زنگی 1386
درباره الی 1387

جوایز مهم

برنده خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی در پنجاه و نهمین جشنواره فیلم برلین برای فیلم درباره الی/1387
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم درباره الی
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم چهارشنبه‌ سوری/1384
برنده جایزه ویژه هیات داوران بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر سال 1381 برای رقص در غبار