توبه‌ موسوی و کروبی هم پذیرفته نیست

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» یک نماینده مجلس به نقل از خامنه‌ای:

هم‌زمان با انتشار اخبار مختلف در هفته‌های گذشته پیرامون نامناسب بودن وضعیت جسمانی مهدی کروبی و میرحسین موسوی و همچنین سخنان برخی شخصیت‌های سیاسی در مورد توبه‌ آن‌ها٬ یک نماینده‌ مجلس گفته که آیت‌الله خامنه‌ای معتقد است توبه موسوی و کروبی هم پذیرفته نیست.

جواد کریمی قدوسی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگویی با سایت نسیم٬ با اشاره به فعالیت‌های برخی از نیروهای “اصلاح طلب و اصحاب فتنه” و انتقاد از انتشار گمانه‌زنی پیرامون حضور آن‌ها در کابینه روحانی٬ در این‌باره گفته است: “مقام معظم رهبری در جلسه ای فرمودند که اگر این افراد توبه هم کنند توبه آنها پذیرفته نیست “. وی همچنین ادامه داده است: “اصلاحات مصداق بارز افراط است و کسانی که فتنه ۸۸ را راه انداختند یک ربعشان همین اصلاح طلبان بودند کسانی که گفتند به خیابان‌ها بریزید و نامه سرگشاده را صادر کردند مصداق افراط هستند و آن افرادی که سکوت کردند نیز مصداق تفریط هستند”.

پیش از این برخی از اصول‌گرایان گفته بودند که حصر مهدی کروبی٬ میرحسین موسوی و زهرا رهنورد - از ۲۵ بهمن سال ۸۹ و پس از دعوت به برگزاری راهپیمایی در حمایت از اعتراض‌های مردم مصر و تونس - به دستور رهبر جمهوری‌اسلامی صورت گرفته است.

این سخنان کریمی قدوسی ٬‌چند روز پس از آن بیان شده که حبیب‌الله عسگراولادی٬‌ از اعضای حزب موتلفه٬ پیرامون وضعیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی٬‌ گفته است: “از موسوی و کروبی درخواست دارم در ماه رمضان که ماه توبه است، نسبت به امام، رهبری و نظام شرایطی را ایجاد کنند که در شب‌های قدر آرامشی را که در دولت جدید پدید آمده، به جانب کمال ببریم و عید فطر امسال رنگ دینی، مذهبی، ملی و کشوری شود”.

چند روز پیش نیز احمد منتظری، فرزند آیت‌الله حسین‌علی منتظری، در نامه به رهبر جمهوری اسلامی از وی خواسته بود تا “تصمیم تاریخی” بگیرد و در ماه رمضان، نه تنها دستور آزادی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد و دیگر زندانیان سیاسی را بدهد٬ بلکه ترتیبی دهد تا آن ها در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری حاضر شوند.

هفته گذشته رسول منتجب‌نیا٬ قائم‌مقام حزب اعتمادملی٬ در گفت‌وگویی با سایت تهران‌پرس٬ گفته بود: “به زودی تکلیف دبیرکل حزب اعتماد ملی(کروبی) مشخص خواهد شد و این حزب با اعضای شورای مرکزی خود آغاز به کار خواهد کرد. اقداماتی در راستای آزادی وی در حال صورت گرفتن است که قطعا به نتیجه خواهد رسید، پس از مشخص شدن نتیجه آن حزب اعتماد ملی به صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد”.

اما محمدتقی کروبی٬ فرزند مهدی کروبی٬ این مساله را تکذیب کرده و در گفت‌‌وگو با سحام‌نیوز گفته بود: “خبری مبنی بر پایان دوران حبس و رفتارهای غیرقانونی حکومت نداریم… تاکنون هیچ چیز تغییر نکرده. مثلا برادرم، حسین آقا کماکان از ملاقات محروم هستند یا ملاقات سایر فرزندان مطابق گذشته اعمال می گردد. آقای کروبی همچنان در ساختمان امن وزارت اطلاعات حبس و زندانی است”.

وی همچنین اشاره کرده بود که مهدی کروبی اخیرا دوبار به بیمارستان رفته و بستری شده است٬ زیرا: “در هفته گذشته ایشان را دوبار برای درد کمر و انجام پاره ایی از آزمایشات به بیمارستان وزارت اطلاعات بردند و ساعت ها ایشان در بیمارستان بودند. فقط می دانیم غلطت خون ایشان به شدت بالاست و این غلظت بی سابقه بوده و در شرایط سنی ایشان مضر و نگران کننده است”.

با این حال احمد جنتی٬ ‌دبیر شورای نگهبان٬ در خطبه‌های نماز جمعه گذشته گفته است: “کسانی که در انتخابات 88 ادعای تقلب کردند، باید خجالت بکشند روی مردم را نگاه کنند، باید خجالت بکشند آن همه آراء مردم را به کام مردم تلخ کردند، تهمت تقلب زدند و مدعی شدند نظام تقلب کرده آنها به فرد تهمت نزدند به نظام و مسئولین تهمت زده اند خیلی با آنها مسامحه شده است.یک دلیل اینکه آنها می‌گفتند در انتخابات تقلب شده این بود که در برخی صندوق‌ها بیش از صددرصد آرا در صندوق ریخته شده بود. در این دوره هم این اتفاق افتاد ولی صدای کسی درنیامد. خدا به دادشان برسد بسیار بد کردند با مردم”.