در بازار نفت مشکلی ایجاد نخواهد شد

نویسنده

» گزارش اکو از تحریم نفت ایران

روز جمعه ماریا فاندر هوفن، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی، اظهار داشت که تنش های دیپلماتیک مربوط به برنامه اتمی ایران احتمالاً بر تأمین نفت بازار جهانی تأثیری نخواهد گذاشت.

او همچنین افزود که درحال حاضر نیازی به استفاده از ذخایر استراتژیک نیست.

درهمین رابطه، اریک بسون، وزیر انرژی فرانسه، توضیحات شفاف تری ارائه داد. فرانسه و دیگر کشورهای صنعتی می توانند با مراجعه به ذخایر نفتی استراتژیک خود از افزایش قیمت نفت خام جلوگیری کنند.

او در بیانیه ای اظهار داشت: “فرانسه به همراه دیگر شرکای خود تمامی گزینه های ممکن را بررسی خواهد کرد. آزاد کردن بخشی از ذخایر استراتژیک کشورهای صنعتی برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت یکی از این گزینه هاست.”

او اطلاعاتی را که اخیراً توسط مطبوعات درخصوص آزاد نکردن ذخایر فرانسه منتشر شده بود تکذیب کرد. این درحالی است که قیمت نفت طی دو سال و نیم اخیر به بالاترین حد خود رسیده.

آژانس بین المللی انرژی که هماهنگ کننده ذخایر استراتژیک ۲۸ کشور عضو خود، ازجمله فرانسه است، از نزدیک وضعیت بازارها را دنبال می کند. به گفته وزیر انرژی فرانسه، آژانس هر لحظه آماده است تا براساس شرایط توسعه، واکنش لازم نشان دهد. او خاطرنشان کرد که هنوز برنامه خاصی در این زمینه مشخص نشده است.

آژانس بین المللی انرژی در ژوئن سال گذشته اعلام کرده بود که ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک به بازار تزریق شده. این اقدام استثنایی برای آرام کردن تنش ها در بازار نفت بود که به دنبال بحران لیبی حادث شد.

ازطرف دیگر، آقای بسون از اظهارات علی النعیمی، وزیر نفت عربستان، قدردانی کرد. وزیر نفت عربستان اخیراً بار دیگر تأکید کرد که کشورش بر تعهد خود دایر بر افزایش تولید برای جبران نفت در بازار پایبند است.

قیمت نفت روز پنج شنبه در نیویورک کاهش یافت. به گفته برخی تحلیلگران، یک اقدام اصلاحی برای تعدیل قیمت نفت که در چین و اروپا افزایش یافته بود انجام شده است.

منبع: اکو، ۲۳ مارس