جنگ لفظی ادامه دارد

نویسنده
حسین محمدی

» حمله به دشمن در همان سطح که آن ها حمله کنند

در حالی که جنگ لفظی میان مقامات جمهوری‌اسلامی و سران غرب بالا گرفته است٬ در نخستین روزهای سال جدید٬ مسوولان جمهوری‌اسلامی گفتند که آماده‌اند در مقابل تهدیدات غرب واکنش نشان دهند.

سیدعلی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری‌اسلامی٬ در نخستین روز سال جدید در مشهد٬ با اشاره به تهدیداتی که علیه جمهوری‌اسلامی وجود دارد٬ گفت که “ما در‌‌ همان سطحی که دشمن حمله کند به آن‌ها حمله خواهیم کرد”. وی همچنین با اشاره به این‌که جمهوری‌اسلامی به دنبال تولید بمب اتمی نیست٬ اضافه کرد که جمهوری‌اسلامی مثل “شیر” در مقابل دشمنان خواهد ایستاد و “پیروز” خواهد شد.

بعد از سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی درباره “حمله به دشمن در همان سطحی که آن‌ها حمله کنند”٬ خبرگزاری فارس٬ نزدیک به سپاه پاسداران٬ با انتشار تحلیلی نوشت: “جمهوری اسلامی به تهدیدات غرب پاسخ عملی خواهد داد که پیچیدگی و شدت ضرب این حملات از ضربات ناشیانه به سفارت اسرائیل در هند و تایلند بیشتر است”.

این خبرگزاری اضافه کرده است که “ایران در حال تحمل یک جنگ تمام عیار مخفی علیه برنامه هسته‌ای خود است و سکوت جمهوری اسلامی در این زمینه همیشگی نیست”.

در همین حال محمدحسین صفارهرندی٬ مشاور فرمانده سپاه پاسداران نیز در این زمینه گفته است: “مقامات آمریکایی می‌دانند اگر به صورت نقطه‌ای برخی از مراکز حیاتی ما را مورد حمله قرار دهند ما از اقدام متقابل صرف نظر نخواهیم کرد که در این صورت خسارت وارده به دولت آمریکا به مراتب بیشتر از خسارتی خواهد بود که نصیب ما می‌شود”.

مقامات غرب جمهوری‌اسلامی را متهم می‌کنند که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است٬ اتهامی که از سوی مقامات جمهوری‌اسلامی رد شده است. با این حال کشورهای غربی٬ تحریم‌هایی علیه جمهوری‌اسلامی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای اعمال کرده‌اند. مقامات جمهوری‌اسلامی پیش از این بارها اعلام کرده بودند که این تحریم‌ها اثری روی اقتصاد کشور ندارد٬ اما اکنون آن‌ها سخنانی دیگر در این زمینه بر زبان می‌آوردند.

عبدالله حاجی صادقی٬ جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه٬ گفته است که کشور “در نیمه دوم سال ۱۳۹۰ با بسیاری از مشکلات مواجه شد که موجب تورم و نگرانی فکری و خاطر مردم شد”.

وی اضافه کرد: “تحریم اقتصادی بر مردم فشار آورده و جمهوری اسلامی فراز و نشیب‌هایی در مسائل اقتصادی داشته است”.

در همین حال غلامرضا جلالی٬ رئیس سازمان پدافند غیرعامل اعلام کرده است که جمهوری‌اسلامی به منظور مقابله با تهدیدات اقتصادی٬ “قرارگاه دفاع اقتصادی راه‌اندازی خواهد کرد.

وی گفت: “تهدیدات اقتصادی، طیف وسیعی از تهدیدات را شامل می‌شود. برطرف نشدن مشکلات اقتصادی کشور و کم توجهی و تعلل مسئولین مربوطه در تصمیم‌گیری‌های به موقع، موجب خسارات فراوانی برای کشور و مردم شده است”.

در همین حال یحیی آل‌اسحاق٬ رئیس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: “روسای جمهور اسرائیل و آمریکا جنگ در حوزه اقتصادی را برای مبارزه با ایران آغاز کرده‌اند”.

پیش از این  محمود بهمنی٬ رئیس کل بانک مرکزی گفته بود: “باید جامعه را به نحوی اداره کنیم که بتوانیم دو سال خود را حفظ کنیم٬ گویا در شعب ابی‌طالب گرفتار شده‌ایم”.