پاکسازی پارچین هنوز ادامه دارد

نویسنده

» تازه ترین اطلاعات رسیده به آژانس

پراشانت رائو

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سازمان ملل افشا کرد که هنوز پاکسازی احتمالی در یک پایگاه نظامی ایران، که سازمان ملل مظنون است تحقیقاتی در مورد سلاح هسته‌ای در آن صورت می‌گیرد، ادامه دارد.

با این وجود یوکیو آمانو رئیس این آژانس در سفر خود به بغداد نسبت به مذاکرات ماه آینده با ایران ابراز امیدواری کرد. قرار است روز جمعه تازه‌ترین گزارش آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر شود.

آمانو در پاسخ به این سئوال که آیا ایران هنوز مشغول پاکسازی این تاسیسات نزدیک تهران است یا خیر گفت: “بله، فعالیت‌های پارچین ادامه دارد، اما من در موقعیتی نیستم که امروز در مورد جزئیات آن صحبت کنم.”

کشورهای غربی ایران را متهم به از بین بردن شواهد فعالیت‌های مرتبط با سلاح هسته‌ای کرده‌اند.

آژانس از ایران اجازه دسترسی به پارچین را می خواهد که در سال ۲۰۰۵ دوبار از آن دیدن کرده است.

از تابستان برخی از ساختمان‌های این مکان با برزنت پوشانده شده بودند تا ماهواره‌های غربی آن‌ها را رصد نکنند.

آمانو همچنین گفته است که ایران برای همکاری با آژانس دلایل خوبی دارد. آمانو در کنفرانس خبری مشترک با هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق گفت: “من کاملا مطمئن هستم که… آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در حل این مسئله از راه دیپلماتیک نقش اساسی دارد.”

“این به نفع ایران، و جامعه بین‌المللی است و به همین خاطر است که من معتقد هستم دلایل خوبی برای همکاری ایران با ما وجود دارد. با این حال وضعیت خیلی سخت و نگران‌کننده است. من نمی‌خواهم گمانه‌زنی کنم.”

آژانس روز جمعه گفت، پس از چهار ماه وقفه، که تا حدی به علت کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیش آمد، مذاکرات با ایران را از ۱۳ دسامبر از سر می‌گیرد.

آژانس از ایران می‌خواهد در مورد شواهد “موثقی” برای توضیحاتی در رابطه با اینکه این کشور تا سال ۲۰۰۳، و احتمالا از آن زمان به بعد، تحقیقاتی در مورد گسترش سلاح هسته‌ای انجام داده است، ارائه دهد. ایران این مسئله را انکار می‌کند و می‌گوید شواهد آژانس بر پایه جعلیات است.

آخرین مذاکرات سطح بالا بین ایران و گروه ۱+۵ در ماه ژوئن در مسکو برگزار شد.

شورای امنیت سازمان ملل چهار دور از تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است که به همراه تحریم های یک جانبه غرب در بخش نفت و بانکداری، مشکلات بزرگی برای اقتصاد این کشور ایجاد کرده است.

اسرائیل که تنها کشور دارای سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است، گزینه نظامی علیه ایران را به منظور جلوگیری از دستیابی بزرگترین دشمنش به سلاح هسته‌ای منتفی ندانسته است.

تحلیلگران و دیپلمات‌ها پس از انتخاب دوباره اوباما به خبرگزاری فرانسه گفتند که دور جدید مذاکرات کشورهای ۱+۵ احتمالا تا قبل از پایان سال یا اوایل سال ۲۰۱۳ انجام می‌گیرد.

وزیر دفاع ایران بیانات پنتاگون را تایید کرد و گفت، دو جت‌ جنگنده ایرانی به سمت هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی شلیک کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری فرانسه – ۱۲ نوامبر