پرونده یک قتل روی میز مسئولان قضایی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» تایید آثار کبودی روی بدن ستار بهشتی

ساعاتی پس از آنکه علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادعا کرد آثار ضرب و شتم بر بدن وبلاگ نویسی که در زندان جان باخته، وجود نداشته، سخنگوی قوه قضائیه از وجود 5 نقطه کبودی بر بدن ستار بهشتی سخن گفت. همزمان خانواده ستار بهشتی اعلام کردند در صورت داشتن تامین جانی از مسببین قتل فرزندشان شکایت خواهند کرد.

روز یکشنبه و نطق پیش از دستور احمد توکلی از تریبون مجلس شورای اسلامی، پس از 5 روز سکوت حاکمیت را درقبال کشته شدن ستار بهشتی، وبلاگ نویس زندانی شکست؛ هرچند توکلی و بخشایشی، دیگر نماینده مجلس، بیشتر از این جنبه خواهان پی گیری موضوع بودند که “رسانه های خارجی” موضع گیری و “دولت های خارجی” غوغا به پا کرده اند. بعد از این بود که روز گذشته شبکه ایران اعلام کرد سه تن از بازجویان ستار بهشتی بازداشت و تحویل دادسرای نظامی شده اند. از سوی دیگرمسئولان قضایی و همچنین رئیس پلیس تهران با موضع گیری های خود به نوعی مرگ این زندانی سیاسی در زندان را پذیرفتند.

سردار ساجدی نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ دیروز ضمن تایید اینکه “متوفی با حکم مقام قضایی برای تکمیل تحقیقات مدتی در اختیار پلیس فتای تهران بزرگ بود” به سایت عصر ایران گفت که «قبل از بررسی تمام جوانب امر هر گونه اظهار نظر فاقد وجاهت قانونی است و این امر از سوی مقامات قضایی و سازمان های نظارتی با دقت در حال انجام است و فارغ از صحت سقم موضوع، نتایج تحقیقات با مجوز مقامات قضایی به آگاهی مردم خواهد رسید».

مسئولان پلیس فتا اما تاکنون سکوت اختیار کرده و هیچ گونه توضیحی درقبال شرایط نگهداری و بازجویی های ستار بهشتی و علت و چگونگی مرگ او ارائه نداده اند.

ستار بهشتی، وبلاگ نویس ۳۵ ساله به گفته خانواده‌اش، سه شنبه، ۹ آبان ماه در منزل مسکونی‌اش در رباط کریم بازداشت و۱۶ آبان ماه خبر مرگ او در زندان منتشر شد.در آن روز خانواده اش در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند پلیس فتا از آنها خواسته برای فرزندشان قبر بخرند.

براساس اعلام رسانه ها پیکر این وبلاگ نویس در قبرستان رباط کریم به خاک سپرده شده، خانواده وی تحت تدابیر امنیتی مجبور به ترک خانه مسکونی خود و از هرگونه مصاحبه و اطلاع رسانی منع شده اند. براساس گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر،خانواده آقای بهشتی نگران آن هستند که پیگیری پرونده قتل او تبعات جانی برای دیگر اعضای خانواده داشته باشد.

در همین زمینه یک منبع نزدیک به خانواده آقای بهشتی گفته است که “ما اگر بدانیم از سوی نهادی حمایت می شویم و تامین جانی داریم و مثل ستار خانواده را نبرند و نزنند و اذیت آزار و شکنجه روحی وجسمی نکنند، در چنین شرایطی، از مسبین این واقعه شکایت می کنیم”.

 

شکنجه

دیروز غلامحسین محسنی اژه ای در اولین موضع گیری رسمی به عنوان سخنگوی قوه قضائیه، وجود آثار کبودی در ۵ قسمت از بدن ستار بهشتی را تایید کرد. او گفت که پزشکی قانونی نظریه مفصلی داده که در آن اعلام شده است پنج جای بدن این فرد از جمله ساق پا، دست، پشت کتف و یکی از ران هایش دارای علامت کبودی است ولی آثار خاص دیگری و شکستگی ندارد.

دادستان کل کشور از مشاهده نشدن مورد خاصی در آزمایش سم شناسی و همچنین مشاهده نشدن خون مردگی در سر و صورت ستار بهشتی هم سخن گفته.

ساعاتی پیش از سخنان اژه ای، بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که مسئول پی گیری و بررسی مساله مرگ ستار بهشتی است گفته بود براساس اطلاعات اولیه، آثار ضرب و شتم بر بدن ستار بهشتی وجود نداشته است.

محسنی ثانی، رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم که پی گیری مساله مرگ ستار بهشتی بر عهده این کمیته است پس از تشکیل جلسه این کمیسیون که با حضور اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دادستان تهران، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ و مدیرکل زندان‌های تهران برگزار شده مدعی شد که تاکنون “هیچ‌گونه استناد” ثابت کننده “قصور و تقصیر” ماموران زندان در مرگ آقای بهشتی وجود ندارد و احتمال اینکه ستار بهشتی به مرگ طبیعی مرده باشد وجود دارد.

پیش‌تر بیش از ۴۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در بیانیه ای اعلام کرده بودند در ساعاتی که ستار بهشتی به این بند منتقل شده بود آثار شکنجه و ضرب و شتم را بر بدن او دیده اند.

آنها توضیح داده بودند: “زمانی که ستار به بند ۳۵۰ آورده شد آثار شکنجه در تمام قسمت های مختلف بدنش مشهود بود و وی در شرایط کاملا دردناک و مجروحی قرار داشت. صورت وی زخمی، سر او متورم، مچ دست های او کبود شده بود و آثار آویزان شدنش از سقف روی مچ های او به چشم می خورد. در بخش هایی از بدن وی از جمله دور گردن، شکم و کمر وی آثار ضربه و کبودی دیده می شد. ستار در حالی که به دلیل ناراحتی دست به سختی قادر به نوشتن بود طی شکایتی به مسوول بند ۳۵۰ در چند سطر وضعیت خود و برخوردهای پلیس امنیت با خود را نوشت و خواهان پیگیری آن شد”.

بر اساس شهادت این زندانیان سیاسی “با توجه به غیر عادی بودن شرایط جسمی وی دوبار به بهداری زندان اوین اعزام شد و پزشک بهداری نیز وضعیت وی را مشاهده کرد. روز ۱۱ آبان ۹۱ ستار را که از فعالان جوان و ثابت قدم جنبش سبز بود مجددا از بند ۳۵۰ به پلیس امنیت منتقل کردند. او هنگام رفتن بسیار نگران بود و به افراد بند گفت اینها قصد کشتن مرا دارند. ۴ روز پس از انتقال وی نیز خبر مرگش به خانواده اش داده شد”.

ستار بهشتی براساس سندی که وب سایت کلمه منتشر کرده در ساعاتی که در بند ۳۵۰ زندان اوین حضور داشت از بازجوی خود به دلیل انواع تهدیدها و ضرب و شتم و شکنجه شکایت کرده و عواقب هر اتفاقی برای خود را متوجه پلیس فتا دانسته بود.

شکایت نامه ای که از سوی سخنگوی قوه قضائیه هم موردتایید قرار گرفته؛ هرچند محسنی اژه ای گفته است که ابهاماتی در متن نامه وجود دارد و مسئول بند ۳۵۰ زندان اوین، اصلا از موضوع چنین نامه‌ای خبرنداشته و مشخص نیست که این نامه چگونه منتشر شده.

او زمان مرگ ستار بهشتی را روز سیزدهم آبان ماه اعلام و به نقل از پلیس گفته است که “صبح به او صبحانه دادیم، اما ظهر هنگامی که قصد دادن ناهار این متهم را داشتیم متوجه فوتش شدیم. بلافاصله موضوع به سیستم قضایی اعلام و پرونده جدیدی برای فوتش در دادسرای امور جنایی تشکیل می شود”.

دادستان کل کشور همچنین گفته است “در مدتی که این فرد [ستار بهشتی] در زندان اوین حضور داشته است اظهار می کرد که خسته و کوفته بوده و قلبش نیز سنگین است که بلافاصله دکتر او را معاینه کرده و مشکل خاصی از ناحیه قلب نمی بیند اما به وی برای اطمینان قرص قلب نیز داده می شود این در حالی است که نظر پزشک این است که بهتر است این فرد توسط یک روانپزشک نیز معاینه شود”.

هنوز مشخص نیست مسئولان امنیتی و قضایی در قبال سرنوشت و چگونگی جان باختن ستار بهشتی تا کجا پیش خواهند رفت و درنهایت این قضیه چه سرانجامی خواهد یافت اما ستار بهشتی اولین زندانی سیاسی نیست که طی سالهای گذشته در زندان جان باخته. پیش از او زهرا کاظمی، هدی صابر، امیدرضا میرصیافی، محسن دگمه چی، اکبر محمدی، محسن روح لاامینی، امیر جوادی فر، محمد کامرانی و زندانیان سیاسی دیگری در زندان جان باخته اند و دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی یا سکوت اختیار کرده یا علت مرگ این زندانیان سیاسی را مرگ طبیعی یا سکته قلبی دانسته است.