هشدار آیت الله دستغیب به لباس شخصی ها

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» در پی اقدامات خرابکارانه در شیراز

ماموران امنیتی و لباس شخصی های شیراز روز جمعه باردیگردر صدد حمله به مسجد قبا و دفتر آیت الله دستغیب، از مراجع حامی جنبش سبز، برآمدندکه با حضور هواداران و شاگردان وی، تحرکات آنها ناکام ماند. این تحرکات که از مدت ها پیش و به دنبال انتشار نامه آیت الله دست غیب به مجلس خبرگان در مورد حوادث پس از انتخابات، آغاز شده است، این بار هشدار صریح وی به آمران و عاملان چنین اقداماتی را در پی داشت.

طی چهارده ماه پس از انتخابات پرمساله ریاست جمهوری سال گذشته، نیروهای امنیتی و لباس شخصی روز جمعه برای چندمین بار علیه آیت الله علی محمد دست غیب در مسجد قبای شیراز دست به اقداماتی خرابکارانه زدند. بنا به گزارش های خبری، عده ای لباس شخصی در حرکتی سازماندهی شده، به هنگام حضور این مرجع تقلید و هواداران وی در مسجد قبا، قصد داشتند با برهم زدن مراسم عبادت و نیایش حاضرین، برای آیت الله دستغیب ایجاد مزاحمت بکنند که این بار باحضور شمار کثیری از شاگردان و همراهان اجازه خودنمایی در داخل مسجد نیافتند.

خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که لباس شخصی ها تنها کاری که توانستند انجام دهند تجمع و نهایتا پاشیدن رنگ به تابلو دفتر این عضو مجلس خبرگان بود.

به دنبال این حادثه، آیت الله دستغیب روز شنبه طی بیاناتی به آمرین و عاملین تحرکات خرابکارانه روز جمعه علیه مسجد قبا صریح تر از دفعات گذشته هشدار داده و خطاب به مسئولین نهادهای امنیتی و اطلاعاتی گفته است: “به آقایانی که به نظر خودشان می خواهند با حمله مجدد به مسجد وضع را اصلاح کنند ولی درصدد فساد هستند سفارش می کنم که مبادا در آن جلسات مخفیانه ای که دارید در صدد حمله به مسجد باشید و بخواهید دوباره آن وضع را تکرار کنید که این به صلاحشان نمی باشد و امتحان خوبی در آن قضایا از جانب شما داده نشد. البته دوستان ما بحمدالله با صبر واستقامتشان امتحان خوبی دادند و خدا را شکر که فتنه ای پیش نیامد و بنده از آنها متشکر هستم. هدف بنده و دوستانمان از جمع شدن در این مسجد، شنیدن قرآن وروایات و عمل کردن به آنهاست و الحمدلله از برکت امام زمان [ع] واقعا ایمانشان خوب است و بنایی هم بر براندازی ندارند. آنها می خواهند عدالت برپا و به قانون اساسی عمل شود واین خواست ما و همه دوستانمان است.”

آیت الله دستغیب که سال هاست مسجد قبا، یکی از بزرگترین مساجد شیراز زیر نظر وی اداره می شود در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به اینکه “در دوران شاه هم در مسجد به تفسیر قرآن برای مردم می پرداخته” خاطر نشان کرده: “هدف اینجانب از گفتن تفسیر قرآن این است که آن مطالبی را که به نظرم می رسد از قرآن و سنت برای مردم بیان کنم و اگر در جامعه خلاف شرعی صورت می گیرد متذکر شوم و قصدی بجز خیر خواهی و نصیحت نداشته ام و این تذکرات مختص به جمهوری اسلامی نبوده بلکه در زمان شاه هم بر حسب وظیفه خود امر به معروف و نهی از منکر می کردم.”

تحرکات خرابکانه اخیر در شیراز علیه این عضو منتقد مجلس خبرگان تنها از سوی نیروهای لباس شخصی نبود، در تهران نیز روزنامه کیهان تحت نظر آیت الله خامنه ای و چند سایت دیگری همزمان با انتشار مطالبی غیرواقعی و خلاف عرف روحانیت، علیه آیت الله دستغیب هتک حرمت کردند.

کیهان در خبر ویژه خود تحت عنوان “اعتراض مردم شیراز به روحانی نمای آلت دست منافقین” نوشت: “اظهارات اهانت آمیز و توهم آلود یک روحانی آلت دست فتنه گران در شیراز باعث اعتراض و اعلام انزجار مردم مومن این شهر شد. مردم روزه دار شیراز پس از اقامه نماز جمعه، ضمن برگزاری تجمع در مقابل مسجد قبا، نسبت به هتاکی های مکرر علی محمد دستغیب اعلام انزجار کردند. به گزارش “البرز”، معترضان ضمن سردادن شعارهایی، مراتب اعتراض خود را به این سخنان که در رادیو فردا متعلق به سازمان جاسوسی آمریکا نیز پخش شد، اعلام کردند. حجت الاسلام والمسلمین احمدی یکی از ائمه جماعات شیراز ضمن سخنانی نسبت به اظهارات انجام گرفته اعتراض کرده و گفت: واقعا شما با این حرف ها به دنبال چه چیزی هستید؟ آیا اگر جایگاه امام جمعه ای را به کسی ندادند باید هرچه خواست به زبان براند؟ چرا سخنان شما را رادیو فردا پخش می کند؟ چرا آب در آسیاب دشمن می ریزید؟یادآور می شود اظهارات این روحانی آلت دست منافقین و فتنه گران همواره مورد توجه رسانه های اصلی ضد انقلاب در آمریکا و اسرائیل و انگلیس قرار دارد. پیش از این اعضای مجلس خبرگان تصمیم دسته جمعی به اخراج نامبرده گرفته بودند اما با مناعت طبع رهبر انقلاب و مخالفت ایشان با این اقدام، برکناری نامبرده منتفی شد.”

آیت الله دستغیب یازدهم مردادماه گذشته در آخرین موضع گیری سیاسی خود، بار دیگر با انتقاد از رفتار حاکمیت نسبت به منتقدان و مخالفان، بازداشت فعالان سیاسی پس از انتخابات سال گذشته را “غیر شرعی” خوانده و بازداشت شدگان را افرادی “مومن” خوانده بود. وی اولین و از معدود اعضای مجلس خبرگان است که طی سال های اخیر با مواضع صریح سیاسی خود در کنار منتقدان دولت ایستاده است. وی پس از انتخابات سال گذشته و حمایت از میرحسین موسوی و جنبش سبز، با برخوردهای کلامی و فیزیکی هواداران دولت مستقر و نیروهای نظامی و امنیتی مواجه بوده است.

اوج استقبال از مواضع و دیدگاه های سیاسی این مرجع تقلید استان فارس، هنگام انتشار نامه وی خطاب به دیگر اعضای مجلس خبرگان در مردادماه سال گذشته بود؛ نامه ای که در آن خواستار تشکیل جلسه فوری این مجلس برای رسیدگی به حوادث خونین بعد ازانتخابات شد. وی در همین نامه تلویحا ولایت فقیه را زیر سئوال برده و خواستار بازگشت حاکمیت به قانون اساسی شده بود.

این نامه که با استقبال گسترده احزاب و گروه های سیاسی و همراهان جنبش سبز روبرو شد، خشم حامیان دولت مستقر، از محمد یزدی نایب رئیس مجلس خبرگان گرفته تا نویسندگان روزنامه کیهان و سایر نشریه های هوادار احمد نژاد، و همچنین از نیروهای امنیتی در تهران گرفته تا لباس شخصی های خودسر در شیراز را به دنبال داشت و آنان راعلیه وی بسیج کرد؛به طوری که در فاصله کوتاهی پس از انتشار این نامه، مسجدقبا، دفتر و بیت وی در شیراز مورد حمله قرار گرفت و در تهران نیز تریبون های مختلف هوادار دولت به وی تاختند. با این حال آیت الله دست غیب، نه تنها از مواضع اش عقب ننشست، بلکه بر حمایت خود از جنبش سبز و رهبران آن افزود.