جمع مستان

نویسنده

اخبار اهالی فرهنگ و هنر

انتشار چند کتاب…..

آیدین آغداشلو: انتشار مجموعهٔ مقالات و گفت‌وگو‌ها

مجموعهٔ مقالات و گفت‌وگوهای آیدین آغداشلو دربارهٔ سینما با عنوان “از دور و نزدیک” منتشر شد.

به گزارش ایسنا، کتاب “از دور و نزدیک” شامل ۴۵ مقاله و گفت‌وگوی آیدین آغداشلو دربارهٔ سینماست که آن‌ها را از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۹۰ نوشته و در نشریات مختلف به چاپ رسیده است.

به گفتهٔ ناهید طباطبایی ـ مدیر انتشارات دید ـ، این کتاب در ۵۰۰ صفحه و با قیمت ۲۹ هزار تومان به تازگی از سوی این انتشارات منتشر شده و روز جمعه، ۱۴ مهرماه، ساعت ۱۷ باحضور جمعی از سینماگران و خود آیدین آغداشلو در محل شهر کتاب مرکزی رونمایی می‌شود.

آیدین آغداشلو متولد آبان‌ماه سال ۱۳۱۹ در رشت، نقاش، طراح و پژوهشگر است.

 

یدالله رؤیایی: انتشار کتاب بعد از سه دهه

کتابی از یدالله رؤیایی پس از سه دهه منتشر شد.

به گزارش ایسنا، کتاب “هلاک عقل به وقت اندیشیدن” نوشتهٔ یدالله رویایی بعد از سه دهه به تازگی از سوی انتشارات نگاه تجدید چاپ شده است، این کتاب مجموعهٔ مقاله‌های این شاعر در سال‌های دههٔ ۴۰ و ۵۰ خورشیدی است، سال‌هایی که این شاعر در پی تبیین بوطیقای شعری‌اش و تئوریزه کردن شعر حجم بود.

کتاب “هلاک عقل به وقت اندیشیدن” رؤیایی در شمار آثار او در حوزه‌ی نقد و نظریهٔ شعر است که از این دست کتاب‌های او، “چهرهٔ پنهان حرف”، “از سکوی سرخ” و “عبارت از چیست؟” هستند.

یدالله رؤیایی متولد ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۱۱ در دامغان است. این شاعر پایه‌گذار جریان شعری حجم در فضای ادبیات معاصر است. “بر جاده‌های تهی”، “شعرهای دریایی”، “دلتنگی‌ها” و “من گذشته: امضا” از جمله‌ آثار این شاعرند.

 

 

 

احمد غلامی: دریافت مجوز برای مجموعه‌ داستان

احمد غلامی از صدور مجوز تازه‌ترین اثر داستانی‌اش خبر داد.

به گزارش ایسنا، غلامی می‌گوید، به تازگی کتاب “داستان‌های بادآورده” که توسط انتشارات نگاه منتشر خواهد شد، مجوز نشر گرفته است، این اثر مجموعهٔ داستان کوتاه است که سه داستان آن اثری به‌هم پیوسته است.

آخرین اثر منتشرشده از این داستان‌نویس، داستان بلند “جیرجیرک‌” است که از سوی نشر چشمه منتشر شد.

احمد غلامی، روزنامه‌نگار و داستان‌نویس و دبیر جایزه‌ی نویسندگان و منتقدان مطبوعات است. تاکنون کتاب‌های “عشیره”، “کسی در باد گریه می‌کند”،”همه زندگی”، “فعلاً اسم ندارد”، “کفش‌های شیطان را نپوش”، “تذکرة الانسان”، “تو می‌گی من اونو کشتم” و “آدم‌ها” از او منتشر شده است.

غلامی به خاطر کتاب “فعلا اسم ندارد” برگزیده دورهٔ سوم جایزهٔ هوشنگ گلشیری در سال ۱۳۸۱ شده است.

 

بهرام بیضایی: انتشار ادامهٔ “دیوان نمایش”

جلد سوم و چهارم “دیوان نمایش” بهرام بیضایی در دست انتشار قرار گرفت.

ناشر آثار بهرام بیضایی به ایسنا، گفت: در حال کار برای انتشار جلد سوم و چهارم “دیوان نمایش” بیضایی هستیم و این پروژه از کارهای در دست اقدام است. “دیوان نمایش” شامل مجموعهٔ نمایشنامه‌های بهرام بیضایی است که جلد اول و دوم آن به تازگی به چاپ سوم رسیده است.

شهلا لاهیجی افزود: این مجلد‌ها همهٔ نمایش‌نامه‌های منتشرشدهٔ بیضایی را در قبل از انقلاب دربرمی‌گرفت و مجلد‌های تازه نمایش‌نامه‌های نوشته‌شدهٔ او بعد از انقلاب را شامل می‌شود که از سوی انتشارات روشنگران و مطالعات زنان به چاپ می‌رسد.

او همچنین گفت: چاپ سوم کتاب تازه انتشاریافتهٔ “هزار افسان کجاست” بهرام بیضایی هم در دست اقدام است.

بهرام بیضایی زادهٔ پنجم دی‌ماه سال ۱۳۱۷ در تهران، کارگردان سینما و تئا‌تر، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و پژوهشگر است.

 

غلامرضا بروسان: انتشار آخرین مجموعهٔ شعر

آخرین مجموعهٔ شعر غلامرضا بروسان بعد از بازنشر مجموعهٔ شعر “مرثیه برای درختی که به پهلو افتاده است”، با مقدمهٔ شمس لنگرودی یا محمدباقر کلاهی اهری منتشر می‌شود.

حسین بروسان ـ برادر مرحوم غلامرضا بروسان ـ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بازنشر مجموعهٔ شعر “مرثیه برای درختی که به پهلو افتاده است”، گفت: چاپ دوم این کتاب در بازار تمام شده بود و آقای حسن‌زاده، مدیر نشر مروارید، تصمیم گرفت ابتدا این مجموعهٔ شعر به چاپ سوم برسد و بعد از آن، آخرین مجموعهٔ شعر برادرم را به چاپ برساند.

او افزود: مجموعهٔ شعر “در آب‌ها دری باز شد” که شامل شعرهای منتشرنشدهٔ غلامرضا بروسان است، شامل دو بخش می‌شود؛ در یک بخش با نام “پرستویی در سکوت فرورفته تا کمر” مرثیه‌های او برای پدرمان آمده است، بخش دوم هم که “گل‌هایی به شدت بی‌اسم” نام دارد، شعرهای آزاد او را دربر می‌گیرد.

بروسان اظهار کرد: در ابتدا قرار بود محمود دولت‌آبادی بر این مجموعهٔ شعر مقدمه بنویسد، اما ایشان گفتند نمی‌خواهند دربارهٔ شعر حرف بزنند و مطلبی را برای پشت جلد کتاب نوشتند که این‌گونه است: “با از دست رفتن غلامرضا بروسان، شاعری به راستی شاعر از جامعهٔ زبان و ادبیات فارسی از میان رفت. چه کنم که سهم ما هم دریغ آمد. محمود دولت‌آبادی، ۲۱ تیرماه ۱۳۹۱ تهران”. حالا قرار است شمس لنگرودی و یا محمدباقر کلاهی اهری مقدمه‌ای بر این کتاب بنویسند و در نشر مروارید منتشر شود.

این شاعر به همراه همسرش الهام اسلامی و دخترشان ـ لیلا ـ ۱۴ آذرماه سال ۱۳۹۰ بر اثر تصادف درگذشتند.