روحانی: با خودسرها برخورد می کنم

نویسنده
فیروزه متین

» قوه قضاییه در فکر تهدید "فتنه گران ۸۸"

یک هفته پس از حمله نیروهای لباس شخصی کفن پوش به خودروی حامل حسن روحانی در مسیر بازگشت از فرودگاه مهر آباد که محمد خاتمی رئیس جمهور دوران اصلاحا در ایران آن را “سازمان یافته” عنوان کرده بود، حسن روحانی در اقدامی کم سابقه در سطح روسای جمهور ایران از برخورد با این جریانات خبر داد.

همزمان با حسن روحانی، رسانه های داخلی نیز سلسله بحث هایی را مبنی بر لزوم خشکاندن ریشه این گروه که در دهه ۷۰ به “گروه فشار” شهرت داشتد و پیش از آن نام شان “حزب الله” بود و البته در سال های اخیر نام هایی چون “ساندیس خور”،”خودسر”، “۹ دی ای”، “لباس شخصی” و…را مردم به آنان نسبت داده اند، به راه انداخته اند.

در این میان، سخنان حسن روحانی درباره این گروه برای تمامی رسانه ها در حکم موضع گیری ای بی سابقه تلقی شده است. چرا که پیش از وی هیچ کدام از روسای دولت در ایران با این صراحت از “برخورد” با این گروه ها سخن نگفته بود.

سخنانی که با توجه به سوابق امنیتی حسن روحانی، و وجود چهره های متعدد امنیتی در حلقه نزدیکان وی، می تواند اینبار تهدیدی جدی برای حیات گروه های فشار باشد.

حسن روحانی دیروز در حاشیه نشست دولت گفته است: “در این که با گروه‌های خودسر مقابله می‌کنیم، هیچ تردیدی نیست، اما دولت دلش نمی‌خواهد در این زمینه شبهه‌ای داشته باشد. خواهش ما این است که بداخلاقی‌ها کنار گذاشته شود تا نیاز نباشد دولت‌،دستگاه قضایی و یا دستگاه اطلاعاتی برخورد بکند، چون وقتی دولت خودش از نقد و منتقدان استقبال می‌کند، نیازی به این رفتارها نیست و من همانطور که برای دوستداران خود دست تکان دادم و لبخند زدم برای منتقدان هم دست تکان دادم و لبخند زدم پس من در لبخند و دست تکان دادن عدالت را رعایت کردم چون آنها هم هموطن عزیز ما هستند پس اگر در شیوه اشتباهی کرده‌اند باید آنها را نصحیت کنیم. دولت قصد ندارد در سال اول کارش شکایتی مطرح کند، اما حتما تصمیم دارد با کمک دیگران تندرویی در کشور را به انزوا کشاند.  پیامبر ما معتقد بود اولین قدم در برابر آدم بداخلاق اخم کردن و تر‌شرویی‌ است و در گام بعد باید او را نصحیت کرد، اگر ملت ما در اولین قدم نسبت به تندروها رو ترش کند، بسیار تاثیرگذار خواهد بود و قدم بعدی نصحیت کردن و صحبت کردن است و اگر نیاز بود دستگاه‌های امنیت و قضایی وارد عمل شوند، اما من فکر می‌کنم فریاد انتخابات به خوبی گفته است مردم ما چه می‌خواهند پس از همه گروه‌های که هنوز شیوه‌های گذشته را کنار نگذاشته‌اند می خواهم پنبه را از گوششان در بیاورند و صدای مردم را بشنوند”.

محمد خاتمی اما با به کار بردن صفت “خودسر” برای این عوامل مخالف است و یک روز پش از موضع گیری روحانی درباره آنها گفته بود: “این جریانات تخریبی را سازماندهی شده است و نه خودسر. مطمئنم رهبری راضی به این کارها نیستند. آیا روش نشان دادن چهره خشن و بهانه دادن به دست آنها(غرب)که فشار را بیشتر کنند، تنگنا را زیادتر کنند، تشدید کنند و به اسلام هراسی و ایران هراسی دامن بزنند، درست است؟”

او افزوده بود: “اگر جلوی جریانات تخریبی گرفته نشود مثل زمان اصلاحات می‌شود که اوایل این طور بود و بالاخره منجر به ترور شد. این جریان خشونت گرای بی‌منطق نقد نمی‌کند، تخریب می کند، این جریان درموقعیتی که رییس جمهور رفته و از ملت و عزت آن دفاع می‌کند و مورد تایید رهبری است، به روش هایی که به شدت مورد نقد مقام معظم رهبری است به تخریب دولت دست زده‌اند، نمونه اش در قم بود، اینجا دوباره این مسائل تکرار می شود که قابل قبول نیست، فعلا کاری ندارم به اینکه نیت‌ها چیست؟ ممکن است خیر بوده باشد گرچه اینها را خودسر نمی‌دانم بلکه آنرا سازماندهی شده می‌دانم”.

یک نماینده مجلس به نام عبدالکریم حسین‌زاده نماینده هم دیروز در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس در اینباره گفت: “از قوه قضاییه می خواهیم تا با حرکاتی که منجر به توهین مقامات ارشد کشور می‌شود مقابله کند. حرکاتی که از توهین به نوه امام شروع شد و به رئیس مجلس کشیده شد و اخیرا نیز در زمان بازگشت رئیس جمهور این رویکرد غلط تکرار شد. در شرایطی که دولت پذیرای هر نقد و انتقادی است دلیلی نداریم که از ابزاری مانند مهر و کفش استفاده کنیم تا حرف خود را به کرسی بنشانیم. همانطور که روزنامه کیهان امروز با جرات تمام مطالب منتقدانه خود را می‌نویسد، راه را برای انتقاد باز است. لذا انتظار داریم که قوه قضاییه یک بار برای همیشه برخورد قاطعی را با گروه‌های خودسری که حرکات نادرستی نشان می‌دهند، داشته باشد”.

بر اس اس این گزارش، روزهای گذشته اخباری در خصوص نزدیکی عوامل لباس شخصی و کفن پوش با جبهه پایداری و سعید جلیلی و مصباح یزدی که این روزها در انزوا قرار گرفته منتشر شده است.

خشم محافظه کاران میانه رو از جمله علی لاریجانی نیز از این گروه ها کمتر از حسن روحانی نیست. چرا که همین عوامل سخنرانی او در سالگرد انقلاب ۵۷ در شهر قم را نیز بر هم زدند و البته گزارش مفصلی نیز از نقش نزدیکان مصباح و جلیلی در آن حادثه منتشر شد.

روز گذشته، سایت بهار نیوز هم در مطلبی در این زمینه نوشت: “پیشینه این گروه‌ها حکایت از آن دارد که هرچند از جنبه پایگاه مردمی بسیار ضعیف هستند ولی آن چنان پشتیبانانی در حاکمیت دارند که می‌توانند حتی مقاماتی مانند رئیس جمهور، رئیس مجلس، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خانواده و وابستگان امام خمینی، وزرا، دانشجویان، بانوان و دختران و… را مورد هتک حرمت آشکار قرار دهند و از عواقب قانونی آن به دور باشند. قرائت گزارش غائله قم توانست تا حدی اُمرای این قوم آشوبگر را از پس تیرگی‌ها بیرون کشد ولی فقدان اقدام عملی در مقابله با ایشان موجب شده که این گروهها روز به روز جری تر شوند.ارگانهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی نشان داده اند که هرگاه اراده ای قوی به جهت برخورد وجود داشته، توانسته اند حتی افراد بلند پایه با پیشینه مقام حکومتی را بازداشت و زندانی نمایند. نگاهی به وقایع بعد از انتخابات ۸۸ می‌تواند مؤید این نظر باشد. پس در صورت وجود اراده محکم، گرفتار ساختن توهین کنندگان به رئیس جمهوری کار چندان سختی نخواهد بود.در مجموع باید گفت که اگر حمایت دوستان ناآگاه در زمان اصلاحات نبود اکنون بساط افراط و خشونت خیابانی که جز وهن جمهوری اسلامی عایدی دیگری ندارد برچیده شده بود. اما این زمان هم می‌توان آب رفته را علیرغم هزینه های تلف شده دوباره به جوی برگرداند و ریشه این اعمال خلاف و دشمن شاد کن را برای همیشه خشکاند. اندکی جرأت و جسارت از سوی دولت و بازوهای اطلاعاتی آن در کنار هماهنگی با دیگر مراکز امنیتی می‌تواند اراده ای قوی را به وجود آورد که شر این گروهها و امرای آنان را برای همیشه از سر ملت این آب و خاک کوتاه کند”.

در مقابل اما، رئیس قوه قضاییه به جای اشاره به لزوم برخورد با این عوامل به “فتنه گران ۸۸” هشدار داده و مردم معترض به نتیجه انتخابات که هنوز نیز بخش قابل توجهی از جامعه را شامل می شوند، مورد تهدید قرار داده است.

به گزرش ایسنا، آملی لاریجانی در نشست مسئولان قضایی گفته است: “فتنه‌گران سال ۸۸ کودتاگران علیه آراء ملت بودند که قصد داشتند با بلوا و آشوب آراء مردم را تصاحب کنند و در زمان خنده‌های امثال اوباما علیه ملت ایران، همراه با آنان قهقهه سر می‌دادند. فتنه‌گران کسانی هستند که به دروغ دختری فراری را شهیدی از ناحیه نظام معرفی کردند و برای او مجلس عزا به راه انداختند و در مجلس وی شرکت هم کردند. فتنه‌گران بدانند که فضا برای فتنه‌گری مجدد مطلقاً باز نیست و با هر گونه فتنه گری به شدت برخورد خواهد شد”.