با شرایط کنونی در انتخابات شرکت نمی‌کنیم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» اصلاح‌طلبان:

انتخابات مجلس نهم، پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در خرداد 88، برای اصلاح‌طلبان از اهمیت زیادی برخوردار است، با این حال آنها در موضع گیری های مختلف اعلام کرده اند با ادامه شرایط کنونی در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

در یکی از آخرین موضع گیری ها پیرامون انتخابات آینده‌، محسن آرمین، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب، در مصاحبه با روزنامه اعتماد، درباره این انتخابات گفته است: “شروطی که آقای خاتمی مطرح کردند به هیچ‌وجه خواسته‌ها و مطالبات آقای خاتمی نیست. اساسا شرط هم نیست. در جایی دیدم که برخی سخنان آقای خاتمی را کف مطالبات اصلاح‌طلبان مطرح کرده‌اند. به نظر من چنین برداشتی صحیح نیست. آنچه آقای خاتمی مطرح کرده است شرایط و لوازم منطقی یک انتخابات سالم و منصفانه است. شرایط و لوازمی که بدون آنها مشکل بتوان آنچه را که برگزار می‌شود انتخابات نامید”.

وی همچنین ضمن رد هرگونه ائتلاف میان اصلاح‌طلبان با دسته‌ای از اصول‌گرایان که آن‌ها را «اصول‌گرایان منتقد» نامیده، افزوده است: “پایان دادن به فضای امنیتی نظامی، آزادی مطبوعات و احزاب منتقد، بی‌طرف بودن مرجع نظارت برانتخابات که آقای خاتمی مطرح کرده‌اند لازمه یک انتخابات واقعی است. از این رو مخالفت با این شرایط به معنای عدم اعتقاد و فقدان اراده لازم برای برگزاری یک انتخابات سالم و منصفانه است”.

 سخنان آرمین  در حالی بیان شده که محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، در کنفرانس خبری خود، ضمن دعوت از اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات، گفته است: “اصلاح​طلبان تحت عنوان اصلاح​طلبی منعی برای شرکت در انتخابات ندارند. مهم این است که آنان مبانی اصلاح طلبی را تعریف کنند… زمانی مقام معظم رهبری تعبیری داشتند که از دید معارف اسلامی اصلاح طلب غیر اصولگرا نداریم و اصلا اصولگرای غیر اصلاح​طلب نداریم. اگر یک نفر این طور اصلاح طلبی بود نه تنها ما با وی رقابت می​کنیم، بلکه دست اش را می بوسیم و حتی ممکن است در لیست خود جای دهیم… اصلاح​طلبان تکلیف و موضع​شان را با فتنه 88 و سران فتنه مشخص کنند. با این شرایط ما از ورودشان به انتخابات استقبال می​کنیم. رقبا فراتر از جریانات سیاسی هستند”.

از سوی دیگر محمدرضا تابش، سخنگوی رییس فراکسیون اقلیت مجلس نیز، درباره انتخابات، گفته است: “آزادی زندانیان سیاسی، اجرای کامل قانون اساسی و باز شدن فضای امنیتی شرایط برگزاری یک انتخابات آزاد است”. وی افزوده است که “اصلاح طلبان تنها با عنوان و هویت اصلاح طلبی در انتخابات حضور خواهند یافت”.

 اردشیر امیرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید نیز، در گفت‌وگویی، با اشاره به اینکه “شرکت در انتخابات وقتی امکان پذیر است که معیارهای انتخابات آزاد وجود داشته باشد” گفته: “اگر همچنان رهبران و فعالان سیاسی و مطبوعاتی در زندان ها باشند و احزاب و مطبوعات تعطیل باشند نشان دهنده آن است که تمایلی برای تبدیل وضعیت وجود ندارد”.

 به گفته وی، شرکت در انتخابات در چنین شرایطی یک “اشتباه استراتژیک” است.