گزارش ♦ سینمای جهان

نویسنده
شادی علیزاده

نهمین دوره جشنواره “موزائیک” که به جشنواره تمدن ها شهره است و فیلم هایی از کشورها و اقوام گوناگون با ویژگی های محلی را گرد می آورد، در لندن در حال برگزاری است. نگاهی داریم به این فستیوال.

mosaeek472b.jpg

گردهمایی فرهنگ ها

نهمین فستیوال فرهنگ جهانی در انستیتو فرانسه لندن از دهم می آغاز شده و تا بیستم این ماه ادامه خواهد یافت.

این فستیوال به فیلم هایی اختصاص دارد که ویژگی های قومی و فرهنگی یک کشور را به نمایش می گذارند.غالب فیلم های هر ساله این فستیوال را فیلم های آسیایی و آفریقایی تشکیل می دهد. امسال علاوه بر فیلم های انتخاب شده در بخش های مختلف، یک بخش ویژه فیلم های آفریقایی هم در برنامه گنجانده شده که از 26 می تا سوم جون در موزه ویکتوریا و آلبرت برپا می شود.

در بخش های اصلی فستیوال، مجموعه فیلمی از سینمای مصر خودنمایی می کند: فیلم یوسف شاهین، مشهورترین فیلمساز مصری با عنوان “ایستگاه مرکزی”- که سال گذشته در جشنواره لوکارنو در بخش مرور آثار این فیلمساز هم به نمایش درآمد- تنها فیلم کلاسیک این فستیوال است. فیلم به زندگی در حاشیه شهر قاهره در دهه پنجاه اختصاص دارد. “این دختران” مستندی است از سینمای تازه مصر که در جشنواره های مختلف نظیر کن، تورنتو و نیویورک به نمایش در آمده است، همین طور فیلمی با عنوان “ساختمان یعقوب” که به مساله تقابل فرهنگی اختصاص دارد و به مساله سکس، الکل و خیانت در یک جامعه مدرن اسلامی می پردازد.

در بخش فیلم های آفریقایی، “سنگال کوچک” فیلمی است از رشید بوچارب فیلمساز الجزایری که اخیراً فیلمش با عنوان “روزهای افتخار” مورد توجه قرار گرفت و پخش جهانی یافت. “فصل خشک” هم فیلمی است از چاد که با حمایت و مشارکت چند کشور اروپایی ساخته شده و به نوجوانی اختصاص دارد که طی جنگ های داخلی چاد، در پی انتقام گیری است.

“ترانسیلوانیا” فیلم شب افتتاحیه فستیوال بود؛ فیلم تازه ای از کارگردان با استعداد تونی گاتلیف که فضای شاعرانه غریبی را در دل فقر می آفریند و در ستایشی کولی وار، از عشق و رابطه زیبای انسانی می گوید.

در فیلم های مربوط به بخش مهاجرت، فیلم کوتاهی از مارک آیتکن خودنمایی می کند: حکایت مهاجرت یک زن ویتنامی به همراه سه فرزندش به انگلستان.

“ساخت کره: بلیت یکطرفه سئول به آمستردام؟” فیلم دیگری است در این بخش که توسط یکی از پنج هزار کودک کره ای که در دهه هفتاد توسط خانواده های هلندی به سرپرستی قبول شدند، ساخته شده؛ فیلمساز 26 ساله ای که پی فرهنگ اصیل خود می گردد.

در بخش دیگری از فستیوال تحت عنوان “سکس، مواد مخدر و راک اند رول” نیز سه فیلم از رومانی، انگلیس و آرژانتین به نمایش در می آید که هر یک جداگانه به مساله مهاجرت، رفاقت و اختلاف فرهنگی نظر دارند.

اما ایران این بار برخلاف سال های قبل سهمی در این فستیوال ندارد. تنها نکته مربوط به ایران، برنامه افتتاح یک کتاب با حضور نویسنده است ؛ کتابی تحت عنوان “دختری در پاریس: یک برخورد ایرانی با غرب” نوشته ساشا گوپی که در 17 سالگی از ایران به پاریس مهاجرت کرده است.