قدرت نمائی در برابر تهران

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور از مانور گسترده آمریکا و اسراییل

علی رغم تنش های موجود میان باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو در رابطه با برنامه اتمی ایران، ایالات متحده و اسراییل قصد دارند با برگزاری یک مانور نظامی گسترده در زمینه دفاع ضد موشکی، انسجام خود را در برابر حکومت تهران نشان دهند.

این مانورها تحت عنوان “چالش سخت ۲۰۱۲” در اواخر اکتبر آغاز خواهد شد و به مدت ۳ هفته ادامه خواهد داشت.

در این مانور مشترک ۳۵۰۰ نظامی آمریکایی و هزاران اسراییلی حضور خواهند داشت و به گفته برگزارکنندگان آن، ژنرال آمریکایی کریگ فرانکلین و ژنرال اسراییلی نیتزان نوریل، “بزرگ ترین مانور در طول روابط نظامی میان دو کشور خواهد بود”.

روز چهارشنبه ژنرال فرانکلین در جریان یک کنفرانس رادیویی اظهار داشت که به طور رسمی هدف این مانور صرفاً “بهبود همکاری ها در زمینه دفاع ضد موشکی” میان دو کشور و “ارتقای وضعیت ثبات در منطقه” خواهد بود.

به گفته او، این مانور به هیچ تهدیدی مربوط نمی شود و حتی نشان دهنده اتحاد دو کشور در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخابات مجلس اسراییل نیست.

همتای او نیز دراین خصوص گفت: “سناریوی این مانور رویارویی با تهدیدهایی است که ممکن است از تمامی جبهه ها آغاز شود. هر کسی می تواند پیام این مانور را آن طور که می خواهد تعبیر کند. اینکه ما قصد داریم با هم فعالیت کنیم به خودی خود حاوی پیام محکمی است.”

حتی اگر دولت یهود به طور مرتب هدف راکت های شلیک شده از نوار غزه است و همچنین در تیررس موشک های سوریه و حزب الله لبنان قرار دارد، ولی بزرگ ترین نگرانی آن تهدید ایران است.

پنتاگون در گزارشی که اواخر ماه ژوئن به کنگره تسلیم کرده نوشته است: “ایران همچنان به گسترش موشک های بالستیکی خود که می توانند به رقبای منطقه ای اش اسراییل و اروپای شرقی برسند، ادامه می دهد و یکی از نسخه های دوربرد این موشک ها شهاب-۳ و موشک دیگری با برد متوسط ۲۰۰۰ کیلومتر به نام عاشورا می باشد.”

 

هشدار به صورت پیامک

تهدیدها که برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نیز به آنها دامن می زند، باعث شده تا سران اسراییلی در ماه اوت یک سیستم هشدار ازطریق پیامک را مورد آزمایش قرار دهند. هدف این سیستم هشدار دادن به مردم در زمان حمله است.

این مانور که تدارکات آن از دو سال قبل آغاز شده می بایست در فصل بهار انجام می شد، ولی اوایل سال جاری به درخواست دولت اسراییل که جزئیات آن مشخص نیست به زمان دیگری موکول گردید.

برگزاری این مانور چند هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به خوبی نشان می دهد که جبهه مشترکی علیه تهران وجود دارد و این درحالی است که باراک اوباما ازسوی رقیب اش میت رامنی به بی اعتنایی به متحد اسراییلی اش متهم شده.

این مانور درواقع پس از ماه ها روابط سرد میان رییس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرییل انجام می شود. بنیامین نتانیاهو بارها تهدید به حمله علیه تأسیسات اتمی ایران کرده و اوباما نیز همواره سعی داشته از وقوع چنین سناریویی دوری کند و به تأثیر تحریم های بین المللی امیدوار باشد.

مانور مشترک این دو کشور شامل استفاده از موشک های ضدموشک پاتریوت آمریکایی و ناو ضدموشک آجیس است که در مدیترانه شرقی مستقر شده اند. طی سال های اخیر حضور نیروهای آمریکایی در منطقه گسترش یافته. به گفته یکی از مسؤولان عالی رتبه نظامی، دو ناو آجیس نیز به طور مداوم در منطقه حضور دارند و یک رادار ردیابی پرتاب موشک نیز در بیابان نقب [اسراییل] ساخته شده. قرار است رادارهای مشابهی نیز در ترکیه و قطر ساخته شوند.

نیروهای اسراییلی نیز به نوبه خود در زمان مانور از سیستم های ضد راکت خود موسوم به “سقف آهنین” و موشک های ضدبالستیکی خود به نام “Arrow 2” استفاده خواهند کرد. به گفته ژنرال نوریل، اسراییل همچنین قصد دارد سیستم جدید خود موسوم به “قلاب سنگ داوود” را نیز ازطریق شبیه سازی مورد آزمایش قرار دهد. وظیفه این سیستم ردیابی و شناسایی موشک هایی است که برد آنها بین ۴۰ تا ۳۰۰ کیلومتر متغیر است.

براساس گزارش بخش تحقیقات کنگره، واشنگتن در سال ۲۰۱۲ سیستم های تسلیحاتی اسراییل را به ارزش ۲۳۶ میلیون دلار تأمین کرده است.

منبع: نوول ابزرواتور، ۱۷ اکتبر