عربستان ۱۴ ایرانی دیگر را دستگیر کرد

نویسنده
نیما فرح آبادی

» پس از گردن زدن ایرانیان

چهار ماه پس از گردن زدن ۱۸ ایرانی در عربستان سعودی به اتهام قاچاق مواد مخدر، این کشور اعلام کرد که ۱۴ ایرانی دیگر را این بار به اتهام ورود غیرقانونی به خاک عربستان دستگیر کرده است.

منابع خبری منطقه و بین المللی اعلام کردند که این ۱۴ تن قصد داشتند از راه خلیج فارس خود را به عربستان برسانند که پس از ورود به منطقه ساحلی الخفجی در نزدیکی مرز عربستان سعودی با کویت، دستگیر شدند.

یک سخنگوی نیروهای مرزی عربستان سعودی به رسانه ها گفت که این افراد پس از پیاده شدن از قایق و در حالی که در یک ساختمان نیمه‌کاره پنهان شده بودند، توسط گارد ساحلی بازداشت شدند.

گشت ساحلی پس از آن، قایقی که این ۱۴ نفر را به عربستان‌آورده بود، تعقیب کرد و راننده آن را هم بازداشت کرد.

به گفته خالد خلیفه العرقوبی، سخنگوی مرزبانی استان الشرقیه عربستان سعودی، راننده این قایق تابعیت ایرانی دارد و قایق مورد نظر نیز مشخصات ایرانی داشته است.

این مقام عربستان سعودی گفت که ایرانی‌های بازداشت شده در حال حاضر تحت بازجویی قرار دارند تا انگیزه ورود آنها به این کشور مشخص شود.

خبر دستگیری این ایرانیان در روزی منتشر شد که رسانه های سعودی از احتمال شکایت رسمی دولت این کشور از ایران به دادگاه جنایی بین المللی به اتهام تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا خبر داده اند.

بر اساس این گزارش دولت سعودی از آمریکا خواسته تا همه اطلاعات بیان شده توسط منصور ارباب سیار، فرد ایرانی آمریکایی که اخیرا در دادگاه فدرال ایالات متحده، پذیرفته که قصد داشته سفیر عربستان در آمریکا را به نمایندگی از سپاه قدس ایران ترور کند، در اختیار این کشور قرار دهد.

دولت جمهوری اسلامی این اتهام را قاطعانه رد کرده و روز گذشته نیز سخنگوی وزارت امور خارجه، اتهامات مطرح شده در آمریکا علیه ارباب سیر و سپاه قدس را “غیر واقعی” و “مشابه سناریوهای هالیوودی” دانست و آن را ناشی از “شرایط غیرعادی و فشارهای روحی و روانی و وضعیت سلول‌های انفرادی در زندان‌های آمریکا” عنوان کرد.

 

پس از سفرهای بی پاسخ احمدی نژاد

روز گذشته خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع خبری در عربستان سعودی، دستگیری ۱۴ ایرانی در عربستان را مرتبط به پرونده منصور ارباب سیر و سپاه قدس عنوان کرد.

این در حالی است که برخی رسانه های عرب زبان نزدیک به جمهوری اسلامی، گزارش داده اند که ۱۴ ایرانی دستگیر شده در عربستان در واقع افراد فقیری هستند که قصد داشتند از طریق ورود غیر قانونی به این کشور برای انجام اعمال حج تمتع به مکه بروند.

روابط ایران و عربستان در چند سال گذشته با تنش‌‌های زیادی همراه بوده است. اختلاف بر سر اعتراضات شیعیان در بحرین، تظاهرات سیاسی حجاج ایرانی‌ در حج، اختلاف بر سر سهمیه صادرات نفت، اتهام تلاش جمهوری اسلامی برای ترور سفیر عربستان در آمریکا و اعتراضات شیعیان در عربستان، حمایت دولت سعودی از ادعای امارات متحده عربی درباره مالکیت بر جزایر ایرانی خلیج فارس، از جمله مواردی است که روابط دو کشور را در دو سال گذشته وارد تنش کرده است.

گردن زدن ۱۸ ایرانی در عربستان در خرداد گذشته به اتهام قاچاق مواد مخدر، بر این تنش ها افزود.

رسانه های ایرانی و برخی مقام های حکومتی شدیدا به این مسئله اعتراض کردند و وزارت خارجه اول تیرماه اعلام کرد که وزیر خارجه عربستان به همتای ایرانی خود درباره به‌تعویق‌انداختن اعدام آن‌ها دروغ گفت.

دستگیری اتباع ایرانی در عربستان سعودی و گردن زدن قبلی تعدادی دیگر از ایرانیان در این کشور در حالی صورت می گیرد که محمود احمدی نژاد علیرغم چند بار سفر مکرر به این کشور در حالی که این سفرها توسط همتای وی در عربستان پاسخ داده نشده بود، انتقادهایی را متوجه خود کرده بود.

بر اساس تشریفات رسمی و آداب دیپلماتیک که در روابط بین الملل توسط کشورها به شدت رعایت می شود، روسای کشورها معمولا، دیدارهای دوجانبه رسمی خارجی خود و در مواردی حتی حضور در نشست های بین المللی را منوط به پاسخ طرف مقابل و حل و فصل اختلافات احتمالی دو طرف می‌کنند.

این در حالی است که معاون وزارت امور خارجه چندی پیش درباره سفرهای مکرر احمدی نژاد به عربستان سعودی گفته بود که او در این باره تشریفات را رعایت نمی کند مثلا وقتی پادشاه عربستان می گوید نمی تواند به ایران سفر کند، احمدی نژاد باز هم به عربستان می رود.