بسیجیان؛علیه داعش با چاشنی شیعه

نویسنده
فیروزه متین

» تجمع برای دفاع از حرم شیعیان

همزمان با بالا گرفتن بحران عراق، برخی از عوامل بسیج به همراه سعید جلیلی، کاندیدای شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و همچنین چهره های افراطی موسوم به “عماریون” با شرکت در تجمعی در میدان امام حسین تهران، بر ضرورت “دفاع از حرم های شیعیان” تاکید کردند.

انتخاب عنوان “لبیک یا حرم” در حالی برای این تجمع انتخاب شده بود که تحلیل گران غربی جمهوری اسلامی را متهم به پیش بردن سیاست های فرقه گرایانه در بحران عراق کرده اند؛ اتهامی که نظام همواره آن را رد کرده است.

با این حال، تاکید هفته گذشته حسن روحانی بر عدم تحمل تعرض به اماکن مذهبی شیعیان در عراق، سمت و سوی سیاست جمهوری اسلامی در عراق پس از حمله داعش را تا حدی تعیین کرد؛ سیاستی که اکنون میدان دادن به تندروها برای برگزاری تجمع حمایت از شیعیان عراق و اماکن مقدس آنها در آن برجسته تر شده است.

 از سه روز قبل اعلام شده بود که این تجمع با حضور فرماندهان سپاه و ارتش برگزار خواهد شد اما در نهایت این تنها سعید جلیلی، کاندیدای جبهه پایداری بود که در میان جمع حدودا ۵۰۰ نفری بسیجی ها حاضر شد و سخنرانی کرد.

جمعیت حاضر در این تجمع که اکثر آنان شرکت کنندگان در سه تجمع غیر قانونی با عنوان “دلواپسیم” بودند، شعارهایی بر علیه عربستان سعودی سر دادند و بر ضرورت “دفاع از حرم” تاکید کردند.

بنا به نوشته فارس، سعید جلیلی هم که به تازگی سخنران ثابت تجمعات اینچنینی شده است، در اظهاراتی گفت: “امروز نظام استکباری با چند مزدور اجیر شده می‌خواهند برای مقابله با ملت عراق، شیعیان و جهان اسلام بیایند اما موفقیتی حاصل نخواهد شد. اهرم‌های تحریم و تکفیر توسط آمریکا و اسلام آمریکایی به کار گرفته می‌شود اما خود آنان نیز متوجه شده‌اند تمدن جدیدی در حال شکل‌گیری است. تحولات امروز عراق جنگ عده‌ای مزدور به نیابت اربابان خود است.‌ آمریکایی‌ها از شکست در عراق با اعزام عده‌ای تروریست و مزدور سعی می‌کنند شکست‌های خود را جبران کنند چرا که آنان سعی کردند سوریه را که دژ مقاومت جهان اسلام بود از بین ببرند اما پس از شکست در سوریه به عراق رفتند تا نقشه‌های خود را در عراق دنبال کنند”.

او افزوده است: “ملت عراق با وحدت و همبستگی ملی و دفاع از تمامیت ارضی خود و با توسل به قرآن و اهل بیت چنان شکستی را به مزدوران، آمریکا و مزدوران رژیم صهیونیستی در عراق تحمیل خواهند کرد و پیروزی بزرگ دیگری را رقم خواهند زد و انشاءالله این پیروزی مقدمه‌ای بر وحدت جهان اسلام در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد شد”.

در حاشیه این تجمع فرم هایی با عنوان “اعزام داوطلبانه” به عراق هم از سوی برخی از حاضرین پر شد. تجمع کنندگان مدعی بودند که حاضرند برای دفاع از اماکن مقدس شیعیان برای نبرد با نیروهای داعش عازم عراق شوند.

این اقدام نمادین پس از آن صورت می گیرد که مکارم شیرازی، از روحانیون حکومتی در قم با صدور فتوایی، خواستار جهاد با داعش شده بود.

در همین حال، در حالی بسیجیان در تهران برای مقابله با داعش ادعای آمادگی می کنند که رسانه ها از گسترش دامنه نفوذ این نیروی خشونتگرا تا مرزهای اردن حکایت دارد و موجب شده تا هم فرمانده و هم سخنگوی سپاه پاسداران در برابر موج وحشت عمومی از احتمال نزدیک شدن آنان به مرزهای ایران، نسبت به امنیت مرزها اظهار نظر کنند.

در همین حال از عراق خبر می رسد که آمریکا طی چند روز آینده با حمله به مواضع داعش عملا بار دیگر در عراق حضور نظامی خواهد داشت.

به گزارش انتخاب به نقل از العراقیه، علی الموسوی، مشاور رسانه ای نوری مالکی، نخست وزیرعراق گفته است: “در دیداری که بین مالکی و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، صورت گرفت دو طرف بر سر انجام دادن عملیات نظامی بر ضد داعش در چند روز آینده توافق کردند. سفر جان کری به عراق، نشان دهنده تمایل آمریکا برای حمایت از عراق در جنگ با تروریسم است. کری در سفر خود بر دو محور اصلی تاکید کرد: اول اینکه، در جنگ با تروریسم آمریکا در کنار عراق ایستاده است و دوم اینکه رویارویی با داعش، در اصل مبارزه با تروریسم است که خطری برای همه جهان به شمار می رود”.

این خبر در حالی منتشر می شود که سفیر عراق در تهران نیز حضور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در عراق را تکذیب و تمایل دولت اش به نزدیکی با آمریکا را خاطر نشان کرده است.