تحقیر مردم برای خرید مرغ

نویسنده
نیما فرح آبادی

» صدای صدا و سیما هم درآمد

سایت های خبری و خبرگزاری های رسمی تصاویری از صف های طولانی مردم برای خرید مرغ به قیمت دولتی زیر آفتاب داغ تابستان کشور منتشر کرده اند. در برخی عکس ها مشخص است که مردم برای خرید مرغ به دنبال ماشین های توزیع گوشت می دوند یا کارتن های مقوایی را روی سر خود گذاشته اند تا از آتش آفتاب اندکی در امان باشند.

نمایشگاه عرضه مستقیم کالا ویژه طرح موسوم به ضیافت که در “مصلی امام خمینی” تهران آغاز به کار کرده یکی از مراکز اصلی توزیع مرغ به نرخ دولتی است. طرح ضیافت با هدف تنظیم بازار در آستانه ماه رمضان اجرا می شود.

قیمت گوشت مرغ در بازار آزاد هم اکنون تا کیلویی ۱۰ هزار تومان افزایش داشته و توزیع مرغ دولتی به قیمت ۴۶۵۰ تومان در نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا، منجر به تشکیل صف‌های طولانی و نوبت‌بندی برای دریافت این کالا شده است.

این در حالی است که مسئولان ارشد دولت محمود احمدی نژاد، دشمن و آمریکا را مسئول گرانی مرغ اعلام کرده اند.

صف های طولانی مردم و هجوم آنها به مراکز دولتی برای خرید مرغ صحنه هایی را آفریده که برخی سایت ها و حتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز با انتقاد شدید از این وضعیت، آن را “تحقیر” مردم خوانده اند.

سایت بازتاب در این خصوص نوشت:“در گرما و آلودگی طاقت فرسای تهران، بی لیاقتی و بی تفاوتی گروهی از مسئولان کشور نسبت به انجام وظایف اولیه خود، خشم افکار عمومی را برانگیخته است.”

این سایت “وضعیت نابسامان مرغ” در کشور را یکی از موضوعاتی عنوان کرد که “افتضاح آن از سانسور دوربین های صداوسیما نیز عبور کرد”.

 

هاپولی به همین راحتی

طبق گزارش صداوسیما، ۵۰ هزار تن غذای مرغ مانند بقیه پول نفت و پرونده های چند هزار میلیارد تومان در دستان شریف و امین عده ای ناپدید شده است و بدین خاطر قیمت مرغ که در غیاب گوشت گران شده قرمز، تنها گوشت قابل مصرف برای اقشار متوسط به پایین جامعه بود را ۷۰ درصد گران کرد.

گزارشگر تلویزیون در این خصوص گفت: “۵۰ هزار تن کنجاله سویا دولت را در بازار آزاد فروختند یعنی ۵۰ هزار تن غذای جناب مرغ که دولت با هزار زوروارد کرده بود گم شده، مگه جاسوئیچی بوده که به همین راحتی هاپولی بشه (رییس اتحادیه: اسم و ادرس همه مرغداریها موجوده چطور ممکنه؟) واقعا چطور ممکنه (رییس جهاد کشاورزی: اسمارو به ما ندادند)؟ خوب اگه واقعا اسمی موجوده چرا لیست اونها رو تا به حال ندادید. خدایی فشارهای امریکا وعت وعیالش کمه که برخی ها به فکر سودجویی و چزوندن مردم افتادند؟”

 بر اساس این گزارش، “با وجود گذشت بیش از یک ماه از این موضوع، مسئولان باشرف! و پرغیرت!! کشور به صدور بیانیه و اطلاعیه پرداخته اند و شاید هیچ گاه به این موضوع فکر نکرده اند که به جز مسئولان ساده زیست کشور که حقوق های چند میلیونی می گیرند، مردمی نیز در کره مریخ زندگی می کنند که اگر در شمار اشتغال موهومی دولت عدالت طلب نباشند، از حقوق کارگری ماهی ۴۰۰ هزار تومان یا حقوق کارمندی ماهی ۵۰۰ هزار تومان باید زندگی خود را تامین کنند و این حقوق کفایت مرغ هفت هزار تومانی و نان ششصد تومانی را نمی دهد.”

 

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی افزود: “مسئولان محترم کشور به جای آنکه همواره در فکر مدیریت جهانی، سفرهای خارجی، بی خانه های ونزوئلایی و مردم محروم و رنج کشیده آمریکا در جنبش وال استریت باشند، کمی هم به فکر ۵۰ میلیون نفری باشند که توسط سازمان آمار همین دولت دهم در خوشه سه دسته بندی شده اند و به عبارتی برای پرکردن شکم کودکانشان با گرانی اخیر مشکل دارند.”

بازتاب نوشت: “آیا چند ساعت نگه داشتن زن و فرزند مردم در گرمای ۴۰ درجه و هوای آلوده تهران برای دادن مرغ کیلویی ۴۷۰۰ تومان و دست خالی فرستادن آنان در مذهب ودین مسئولان کشور ثوابی بزرگ است یا آنکه برخی از تحقیر مردمی که چند ماه قبل با حضور در صحنه به آنان رای داده اند و فعلا تا انتخابات بعدی به آنها نیازی نیست، لذت می برند؟”

سایت بازتاب در پایان افزود: “اگر برای مسوولان فعلی ساماندهی موضوعات ساده ای نظیر گوشت مرغ، شیر و لبنیات، مواد شوینده و… این قدر دشوار و غیرممکن است، لطفا به همان جایی که چند سال قبل از آنجا با جیب خالی و بدون مدارک دانشگاهی آمده بودند و امروز با حسابهای پر از پول و خانه های آنچنانی فراموش کرده اند، بازگردند و اجازه دهند این همه افراد تحصیل کرده و بالیاقت که تنها جرمشان قرار نگرفتن در باندهای قبیله ای و بی تجربه بودن در اختلاس است، مشکلات مردم را حل کنند.”

 

جریمه ۲۰۰۰مرغ فروشی متخلف

در واکنش به این مسئله، دیروز معاون تعزیرات حکومتی تهران اعلام کرد که حدود دو هزار مرغ فروشی در پایتخت ایران به دلیل گران فروشی جریمه شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بزرگمهر صادقی گفته است که این متخلفان مجموعا ۱۵۰ میلیون تومان جریمه شده اند.

او وعده داده است که در آستانه ماه رمضان، برخورد با گران فروشان تشدید می شود.

معاون تعزیرات تهران گفته: “در برخی از موارد ماموران تعزیرات با حکم شعب بر سر در فروشگاهها پارچه نوشته گران فروشی نصب کرده اند.”

مرغ فروشان و تولیدکنندگان مرغ را به گران فروشی متهم کرده اند، اما آنها در دفاع از خود وارد نشدن کنجاله سویا را که خوراک اصلی مرغ است، دلیل گرانی آن می دانند.

 

مرغ کالای قاچاق

سایت بوشهرنیوز هم گزارش داد در حالی که مسئولین استان بوشهر در مصاحبه های خود با خبرنگاران از نظارت بر بازار و جلوگیری از روند صعودی قیمت مرغ در استان خبر می دهند اما مشاهده برخی صحنه ها، خلاف گفته های مسئولین را به اثبات می رساند.

شهروندان بوشهری از ساعت ۱۳ با تشکیل صف های طولانی در انتظار توزیع مرغ دولتی هستند ولی کمبود این مرغ ها موجب شده تا بسیاری از این شهروندان با دست خالی به منازلشان برگردند. توزیع ناکافی مرغ دولتی موجب شده تا توزیع کنندگان، سهمیه هر نفر را تنها دو مرغ اعلام کنند که این موضوع تنش هایی را بین آنان و مردم ایجاد می کند.

شهروندان بوشهری برای تهیه دو عدد مرغ می بایست از ساعت ۱۳ الی ۱۷ در صف بوده تا توزیع کنندگان پس از استراحت و خواب عصر تابستانی خود، مغازه هایشان را باز کرده و نسبت به توزیع مرغ اقدام کنند! ناتوانی مسئولین استان موجب شده تا کنترل بازار مرغ از دست آنان خارج شده و مرغ گرم با قیمت های بالایی به فروش برسد.

در حال حاضر به دلیل افزایش بی رویه قیمت مرغ در بازار بوشهر، برخی شهروندان به خرید و مصرف پای مرغ با قیمت بسته ای دو هزار تومان روی آوردند.

فرمانده پلیس‌راه استان گیلان از ابلاغیه استانداری این استان برای نظارت بر راه ها و جلوگیری از خروج مرغ از این استان خبر داده است.

مجید جمشاد همچنین از کشف ۲۷ هزار و ۵۴۰ کیلوگرم مرغ زنده خبر داده و این مرغ ها را مرغ قاچاق نامیده است.

 مجید جمشاد در گفت‌وگو با ایسنا گفت: “در پی ابلاغیه استانداری گیلان در خصوص نظارت پلیس‌راه استان بر شبکه راه‌ها و حمل و نقل جاده‌ای استان به منظور جلوگیری از حمل مرغ فاقد مجوز به خارج از استان به منظور ایجاد ثبات قیمت این ماده‌غذایی مهم در ساعات پایانی روزسه‌شنبه، ماموران پلیس‌راه هفت دستگاه کامیون حامل مرغ زنده بدون مجوز که در حال خروج از استان بودند را متوقف کردند.”

فرمانده پلیس‌راه گیلان افزود: “پس از متوقف‌کردن خودروها رانندگان خودروهای حامل مرغ بدون مجوز به پاسگاه انتظامی اعزام که پس از تشکیل پرونده اولیه به دادسرا معرفی شدند.”