تحریم غرب اثرگذار بوده است

نویسنده
آرش معتمد

» اعتراف مجلس و سپاه:

پس از بالا رفتن قیمت انواع کالاها در بازار ایران و اعتراض اقشار مختلف سیاسی و اجتماعی نسبت به آن٬ برخی از مسوولان کشور اعتراف کرده‌اند که گرانی‌های اخیر ناشی از تحریم‌های غرب علیه ایران است.

علی لاریجانی٬ رییس مجلس هم در این‌باره گفته تحریم‌ها تا حدی بر قیمت کالاها در ایران اثرگذار بوده است.

در همین حال مسعود جزایری٬ معاون امور بسیج ستاد کل نیروهای مسلح٬ ضمن تاکید بر تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور٬ گفته است: “هر روز که می‌گذرد ابعاد تازه‌ای از فشارهای استکبار جهانی برای مردم آشکار می‌شود… مردم ابعاد تحریم‌ها را می‌شناسد و مصمم هستند زورگویی و زیاده خواهی بیگانگان را نپذیرند”.

این چندمین بار است که در هفته‌های گذشته مسوولان نظامی٬ نسبت به تحریم‌ها هشدار می‌دهند. اوایل هفته‌ی جاری یدالله جوانی٬ مشاور عالی نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران ضمن تایید این شرایط و گرانی های ۷۰ درصدی به دولت محمود احمدی نژاد هشدار داده بود که تلاش کند تا “اتفاق بدی نیافتد” او گفت که “در آمد مردم ثابت مانده است ولی در عین حال شاهد افزایش بی رویه قیمت ها در سطح عمومی هستیم. باید دولت کنونی تمام اهتمام خود را در مقطعی که دشمنان کمر بسته اند تا به مردم فشار بیاورند بسیج کند تا اتفاق بدی نیافتد ولی طبیعی است که افزایش ۵۰ الی ۷۰ درصدی قیمت «در ظرف ۶ ماه» مردم را دچار مشکل خواهد کرد”.

موج بی سابقه گرانی، تورم و افزایش بیکاری که از واپسین ماه های سال ۹۰ اوج گرفته و از نخستین ماه سال جاری همچنان به شکل بی سابقه ای روند صعودی را طی می کند موجب شده تا محمود احمدی نژاد و دولت وی در برابر موجی از انتقاد و اعتراض قرار بگیرد؛ موجی که این بار نه تنها از سوی مردم و منتقدان بلکه از سوی متحدان و حامیان دیروز وی هم مطرح می شود.رسانه های حکومتی هر روز انتقاد ده ها تن از نمایندگان مجلس، روحانیان وابسته به جناح حاکم، ائمه جمعه منصوب آیت الله خامنه ای، و حتی شماری از مراجع تقلید و اینک مقامات ارشد سپاه پاسداران را از گرانی و تورم منتشر می کنند.

سخنان جزایری و تاکید وی بر اثرگذار بودن تحریم‌ها در حالی است که پیش از این مسوولان جمهوری‌اسلامی بارها اعلام کرده‌ بودند که تحریم‌ها نه تنها تاثیر منفی بر اقتصاد ندارد٬ بلکه باعث پیشرفت کشور خواهد شد. چند روز پیش٬ وزیر صنعت و معدن دولت احمدی‌نژاد در جلسه‌ای با “مبلغان ماه رمضان” این تحریم‌ها را کمرشکن خوانده و ضمن اشاره به تفاوت دور جدید تحریم‌های غرب علیه ایران با تحریم‌های گذشته٬ گفته است: “دشمن دست روی شریان‌های اصلی اقتصاد کشور گذاشته و دست به تحریم همه جانبه زده است”.

علی سعیدی٬ نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران٬ نیز هفته گذشته با ادعای اینکه محاصره اقتصادی یکی از راه های “دشمنان” برای “ساقط کردن نظام اسلامی” است،گفته بود که “تلاش های دولت برای مقابله با گرانی ها” ناکافی بوده است.

در این میان، روزنامه‌ی مردم‌سالاری اقدام به انتشار بخشی از سخنان احمدی‌نژاد در سه سال پیش کرده است. احمدی‌نژاد در سال ۸۹ در یک سخنرانی٬ گفته بود: “آنقدر تحریم کنید که زیرپایتان علف سبز شود، روزی که ما بتوانیم نیازهای خودمان را رفع کنیم روز جشن ملت ایران است. زمانی که عدالت و حرف حساب سرتان نمی شود و فکر می کنید با مسدود کردن حساب‌های بانکی و یا گشتن چند کشتی ما کلید کشور را به دست شما می دهیم و بگوئیم تسلیم هستیم در اشتباه به سر می برید، شما آرزوی اینکه ملت ایران را به اندازه سر سوزن به عقب برانید را به گور خواهید برد”.

از سوی دیگر پرویز سروری٬ نماینده‌ی مجلس با اشاره به گرانی‌های اخیر٬‌ گفته است: “احساس می‌کنیم دست‌های پنهانی در پشت صحنه تحریم‌ها در داخل وجود دارد که به شدت تلاش می‌کند از وضعیت معیشتی داخل شعب ابی‌طالب بسازد”.

پیش از این داوود احمدی‌نژاد٬ بازرس سابق نهاد ریاست‌جمهوری٬ بارها اطرافیان احمدی‌نژاد - که از آن‌ها با عنوان جریان انحرافی یاد می شود را مسوول این گرانی‌ها معرفی کرده است. وی گفته که این افراد قصد دارند با این ترفند بر مردم فشار بیاورند “تا آن‌ها در خیابان علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار دهند”.

حسین شریعتمداری٬ مدیرمسوول روزنامه‌ی کیهان نیز٬ که توسط آیت‌الله خامنه‌ای به این سمت منصوب شده٬ پیش از این نوشته بود که جریان انحرافی تلاش دارد با موثر نشان دادن تحریم‌ها٬ راه مذاکره با آمریکا را باز کند.

این چندمین بار است که یکی از مسوولان جمهوری‌اسلامی وضعیت ایران را با شعب ابی طالب مقایسه می‌کند. پیش‌تر محمود بهمنی٬ مدیرکل بانک مرکزی گفته بود که بر اثر تحریم‌ها کشور چند سالی در وضعیت سختی خواهد بود و ایرانیان وضعیت “شعب ابی طالب” را خواهند داشت. تشبیهی که با واکنش رهبر جمهوری‌اسلامی روبه‌رو شد؛ او با انتقاد از این سخنان٬ گفت که وضعیت کشور همانند جنگ‌های خیبر و بدر ـ در صدر اسلام ـ است.