واکنش دولت به اظهارات جنتی درباره تغییرمدیران

نویسنده
نازنین کامدار

» همان ها که علف هرز بودند یک باره نیروی انقلاب شدند

سخنان احمد جنتی در نماز جمعه این هفته تهران در خصوص انتصاب ها در وزارت علوم و دیگر نهاد های دولتی، آنهم پس از هفته ها اعتراض اعضای جبهه پایداری در مجلس به فرجی دانا، با واکنش معاون اول دولت و  وزیر  علوم رو به رو شده است.

بر اساس این گزارش، احمد جنتی در نماز جمعه در انتقادی تند به دولت حسن روحانی و با اشاره مستقیم به انتصاب ها در وزارت علوم از لفظ “داس به دست” و “دروگر” استفاده کرد و نسبت به تحولات مدیریتی به شدت اعتراض کرد.

جنتی گفته بود: “من از رئیس جمهور سوال دارم که آیا می‌داند که این اتفاقات در حال رخ دادن است یا خیر؟ اگر می‌داند که “وا اسفا” و اگر نمی‌داند که واحسرتا”.
در واکنش به انتقادات او، اسحاق جهانگیری،  معاون اول کابینه حسن روحانی، آنطور که سایت بهار نیوز گزارش داده گفته است: “یکی از مسائلی که درباره دولت مطرح می‌شود این است که چرا تا این اندازه تغییرات در دولت وجود دارد؟ من به زودی لیست تغییرات دولت در این 100 روز را در کنار تغییراتی که در همین مدت در سال 84 اتفاق افتاده است منتشر خواهم کرد.

جهانگیری افزوده است: “در حال حاضر در بسیاری از وزارتخانه‌ها بخش قابل توجهی از معاونان سابق حضور دارند و مدیرکل‌ها مسئولیتشان پا بر جا مانده است. ما هنوز در شهرستان‌ها تغییراتی اعمال نکردیم چون عجله‌ای برای این تغییرات نداریم. ما از یک سو در فشار هستیم که چرا این همه تغییرات صورت می‌گیرد و از سوی دیگر در فشار قرار داریم که چرا تغییری اعمال نمی‌شود؟ دولت آنجایی که تغییر، ضرورت پیدا کند و به آن نیاز داشته باشد، دست به این اقدام خواهد زد”.

 او می گوید: “یکی از رسالت‌هایی که بر دوش دولت قرار دارد، این است که آرامش را به جامعه برگرداند. خود مسئولان نباید تنش ایجاد کنند و با حضور دولت تدبیر و امید آرامش زیادی به جامعه وارد شد”.

رضا فرجی دانا هم به نوشته سایت فرارو ودر واکنش به انتقادات در مجلس و نمازجمعه به انتصاب ها در وزارت علوم گفته است: “بدون‌شک در منصوب کردن افراد تخصص، تعهد و سوابق اصل مهمی به شمار می‌رود که وزارت علوم بعد از طی مراحل قانونی، افراد را در این وزارتخانه منصوب می‌کند.‌آنچه که ایجاد شده سوء تفاهم است به گونه‌ای که برخی نمایندگان معتقدند کسی که نتوانسته از مجلس رای اعتماد به دست آورد نمی‌تواند در سمت معاون وزیر فعالیت کند. ما در تلاشیم این سوء تفاهم را از طریق بحث و گفت وگو با نمایندگان رفع کنیم و به نظر نمی‌رسد که در این میان مشکل خاصی وجود داشته باشد”.

او افزوده است: “ما نیازی به استعلام نداریم زیرا بار اول از سوی ریاست جمهوری استعلام انجام شده و این افراد به عنوان وزیر تایید شده‌اند بنابراین از نظر ما استعلام صورت گرفته است. برخی از نمایندگان معتقدند که این افراد در حوادث سال‌های ۷۸ و ۸۸ نقش داشتند که من به آنها پیشنهاد دادم از وزارت اطلاعات استعلام بگیرند اگر مشخص شد که آنها در این حوادث نقش داشتند آنها را برکنار خواهم کرد. لازم است در برکناری منصوب شدگان در وزارت علوم حجت شرعی و قانونی وجود داشته باشد، وزارت علوم جایی است که باید کار کارشناسی در آن انجام شود، نمی‌توان همه را دعوت به اجرای قانون کرد در حالی که خود از آن سرپیچی کنیم؛ اگر حجت شرعی و قانونی برای کاری پیدا کنم آن را انجام می‌دهم در غیر این صورت انجامش منطقی نیست”.

سایت انتخاب هم به نقل از یک منبع آگاه در اینباره نوشته است: “جناب آیت الله جنتی که هنوز خاطرات حمایتهای بی دلیل و بدون منطق ایشان از احمدی نژاد که با نقل خواب مادر راننده تاکسی در تریبون نماز جمعه هم همراه می شد زنده است، در آغاز دولت اعتدال شدیدترین حمله ها را به رییس جمهور در نماز جمعه انجام می دهد. ایشان عزل تعدادی از هزاران نیروی […] را که بدون دارا بودن سوابق و تخصص لازم و صرف ارتباطات فامیلی یا هم قبیلگی با افراطیون به سمتهای کلیدی و حساس منصوب شده یا بدون کنکور و داشتن سواد به عضویت هیان علمی و تحصیل در دوره دکترا پرداختند را درو کردن نیروهای انقلابی با داس توصیف کرد. در حالیکه متاسفانه هنوز تعدادی از وزرای دولت اعتدال در عمل به درخواست صریح رییس جمهور مبنی بر شایسته سالاری و اجرای عدالت در دستگاههای خود کندی به خرج داده و بخاطر احتیاط بسیاری از نیروهای مساله دار را حذف نکرده اند. شایسته سالاری و اجرای عدالت در انتصابات یکی از وعده های مهم دکتر روحانی به مردم بوده است واگر کسی در طول سه ماه گذشته درو شده باشد قطعا آن فرد نیروی انقلابی و حزب اللهی نبوده است بلکه بعضا نظیر علف هرزی بوده است که بخاطر باند بازی و قبیله سالاری پستی حساس را غصب کرده بوده است”.

وی افزود: “البته تمام کسانی که در این مدت جابجا شدند مصداق علف هرز نبوده و نیستند واحترام نیروهای متخصص و متعهدی که در پایان دولت دهم بازنشسته شده یا بدلایل شخصی ترجیح دادند که به مسئولیت خود در دولت خاتمه بدهند، باقی است. اما مصداق تعبیر آیت اله جنتی در نماز جمعه تنها همان علفهای هرزند نه نیروهای انقلابی وحزب الهی. شاید در اینجا لازم باشد برای نشان دادن عمق بصیرت و نگرش آیت الله جنتی، به پاسخ محمود احمدی نژاد در سال پایانی ریاست جمهوری خود به وی اشاره کنیم، جنتی پس از پیام احمدی نژاد درباره درگذشت چاوز در نماز جمعه خطاب به وی گفت: «پیامی که برای درگذشت چاوز ارسال شد بدعتی بود که گذاشته شد. بعضی ها موضوع رجعت را بیان کردند که ای کاش پیش از اینکه بخواهند چنین حرفی بزنند چهار کلام درس می خواندند و یک چیزی یاد می گرفتند سپس این موضوعات را مطرح می کردند.»گفته می شود محمود احمدی نژاد پس از شنیدن این انتقاد جنتی خطاب به وی گفته بود: تا دیروز ما همین حرفها را می زدیم شما در نماز جمعه می گفتید باید حرفهای ما را در دانشگاهها تدریس کنند. حالا چه شده که می گویید ما چهار کلاس درس نخوانده ایم!“.

علی مطهری نیز به نوشته ایسنا، گفته است: “وزیر علوم نباید درمقابل فشار تندروها عقب نشینی کند بلکه باید با قاطعیت بر مواضع خود ایستادگی نماید. مخالفت‌های صورت گرفته با وزیر علوم مستند قانونی ندارد و بیشتر با اغراض سیاسی و شخصی صورت می‌گیرد. عقب نشینی در برابر این افراد تندرو باعث خواهد شد که آن‌ها خواسته‌های نابحق دیگری را مطرح کنند. فتنه گر نامیدن توفیقی و میلی منفرد سخنی باطل است. این‌ها کسانی بودند که به نتیجه انتخابات اعتراض داشتند و اعتراض طبق قانون اساسی حق هر ایرانی است. صرف ادعای تقلب به معنی فتنه‌گر بودن نیست بلکه ما کسانی را فتنه‌گر می‌دانیم که بعد از اعلام نظر شورای نگهبان به تخریب و آشوب پرداختند و این در مورد آقایان میلی منفرد و توفیقی به هیچ وجه صدق نمی‌کند و رهبر انقلاب هم عدم تمکین نسبت به قانون را نکوهش کرده‌اند نه هر اعتراضی را. رفتاراین عده از افراد تندرو که مدعی ولایت مداری هستند با توصیه‌های مقام رهبری در تعارض آشکار قرار دارد”.

روزنامه جمهوری اسلامی که به هاشمی رفسنجانی نزدیک است نیز، در واکنش به این بخش از اظهارات جنجالی جنتی نوشته است: “آیت‌الله جنتی، این سؤال مهم را در سخنان دیروز خود بی‌پاسخ گذاشتند که چرا به درو شدن نیروها و مدیران شایسته و انقلابی دولت‌های گذشته توسط دولت‌های نهم و دهم اعتراضی نکردند؟”.