ورزش ایران در آستانه یک زلزله دیگر

نویسنده

varzeshkarandgb.jpg

فریدون شیبانی

با اخطار شورای المپیک آسیا به ورزشکاران ایرانی حاضر در بازیهای آسیایی دوحه (قطر)، کشمکش های حاشیه ای بین مسوولان ایرانی و عرب از حالت ورزشی فاصله گرفت. شورای المپیک آسیا که نهاد حاکم بر ورزش قاره آسیا و به ویژه بازیهای آسیایی است، تحت نفوذ کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.

این درگیری های جنبی از اعتراض شدید مسوولان ورزش ایران در مسابقه های تکواندو آغاز شد و با اعتراض به مسابقه بر سر مدال طلا بین بیباک و حریف قطری، حتی تا یک قدمی تحریم تکواندو از سوی تیم ایران پیش رفت. جا به جایی ورزشگاه محل مسابقه در شب نیمه پایانی فوتبال بازیهای آسیایی و در فاصله 24 ساعت تا رویارویی ایران و قطر، بر بدبینی های پیشین افزود.

در معرکه ای که حتی مسابقه های دیگر را نیز شامل شده بود، اخطار حسین المسلم، دبیر کل شورای المپیک آسیا در مورد پیراهن های ورزشکاران ایرانی مانند حسین رضا زاده، که المسلم نیز اشاره ای به نام او داشت، جرقه ای بر باروت بود.

خبرگزاری فرانسه ابتدا از تسلیم نامه ای به مسوولان کمیته المپیک و سرپرست گروه ورزشکاران در قطر خبر داد که در آن آمده بود: “شورای المپیک آسیا به ورزشکاران ایران هشدار داد که اگر به چاپ شعارهای مذهبی بر روی لباس‌های ورزشی خود ادامه دهند با محرومیت‌ها و حتی با جریمه های نقدی روبرو خواهند شد.”

المسلم می افزاید: “ما تمام کمیته‌های ملی کشورهای آسیایی را درباره‌ احترام به قوانین شورای المپیک آسیا درمورد‌ شعارهای ورزشی آگاه کرده‌ایم.”

پیش از این هم مسئله تغییر ورزشگاه محل مسابقه تیمهای ملی امید ایران و قطرپیش آمده بود که حتی روزنامه ایران ورزشی آن را حرکتی برای برد میزبان، برد به هر قیمت، خواند و مسابقه تیم ایران را با کنایه به داوری، با چهارده بازیکن قطری نوشت. مساله ای که درجریان مسابقه و پیروزی دو بر صفر قطرهرگز بچشم نیامد.

در این گیرو دار نمایندگان مجلس اسلامی میدانی دیگر برای ابراز عقیده در رسانه ها پیدا کردند و تند تر از مسوولان ورزش، حتی به فراخوانی ورزشکاران از قطر توسط رییس جمهوری اسلامی اشاره داشتند. آنان ضمن انتقاد شدید از نا کار آمدی مسوولان ورزش، کلمات تندی نسبت به اعراب ادا کردند که در این سطح بی سابقه بود.

خبرگزاری فارس در گفت و گویی با مرتضی تمدن عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اسلامی در همین ارتباط نوشت: “محمود احمدی ‌نژاد باید از طریق رسانه ملی، اعلام به بازگشت کاروان ایران از دوحه کند… برای دستگاه ورزش و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران متاسفم که این همه ذلت را تحمل می ‌کند؛ آن هم مقابل کشوری که نه پیشینه تاریخی، نه فضیلت علمی و نه برتری فرهنگی نسبت به ما دارد. قطری ‌ها فقط با اهرم پول، عرصه داوری و ورزشی را آلوده کرده اند و به شکلی غیرمستقیم به ملت ما بی ‌احترامی می کنند. نباید بگذاریم ایران برابر کشوری وامانده و وابسته‌ مثل قطر، تضعیف شود.”

خبر گزاری کار [ایلنا] هم با اشاره به نامه ای که به نصرالله سجادی، رییس کاروان ورزشی ایران در دوحه تسلیم شده بود، نوشت: “شب گذشته نامه‌‏ای به دست ما رسید که در آن شورای المپیک با تذکری دوستانه در خصوص عدم استفاده ورزشکاران از شعارهای مذهبی به ما هشدار داده بود، این هشدار کاملا دوستانه و ساده بود و به هیچ عنوان مساله محرومیت ایران مطرح نشده است. براساس اساسنامه شورای المپیک آسیا استفاده از شعارهای مذهبی بر روی پیراهن کار صحیحی نیست و به ما تذکر دادند که این مساله دیگر تکرار نشود.”

نوبت بقیه رسید

آن طور که خبر گزاری ها و پاره ای از نمایندگان مجلس اسلامی ششمیر ها را برای مسوولان ورزش از رو بسته اند، شاید بعد از محمد داد کان، رییس برکنار شده و جنجالی فدراسیون فوتبال، این بار نوبت مسوولان ورزش و به ویژه کفاشیان و فراخانولو، دبیر کل و رییس کمیته ملی المپیک باشد که درپایان بازیها زیر تیغ بروند…

خبرگزاری ایسنا از قول کفاشیان نوشته است: “مجبوریم بپذیریم” و محمد علی آبادی، رییس سازمان تربیت بدنی ومعاون رییس جمهوری اسلامی هم گفته است: “بزودی حل می شود”. اما گمان می رود بهرام افشار زاده، دبیرکل پیشین کمیته المپیک و سرپرست فعلی فدراسیون وزنه برداری زیرک تر باشد که همین خبر گزاری برای او چنین “ تیتر” زده است: “زیر بار حرف شورا نمی ‌رویم”.

به هر حال بازی بسیار بد تیم ملی امید و شکست از قطر در شرایطی کاملا عادی مانع رسیدن داستان به اوج خود شد. روزهای آینده چه ؟