نقدی: با آمریکا برای محو اسرائیل مذاکره کنیم

نویسنده
شیرین کریمی

» در روز سفر روحانی به نیویورک

در حالی که امروز قرارست حسن روحانی و باراک اوباما در سازمان ملل سخنرانی کنند، سرداران سپاه همانند روزهای گذشته، در جهت تیره کردن فضا، سنگ تمام گذاشته اند. در همین راستا دیروز فرمانده بسیج خواستار مذاکره با ایالات متحده در خصوص “محو اسرائیل” شد و مسئول تبلیغات دفاعی نظامی هم تاکید کرد که باید به واشنگتن “بدبین” بود. همزمان فرمانده نیروی دریایی سپاه منافع پنتاگون در خلیج فارس را به چالش کشیده، معاون فرمانده سپاه از پاسخ “پشیمان کننده” تهران به تهدید دشمنان سخن گفته و مشاور فرمانده سپاه از کشته شدن ۳۰ هزار سرباز آمریکایی در روز نخست جنگ با ایران خبر داده است.

روز گذشته در حالیکه حسن روحانی آماده پرواز به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل می شد، سردار محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج در مواضعی تازه گفت باید با ایالات متحده مذاکره شود اما برای “محو” اسرائیل.

تاکید وی بر “محو اسرائیل” روز دوشنبه و در مصلای تهران صورت گرفت و به باور ناظران نشانه ای از اراده سرداران سپاه برای ادامه سیاست های تنش زایی با وجود تاکید روحانی بر دیپلماسی اعتدال است. سردار نقدی برای تبیین اصطلاح مشهور رهبر جمهوری اسلامی در خصوص “نرمش قهرمانانه” گفته است: “نرمش قهرمانانه یعنی در مقابل دشمنی که از رژیم جنایتکار و غاصب صهیونیستی دفاع می‌کند، آنگاه که تقاضای مذاکره دارد در مقابلش بر ایستادگی انقلاب برای محو اسرائیل تأکید شود و با این رویکرد برای مسائل هسته‌ای و غیره مذاکره کرد.”

رهبر جمهوری اسلامی در حالی که ۲۲ بهمن سال گذشته خود را یک “انقلابی و نه یک دیپلمات” توصیف کرده بود، سه شنبه گذشته در دیدار با سرداران سپاه پاسداران، آغوش خود را به روی دیپلماسی باز کرد و گفت: “مسئله ای که سالهای پیش نرمش قهرمانانه خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است.”

اما سرداران سپاه و رسانه های اصولگرا که طی یک هفته گذشته عموما پیرامون سیاست خارجی دولت حسن روحانی سکوت کرده بودند، از اوایل این هفته و با نزدیک شدن سخنرانی وی در سازمان ملل موضع گیری های تند خود را از سر گرفته اند؛ آن هم در شرایطی که حسن روحانی گفته در سیاست خارجی از جانب آیت الله خامنه ای اختیار تام دارد و برخی آن را به معنای بالا بودن احتمال ملاقات – کوتاه یا تصادفی – وی با باراک اوباما تعبیر کرده اند. طبق برنامه هر دو رئیس جمهور امروز سخنرانی خواهند کرد.

 

به آمریکا بدبین باشید

در همین راستا روز دوشنبه سردار جزایری رئیس تبلیغات دفاعی به گونه ای سخن گفت که روحانی را از خوش بینی نسبت به آمادگی ایالات متحده برای مذاکره با نظام منع کند. وی با تاکید بر اینکه ایالات در عمل نشان داده که از “خصلت های استکباری و سلطه گری” نمی تواند رها شود، خاطرنشان کرد: “باید با نگاه بدبینانه به آمریکا نگاه کرد و هر گونه خوش‌بینی در برخورد به پیشنهادات و تبلیغات آمریکا در سیاست کلان ایران مردود تلقی می‌شود.”

این در حالی است که یکی از سخنگویان کاخ سفید این پیام مثبت را علنی کرده که “تا زمانی که جمهوری اسلامی مایل باشد که نشان دهد در برنامه‌ هسته‌ای خود اهداف غیرنظامی را دنبال می‌کند، ایالات متحده آمریکا نیز آماده است با ایران بر اساس احترام متقابل مذاکره و تعامل کند.”

 

تهدید منافع آمریکا در خلیج فارس

 یک روز پیش از سردار نقدی و سردار جزایری، فرمانده نیروی دریایی سپاه هم رجزخوانی کاملی علیه منافع ایالات متحده در خلیج فارس کرد. سردار فدوی در حاشیه مراسم رژه ۳۱ شهریور نیروهای مسلح، در جمع خبرنگاران گفت: “آنجا که در زمین آمریکا از همه دنیا جدا آمریکایی‌ها برای دسترسی به دیگر کشورها ناچار باید از اقیانوس‌ها عبور کند و این امر مستلزم بکارگیری شناورهای بزرگ است اما همین شناورهای بزرگ وقتی به منطقه‌ای مانند خلیج فارس می‌رسند موجب نگرانی آمریکایی‌ها می‌شوند.”

این سردار سپاه دلیل این نگرانی را چنین توضیح داد: “سرعت کم و اندازه بزرگ آنها این شناورها را در دید رادارها و تیررس موشک‌ها قرار می‌دهد و این یک تناقض برای آمریکایی‌ها است.”

تهران و واشنگتن زمستان ۹۰، درگیری های لفظی بسیار شدیدی بر سر حضور نظامی ناوهای غول پیکر ایالات متحده در خلیج فارس پیدا کردند که برای چند ماه به طول انجامید. این مشاجرات از مدتی پیش قطع شده بود و حالا در آستانه سفر رئیس دولت به نیویورک مجددا به خاطر سردار فدوی خطور کرده است. وی در سخنانی آشکارا تحریک آمیزگفته است: “‌امروز محتاط‌ترین کشور در خلیج فارس آمریکایی‌ها هستند که مواظبند حتی یک تیر هم شلیک نشود چرا که اگر جنگی اتفاق بیفتد بنابر گفته خودشان به نابودی کامل آنها ختم می‌شود.”

 

پاسخ نظام پشیمان کننده است

یک شب قبل از آن نیز، جانشین فرمانده سپاه در یک در برنامه زنده تلویزیونی در صدا و سیما گفت پاسخ جمهوری اسلامی به هر تهدیدی از جانب دشمنان “پشیمان کننده ” خواهد بود. در شرایطی که در داخل کشور نیروهای اصلاح طلب و میانه در تلاش برای پایان دادن به دشمنی ۳۴ ساله میان تهران و واشنگتن هستند سردار اسلامی ترجیح داد به مختصات این پاسخ پشیمان کننده بپردازد و بگوید: “این پاسخ ترکیبی از ابتکار عمل، تدبیر و کاربرد قدرتی است که ما انباشته‌ایم و این قدرت برای ارعاب و انصراف دشمن از هرگونه نیت بدخواهانه تولید شده که میزان آن بسیار بیشتر از قدرتی است که در صورت جنگ با آن روبه‌رو خواهند شد.”

اظهارات تهدید آمیز سرداران سپاه در خصوص سیاست خارجی در شرایطی مطرح می شود که هفته گذشته حسن روحانی و آیت الله خامنه ای هر دو در دیدار با فرماندهان این نهاد نظامی به طور تلویحی از سپاه خواسته بودند از عرصه سیاست دوری کند.

بااین حال یکی از تندترین موضع گیری ها را دیروز محمد حسین صفار هرندی، مشاور فرمانده سپاه، مطرح کرد. او که خود از سرداران سابق سپاه است و در دولت نخست احمدی نژاد وزیر فرهنگ و ارشاد بود، به ایالات متحده هشدار داده است که در صورت حمله به ایران “در روز نخست جنگ ایران و آمریکا، ۳۰ هزار کشته روی دست آمریکایی ها خواهد ماند، تا امروز بیش از پنج هزار نیروی آمریکایی در عراق کشته شدند به همین دلیل آمریکا طاقت ایجاد جنگ جدید را ندارد.”

این در حالی است که باراک اوباما در آخرین مصاحبه تلویزیونی اش از اراده حسن روحانی برای مذاکره مستقیم با ایالات متحده استقبال کرده و گفته می خواهد این موضوع را امتحان کند.