واکنش ها به حمله
به دختران میرحسین

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دولت و قوه قضاییه هیچ نمی گویند

چند روز پس از درگیری ماموران امنیتی و فرزندان موسوی و رهنورد٬ هنوز هیچ توضیح رسمی از سوی دولت روحانی منتشر نشده و یک مصاحبه کوتاه در خبرگزاری ایرن به نقل از “یک مقام آگاه وزارت اطلاعات” تنها واکنش حکومت بوده است.علاوه بر واکنش برخی چهره‌های سیاسی٬ تعدادی از زندانیان سیاسی با صدور نامه‌ای٬ نسبت به این روند اعتراض کردند.

زندانیان سیاسی٬ در این نامه خطاب به حسن روحانی٬ نوشته اند: “با تشکیل دولت جدید و رای مردم به اعتدال و عقلانیت، باید افزون بر دولت، سایر ارکان نظام و حاکمیت نیز از خواست مردم تبعیت می‌کردند و به جای افراط‌گری‌ها و کینه ورزی‌های گذشته در مواجه با خواست‌ها و مطالبات مردم رویکردی عقلانی در پیش می‌گرفتند. وعده‌های ضمنی و صریح برخی از مسئولان در مورد پایان حصر غیرقانونی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد در عید غدیر بارقه‌ای از امید در میان مردم به وجود آورد، ولی آنچه در عمل اتفاق افتاد نقطه مقابل آن قول‌ها و وعده‌ها، و انتظارات مردم بود.

در این نامه از سیلی زدن به صورت دختران میرحسین موسوی و خودداری از درمان ضروری مهدی کروبی به عنوان «اقداماتی که امروزه بدنام‌ترین حکومت‌ها نیز از آن اجتناب می‌کنند» یاد شده و آمده انتظار از دولتی که در میتینگ‌های انتخاباتی خود اعلام کرده است دیگر حصری نخواهیم داشت، متفاوت است. طبعا قصد بالا بردن انتظارات از دولت نوپایی را نداریم که در معرض انواع فشارهاست ولی از دولتمردان می‌خواهیم روشن کنند در این وقایع در چه جایگاهی قرار دارند؟”

روز جمعه٬ خبرگزاری ایرنا٬ به نقل از یک “مقام آگاه وزارت اطلاعات” توضیحاتی درباره درگیری رخ داده میان ماموران و فرزندان موسوی و رهنورد منتشر کرد. این فرد - که اشاره‌ای به اسم و سمت وی نشده –ادعا کرده “این وزارتخانه با درخواست خانم زهرا رهنورد مبنی بر اینکه ملاقات هفتگی ایشان با اعضای خانواده اش، به مناسبت عید سعید غدیر خم در منزل خودشان انجام شود، موافقت کرد. متأسفانه پس از اتمام ملاقات، یکی از دختران ایشان دست به اقدامی خلاف ضابطه و مقررات زد و در واکنش به تذکر مأمور مربوطه، نسبت به توهین به وی و همچنین ضرب و شتم او با همکاری دو تن دیگر از منسوبین اقدام نمود.

در این مصاحبه که بیشتر به گزارش روزنامه هایی مانند کیهان شبیه بود اشاره کرده که “شماری از رسانه های ضدانقلاب و بیگانه، متأثر از فضاسازی خلاف واقع عناصر بدخواه و برخی فرزندان خانم رهنورد، مطالب و مواضعی کذب و ناصواب را دستمایه ی خبری خود قرار داده اند”.

این توضیحات در حالی منتشر شده که پیش از این خبرگزری فارس نیز خبر مشابهی را به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرده بود.

پیش از آن نرگس موسوی٬ فرزند نخست وزیر دوران جنگ٬ در گفت‌وگویی با سایت کلمه٬ به رفتار خارج از عرف ماموران زن نگهبان حصر پدر و مادرشان پرداخته و گفته بود “آنها حتی از ما خواستند لباس های زیرمان را نیز دربیاوریم که این یک کار خارج از عرف بودو زشت تر اینکه رفتارها خواسته های هتک آمیزی داشتند که نمی‌توانیم بیان کنیم…. بعد از این که ما اعتراض کردیم و این خانم شروع کرد به توهین و درگیر فیزیکی. من آمدم دستش را بگیرم که ایشان سیلی بر گوش من و بعد از آن بر گوش خواهرم زدند. با هم درگیر شدیم. درگیری کاملا فیزیکی شده بود. من دستم را بردم جلو که ممانعت کنم از این کارناگهان ایشان حمله کرد دست من را خیلی ناجور گاز گرفت و برای من این عجیب است که یک زن این قدرت را از کجا آورده انگار برای این کار آموزش دیده بود”.

برخورد با فرزندان موسوی و رهنورد٬ با اعتراض برخی از فعالان سیاسی هم مواجه شده است. سید حسن خمینی، محمد خاتمی، عبدالله نوری - و آیت‌الله بیات‌زنجانی - از مراجع‌تقلید نزدیک به اصلاح‌طلبان - در تماس با دختران موسوی از این واقعه ابراز تاسف کرده اند.

اردشیر امیرارجمند٬ سخنگوی شورای هماهنگی سبز امید٬ هم در گفت‌وگویی با رادیو فردا٬ چنین درباره این مساله سخن گفته بود: “معلوم نیست چه دست‌هایی در کار است که وقتی می‌خواهد یک قدم اوضاع به سمت جلو پیش رود، کاری انجام می‌دهند که همه برنامه‌ها تغییر پیدا کند یا خراب شود. این باعث تعجب است. به نظر می‌رسد بخشی از حاکمیت به طور جدی به دنبال این است که آرامش در کشور برقرار نشود، وضعیت حصر آقای موسوی و آقای کروبی تغییر پیدا نکند، نیروهای طرف دیگر را دچار التهاب کند که موضع‌گیری شدید”.

امیرارجمند پیرامون بازرسی بدنی دختران موسوی و رهنورد گفته است: “الان سه سال است که سه نفر را بدون هیچ دلیلی زندانی کرده‌اند. وقتی تعداد زیادی از اعضای این خانواده مورد آزار و اذیت بدنی و غیره قرار گرفته‌اند و بسیاری از حقوق اولیه آنها نقض شده است، آیا یک بار مساله به محاکم قضایی رفته که اکنون باز چنین اتفاقی بیفتد؟”