جنتی دوباره ناظر ارشد انتخابات شد

نویسنده
نیما فرح آبادی

» با انتخاب شورای نگهبان

احمد جنتی برای یک بار دیگر به عنوان رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شد. سخنگوی شورای نگهبان با اعلام این خبر از جنتی و شش نفر دیگر به عنوان اعضای این هیات برای نظارت بر یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و چهارمین میان دوره مجلس خبرگان رهبری نام برد.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، احمد جنتی (دبیر شورای نگهبان)، محمد یزدی (عضو شورای نگهبان)، عباسعلی کدخدایی (سخنگوی شورای نگهبان)، محمدرضا علیزاده (عضو شورای نگهبان)، سید ابراهیم رییسی (معاون اول قوه قضائیه)، محسن اسماعیلی (عضو شورای نگهبان) و محمدرضا میرشمسی (جانشین معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان) به عنوان اعضای این هیات انتخاب شده اند.

ترکیب اعضای این هیات در مقایسه با هیات مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری دوره قبل در سال ۸۸، سه تغییر داشته است.

آیت الله محمد یزدی، دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو شورای نگهبان، محسن اسماعیلی، عضو شورای نگهبان و ابراهیم رییسی، معاون اول قوه قضاییه، افراد جدید اضافه شده به هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری آتی هستند که جانشین احمد سالک، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، عباس کعبی، عضو پیشین شورای نگهبان و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و فضل الله موسوی، حقوقدان و نماینده اسبق تهران در مجلس، شده‌اند.

اصل ۹۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی، شورای نگهبان را مسئول نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده است. همچنین بر اساس ماده ۲ قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری، این شورا قبل از شروع انتخابات، دو نفر از اعضاء خود و پنج نفر از افراد مسلمان و مطلع و مورد اعتماد دارای حسن سابقه را با ‌اکثریت مطلق آرای اعضای شورای نگهبان به عنوان هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و سه نفر را به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب و به‌وزارت کشور معرفی می‌نماید.

وظیفه این هیات بر اساس ماده ۴ نظارت بر کلیه مراحل انتخابات و جریان های انتخاباتی و اقدامات وزارت کشور و هیات های اجرایی که در انتخابات مؤثر است ‌و آنچه مربوط به صحت انتخابات می‌شود، خواهد بود.

 

۲۴ خرداد سال آینده

یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۴ خرداد سال آینده برگزار خواهد شد و آن طور که مقام‌های وزارت کشور گفته‌اند نامزدهای شرکت در این رقابت از فروردین ماه سال ۹۲ می‌توانند برای شرکت در انتخابات نام‌نویسی کنند.

در همین حال، نمایندگان مجلس سرگرم بررسی و تصویب طرح پرمناقشه‌ای در صحن علنی مجلس هستند که در صورت تصویب نهایی، با اعمال اصلاحاتی در قانون انتخابات ریاست جمهوری، شرایط نامزدی در این انتخابات را دشوارتر خواهد کرد و در ترکیب هیات اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری تغییراتی را رقم می‌زند.

این در حالی است که ستاد انتخابات کشور در شهریور امسال نخستین اطلاعیه خود را منتشر کرد.

این نخستین انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود که پس از انتخابات جنجالی و مناقشه برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ ، برگزار خواهد شد. در آن انتخابات محمود احمدی نژاد فرد پیروز معرفی شد اما این نتیجه، هم توسط سه کاندیدای دیگر و هم توسط میلیون ها شهروند به رسمیت شناخته نشد.

 

ناظر انتخابات؛ حامی احمدی نژاد

از سه کاندیدای رقیب احمدی نژاد، محسن رضایی پس از مدتی گفت که با توجه به اعلام نظر شورای نگهبان و تأیید نتیجه انتخابات توسط رهبر جمهوری اسلامی، شکایت خود را پس می گیرد اما میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد دیگر، همچنان به اعتراض خود ادامه دادند. آنها رهبری جنبش اعتراضی به نتایج انتخابات را بر عهده گرفتند که به جنبش سبز مشهور شد.

میرحسین موسوی که شب برگزاری انتخابات خود را پیروز رقابت معرفی کرد همراه با همسرش زهرا رهنورد و مهدی کروبی، از بهمن و اسفند سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می برند. زندانی شدن این رهبران معترضان پس از آن صورت گرفت که آنها از هواداران خود خواستند برای اعلام همبستگی با خیزش اعتراضی مردمان مصر و تونس که به تغییر حاکمان این کشورها منجر شد، به تظاهرات بپردازند.

مسئولیت تازه احمد جنتی در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهم ریاست جمهوری در حالی است که وی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری هم این مسئولیت را بر عهده داشت اما در عین حال پیش از برگزاری انتخابات به طور رسمی و علنی از محمود احمدی نژاد حمایت کرد.

همچنین او در ماه های اخیر و به دلیل آنچه توسط ستاد برگزاری نماز جمعه “کهولت سن” اعلام شد، کمتر در نماز جمعه حاضر می شود.