خامنه‌ای صدها نقد به احمدی‌نژاد دارد

نویسنده
حسین محمدی

» غلامعلی حداد عادل:

واکنش‌ها به متن حکم جدید احمدی‌نژاد برای اسفندیار رحیم‌مشایی و احتمال حضور وی در انتخابات در حالی ادامه دارد که بسیاری از رسانه‌های اصول‌گرا این حکم را مقابله احمدی‌نژاد با رهبر جمهوری‌اسلامی توصیف کرده‌اند. در همین حال غلام‌علی حدادعادل، از نمایندگان مجلس، گفته است که رهبر جمهوری‌اسلامی “صدها نقد” به احمدی‌نژاد دارد.

حدادعادل که از نزدیکان سیدعلی خامنه‌ای و نیز پدرِ عروس اوست گفته است: “شاید رهبری خود صدها انتقاد به آقای احمدی‌نژاد داشته باشد و در جلسات خصوصی این مسائل را مطرح کند، اما آنچه که مهم است، این است که کشور را به گونه‌ای اداره کند که دشمن نتواند از آن سوءاستفاده کند”. وی همچنین لغو سوال از احمدی‌نژاد را نشانه “عقل کشورداری” توصیف کرد و گفت: “چند ماه بیشتر از عمر دولت باقی نمانده چرا باید فتنه درست کنیم؟ این چند ماه را باید مدیریت کنیم”.

سخنان حدادعادل در حالی بیان شده که سایت اصول‌گرای دی‌نیوز، در یادداشتی با عنوان “آقای احمدی نژاد فاصله شما تا بنی صدر شدن یک قدم است”، خطاب به رییس دولت نوشته است: “در اوایل انقلاب مقدسمان نیز شخصی به نام ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور کشور و فرمانده کل قوا شد و کارهایی انجام می داد که باعث بلوا و آشوب سیاسی در جامعه آن زمان میشد.مواظب باشید و تاریخ ادامه دارد. پس خودتان انتخاب کنید بنی صدر باشید یا رجایی”.

در تحولی دیگر، محمدجعفر منتظری٬ رییس دیوان عدالت اداری، ضمن “هشدار” به احمدی‌نژاد، گفته است: “ فردی را در جایگاهی که به دلایلی واجد شرایط این انتصاب نیست، قرار می‌دهید و رهبری نیز این کار را نهی و تصریح می‌کنند که فلان شخص را در فلان پست نگذارید، اینکه بیایید همان فرد را روز به روز اوج دهید و بعد کلماتی درباره‌اش بگویید که گویی از اولیاء الله است. چه معنایی دارد. چرا او را در جایگاهی نصب ‌می‌کنید که از آنچه که مورد نهی رهبری بوده با اهمیت‌تر است و به عبارتی سمتی برایش تعریف ‌می‌کنید که با بسط ید بیشتری هر کاری را انجام دهد؟”

وی همچنین از احمدی‌نژاد خواسته که از شرایط کشور سوءاستفاده نکند: “چگونه داعیه تبعیت از رهبری و ولایت فقیه را دارید در حالی که بر خلاف مسیر آن حرکت می‌کنید؟ لازم است بیدار شوید و از شرایط سوء استفاده نکنید”.

روز شنبه، رسانه‌ها خبر رفتن مشایی از نهاد ریاست ‌جمهوری و انتصاب وی در دبیرخانه جنبش عدم تعهد را همراه با نامه احمدی نژاد منتشر کردند؛ نامه‌ای که به‌خاطر توصیف ستایش آمیز احمدی‌نژاد از مشایی، با انتقاد رسانه‌های اصول‌گرا روبه‌رو شد. در سال‌های گذشته بسیاری از اصول‌گرایان مشایی را به باد انتقاد گرفته و حمایت‌های احمدی‌نژاد از وی را عجیب توصیف کرده اند. افرادی نظیر مصباح‌یزدی به همین دلیل از احمدی‌نژاد فاصله گرفتند و حتی رهبر جمهوری اسلامی اجازه نداد که مشایی به عنوان معاون اول او در دولت دهم، مشغول فعالیت شود.

با وجود همه این انتقادها، احمدی‌نژاد همکاری با مشایی را “هدیه ای الهی و افتخاری بزرگ” دانست و وی را این‌گونه توصیف کرد: “انسانی موحد، مؤمن، پاک، صبور و دارای قلب و اندیشه ای زلال، عاشق و دلبسته به ارزشهای الهی و آحاد مردم جهان و عمیقاً عارف و متعهد به آرمان مهدوی، حاکمیت جهانی توحید، عدالت، عشق و آزادی و مدیریت مشترک ملت ها و فردی شایسته، مدیر، مدبر و امین و از جهات گوناگون توانمند”.

احمد توکلی، از نمایندگان منتقد احمدی‌نژاد در مجلس، درباره حکم صادر شده از سوی وی گفت: “احکام اداری صادر شده از سوی آقای احمدی‌نژاد مقاصد غیر اداری را پشت سر دارد و بنده تعبیری جز اینکه این حکم در طول تاریخ ایران بی‌نظیر است نمی‌توانم به کار ببرم”.

حسین شریعتمداری، مدیرمسوول روزنامه کیهان و نماینده ولی‌فقیه در این موسسه نیز حکم اخیر احمدی‌نژاد را این‌گونه توصیف کرد: “آقای احمدی نژاد بار دیگر و برای چندمین بار در دوره دوم ریاست جمهوری خویش پای در چنبره فریب حلقه انحرافی پیرامون خود نهاده اند و بی آن که متوجه باشند دست به اقدامی زده اند که نمی تواند غیر از تنش آفرینی در شرایط حساس کنونی، نتیجه دیگری داشته باشد”.

امیر محبیان، از تئوریسین‌های جریان اصول‌گرا، در گفت‌وگویی حکم اخیر احمدی‌نژاد را نشانه آن دانست که “رئیس جمهور، مشایی را واجد شرایط رئیس جمهوری می داند و در حکم او خصوصیاتی را برشمرده که شرایط ریاست جمهوری در قانون اساسی است”. محبیان همچنین افزوده است: “احمدی نژاد نشان داد همه تلاش هایی که برای زیر فشار قرار دادن او جهت تغییر نظر در مورد مشایی می شود، اصلاً تأثیری بر اراده وی نداشته بلکه او را در در دیدگاهش مصرتر کرده است… احمدی نژاد خواست اعلام کند تسلیم فشارها نشده و مرد کنار آمدن نیست و برای باور خود اصالت قائل است و برای آن ولو تنهای تنها شود، باز هم خواهد جنگید”.

در همین حال سایت جهان نیوز، نزدیک به علی‌رضا زاکانی، با اشاره به سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد درباره قوای سه‌گانه و قانون اساسی جمهوری‌اسلامی، طیّ تحلیلی نوشته است: “صدای آقای احمدی نژاد هم در صیانت ازقانون اساسی وقتی درآمد که اوحساس کرد قوه قضائیه ومقننه حقوق او را رعایت نمی‌کنند. وقتی جوانفکر به زندان رفت او به فکر حقوق اساسی قانون اساسی افتاد ووقتی رئیس مجلس هم برخی مصوبات خلاف قانون دولت را رد کرد او به فکر لق کردن اصول 85 و 138 با تشکیل هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی افتاد”.

احمدی‌نژاد دو روز پیش و در”همایش ملی قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران”، با اشاره به برخی قوانین تصویب شده توسط مجلس - از جمله اصلاح قانون انتخابات – گفته بود: “بعضی‌ها خیال می‌کند هنوز در زمان قاجار هستیم و در زمان استبداد که یک مجلس پیدا کردیم و این مجلس پناه مردم است، خیر این طور نیست، دستاوردهای ملت و انقلاب فقط در مجلس خلاصه نمی‌شود. تلاش برای دخالت در حوزه اجرا قابل قبول نیست چرا که رئیس جمهور با انتخاب مستقیم مردم انتخاب می‌شود و رای حداقل ۵۰ درصد به علاوه یک کل مردم ایران را دارد. اما نمایندگان که با حداقل رای مردم به مجلس می‌روند نمی‌توانند وظایف رئیس جمهور را محدود سازند”.

با وجود سخنان تند احمدی‌نژاد، علی لاریجانی حاضر به پاسخ‌گویی به سخنان وی نشد و گفت: “علاقه‌ای به اظهارنظر در این امور ندارم؛ به ویژه پس از اظهارات اخیر مقام معظم رهبری درباره عدم اظهارنظر روسای قوا نسبت به یکدیگر در رسانه‌ها”.

در همین حال سایت شفاف نیوز، نزدیک به مرتضی طلایی، با اشاره به تغییرات صورت گرفته در دولت در روزهای گذشته، نوشته است: “هر وقت عزل و نصبی در کار بوده، پشت پرده ای هم برای آن وجود داشته و این عزل و نصب ها بر خلاف ادعای دولتی ها تنها به دلیل کفایت کاری صورت نگرفته است… با نزدیک بودن انتخابات یازدهم و بازگشتن غلامحسین الهام به بدنه دولت و همچنین دادن مسئولیت جدید به علی نیکزاد که یکی از گزینه های دولتی ها برای کاندیداتوری ریاست جمهوری است و همچنین جابه جایی اسفندیار رحیم مشایی که سیاسیون معتقدند اگر تایید صلاحیت شود، گزینه اصلی دولتی هاست، نشان می دهد سناریوی انتخاباتی دولتی ها از هم اکنون کلید خورده است و این عزل و نصب های جدید هرگز بی ارتباط با انتخابات نیست”.