مژده از تهران: خبر توافق، برای تخریب فضا بود

نویسنده
حسین محمدی

» دو روز بعد از توزیع گسترده خبر توافق های هسته ای در سراسر جهان

به فاصله یک روز پس از انتشار خبر توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا و پس از تکذیب چند “منبع آگاه” ایرانی ، سخن‌گوی وزارت امورخارجه نیز به دست آمدن هرگونه توافق در پرونده هسته‌ای را رد کرد.

مرضیه افخم، سخن‌گوی وزارت امورخارجه، انتشار خبر خبرگزاری آسوشیتدپرس را “فضاسازی رسانه‌ای” و با “اغراض خاص سیاسی” توصیف کرد که “هدف اصلی آن تخریب فضای مذاکرات و پیچیده‌تر کردن حل و فصل موضوعات است”.

مرضیه افخم همچنین اضافه کرد: “هیچ گونه توافقی در هیچ یک از موضوعات مورد مذاکره هسته‌ای هنوز صورت نگرفته است”.

آسوشیتدپرس جمعه شب با انتشار خبری فوری، مدعی شده بود که ایران و آمریکا به توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران دست پیدا کرده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از “دیپلمات‌ها” نوشت که براساس این توافق ایران “بخش قابل توجهی” از اورانیوم غنی‌شده خود را که ممکن است در “ساخت سلاح اتمی به کار رود”، به روسیه منتقل خواهد کرد.

چند ساعت پس از انتشار این خبر، ایسنا به نقل از “یک منبع آگاه” نوشت که “توافق هسته‌ای ایران‌ و آمریکا جوسازی است‎”. به نوشته ایسنا “بحثی که در این گزارش به آن اشاره شده است (موضوع انتقال اورانیوم به خارج از ایران)، مد‌ت‌ها پیش مطرح بوده است اما هیچ توافقی در این زمینه نداشته‌ایم”.

هم‌زمان خبرگزاری فارس نیز سخنان “یک منبع آگاه” را منتشر کرد که توافق برای انتقال اورانیوم غنی‌شده به روسیه را “مضحک و جوسازی مغرضانه رسانه‌ای” توصیف کرده بود.

آسوشیندپرس به نقل از منابع خود نوشته بود که دور اخیر مذاکرات در ماه دسامبر(پس از تمدید ۷ ماهه) که در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و ۱+۵ برگزار شد، برای نخستین بار در گفت و گوها دو طرف مذاکره توانستند فهرستی تهیه کنند که در آن زمینه های توافق احتمالی و نیز روش های متفاوت برای حل و فصل موضوعات مورد اختلاف باقی مانده مشخص شده است.

این برای نخستین بار نیست که خبری با این مضمون منتشر می‌شود. پاییز گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز گزارشی درباره “موافقت ایران با انتقال بخشی از اورانیوم غنی‌ شده خود به روسیه”، منتشر کرده بود. همان زمان افخم این خبر را تکذیب کرده بود.

دور بعدی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب، ۱۱ روز دیگر و در سطح معاونان وزرای خارجه طرفین برگزار خواهد شد. دو طرف قرار است درباره اختلاف‌های خود در این گفت‌وگوها، مذاکره کنند.

علاوه بر موضوع اروانیوم غنی‌شده، تعداد سانتریفیوژها در ایران نیز از موارد اختلافی میان دو طرف است. در حالی که ایران تنها با کاهش ۲۰ درصدی و تقلیل تعداد سانتریفیوژها به ۸ هزار ماشین اصرار دارد، آمریکا خواستار کاهش آن‌ها حداقل به نصف، ۴۵۰۰ دستگاه، است.